در حال بارگذاری ...
یادداشت کارگردان تئاتر خوزستان به بهانه برگزاری شانزدهمین جشنواره تئاتر عربی استان خوزستان؛

تئاتر عربی، ضرورتی انکار ناپذیر

شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی استان خوزستان از تاریخ ۲۴ الی ۲۷ تیرماه ۹۸ در شهرستان دشت آزادگان برگزار شد و برگزاری این جشنواره بهانه ای شد تا مصطفی بوعذار کارگردان تئاتر خوزستان یادداشتی را در این باره منتشر نماید.

به گزارش تئاتر خوزستان، مصطفی بوعذار کارگردان تئاتر خوزستان به مناسبت برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی استان خوزستان یادداشتی را در اختیار درگاه تئاتر خوزستان قرار داد.

در متن این یادداشت آمده است:

تئاتر هنر اندیشه ها و انسانیت و یکی از تاثیرگذارترین رسانه های هنری است که در نهادینه کردن فرهنگ ها وآئین ها وارزشهای یک جامعه نقشی بی بدیل را ایفا می کند.

خوزستان با تنوع و بافت قومیتی  خاص در سطح کشور کم نظیر است و درصورت بهره جستن از این ظرفیت مهم، نتایجی ماندگار کسب خواهد شد.

تئاتر خوزستان با داشتن پُتانسیل  فراوان و با تکیه بر توانایی هنرمندان باتجربه، امروزه یکی از اتفاقات مهم در برنامه های فرهنگی و هنری استان به شمار می رود که تعدد جشنواره ها و رویدادهای تئاتری و رشد اجرا های عمومی گویای این ظرفیت عظیم هنری می باشد که به واسطه همت مدیران کار آمدِفرهنگی و انجمن پویای هنرهای نمایشی خوزستان در کنار شورای راهبردیِ تئاتر، قدم های مثبتی در جهت بسترسازی سالم و هدفمند گام برداشته شده است.

تئاتر عربی با خواستگاه دیرینه اش در میان هنرمندان عرب خوزستان همواره با رشد نامتوازنی در اجرای عمومی و جشنواره ایی مواجه بوده است که وجه تکیه گاهی تئاتر عربی در خوزستان، تنها رویداد نمایشی در دشت آزادگان است که سرآغازی از شادگان دارد.

شانزدهمین دوره این جشنواره در حالی به اتمام می رسد که شاهد تلاش برگزارکنندگان و هنرمندان بودیم که در سخت ترین شرایط برای این اتفاق مهم از هیچ کوششی فرو گذار نبودند...

اسکان هنرمندان و میهمانان و داوران جشنواره در اهواز! و پذیرایی از آنها نمونه ایی از همت عالی ستاد برگزار کنندگان است، اما این فاصله ها و برخی ناهماهنگی ها در اجرای گروه های نمایشی طبق جدول باعث رنجش برخی مخاطبان شده بود.

هرچند که علیرغم تلاش های صورت گرفته، گروه نمایشی کشور سوریه به جشنواره نرسید اما حضور گروه های نمایشی تئاتر عربی از شهرستان های خوزستان و سایر استانها در کنار گروه های میهمان از تهران و کشور عراق نشاطی را به این فضای هنری و جامعه تزریق کرد.

اما با توجه به اقدامات شایسته مدیران شهرستان، این پرسش برای هنرمندان بوجود می آید که به راستی شهرستان  سوسنگرد ظرفیت میزبانی این رویداد ملی و فراتر از آن را دارد؟

امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مهمترین وجه میزبانی یک رویداد با گستره ملی و بین المللی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

حضور هنرمندان برتر عرب خوزستان و تولید آثار نمایشی برای رونق بخشیدن به این جشنواره در پرتو اجرای عمومی گسترده در همه شهرستان ها می تواند افق های تازه ایی را پیش روی تئاتر عربی قرار دهد.

ارتباط و تعامل فرهنگی با کشور های عربی و دعوت از آثار فاخر نمایشی و اعزام هنرمندان عرب خوزستانی به جشنواره ها و رویدادهای بین المللی موضوع مهمی است که همواره از آن غافل شده ایم،‌ روندی که در صورت اجرایی شدن، تئاتر عربی به عنوان رسانه ایی فراگیر در تبین مبانی ارزشهای اسلامی و ایرانی تاثیری بالا خواهد داشت و هنرمندان متعهد سفیران شایسته ایی برای انتقال مفاهیم انقلاب و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت هستند.

همت مدیران ارشد استان برای تقویت این رویداد فرهنگی امری ضروری است که می بایست با تعامل و آسیب شناسی کارشناسی به گسترش و تثبیت آن در تقویم فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در سطح کلان اهتمامی ویژه داشت.

خوزستان همواره میزبان شایسته ایی برای جشنواره های ملی و بین المللی بوده است و این تجربیات موفق باید برای این جشنواره بکار گرفته شود و در حین اجرای آن با اعزام گروه های شرکت کننده به سایر شهرستان ها شاهد اجرای نمایش در شهرستان های حمیدیه، هویزه، شادگان، ماهشهر، خرمشهر، رامهرمز، اهواز و آبادان باشیم.

واقعیت مسلم این است که زمانی می توان از تئاتر پویا نام برد که در تمامی شهرهای دور و نزدیک، خرد و کوچک، چراغ سالن هایِ نمایشی روشن باشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران