در حال بارگذاری ...
در ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور اتفاق افتاد؛

روایت‌های نمایشی از اقوام مختلف ایران زمین

یکی از جاذبه‌های هنری در «ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور» اجراهای متفاوت و متنوع از اقوام گوناگون میهن عزیزمان ایران است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خوزستان، این روزها در یادمان‌های دفاع مقدس خوزستان شاهد هنرنمایی هنرمندانی از سراسر کشور در قالب «ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور» هستیم که هر یک روایتگر روایتگر حماسه‌ای ست که رنگ و بوی اقلیم خود را دارند.

طنین موسیقی و آئین های لری در راهیان نور

نمایش «جای خالی تو» به کارگردانی حسام شریعتمداری منتخب شرکت در ششمین دوره همایش با فضایی از لر تباران ایران عزیز از استان لرستان در یادمان‌های دفاع مقدس  اجرای نمایش می‌پردازند.

 استفاده از آیین‌ها و موسیقی‌های بومی و پوشش مردان و زنان لرستانی بر جذابی این اثر هنری افزوده بود به شکلی که تماشاگران و مخاطبان تا پایان اجرا آن را همراهی کردند نمایش «جای خالی تو» روایتی از مردان رزمنده و ایثارگران است که با وجود گذشت سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی هنوز با خاطرات آن روزها زندگی می‌کند. در این میان چالشی بزرگ برای این خانواده لرستانی رخ داده است

یزدی ها با دو نمایش در راهیان نور

هنرمندان استان یزد در «ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور» با ۲ نمایش خیابانی حضور دارند. نمایش «آرامگاه» به نویسندگی و کارگردانی علی اصغر اسلامی و نمایش «شربت شهادت» به کارگردانی ابوالفضل کریم نایینی نایینی هر دو از استان یزد روایت‌هایی بومی و با لهجه شیرین یزدی پذیرای مخاطبین همایش هستند.

«شربت شهادت» به کارگردانی ابوالفضل کریم‌زاده نایینی روایت رزمنده ایثارگری است که بنا دارد نذر خود را در راهیان نور انجام دهد و در این میان با مشکلاتی روبرو می‌شود. «شربت شهادت» با رنگ و بوی اقلیم یزد و با استفاده از عناصر موسیقایی توانسته است نمایشی قابل تحسین را رقم بزند.

 این نمایش خیابانی طبق جدول برنامه‌ریزی شده پس از یادمان فتح المبین در گلزار شهدای هویزه و موزه جنگ خرمشهر اجرا می شود.

 همچنین نمایش «آرامگاه» به عنوان نمایشی تک پرسوناژ به کارگردانی علی اصغر اسلامی و کاری از بسیج هنرمندان استان یزد در این رویداد حضور دارد. این نمایش داستان یک بازمانده جنگ را روایت می‌کند که بخشی از خاطرات خود برای تماشاگران بازآفرینی  می کند.

صدام حسین در راهیان نور

 «ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور» با حضور گروه های نمایشی سراسر کشور که از ۱۵ اسفند 1402 شروع شده است با شگردهایی هنری همچنان سعی در جذب حداکثری مخاطبان دارد.

در این میان حضور «کاظم بنی تمیم» بازیگر سینما و تئاتر دفاع مقدس و ایفاگر نقش صدام حسین دیکتاتور حزب بعث در فیلم های تلویزیونی و سینمایی در قالب یک نمایش محیطی باعث جلب توجه زائرین مناطق عملیاتی و کاروان های راهیان نور بود.

شباهت کم نظیر این هنرمند خوزستانی به صدام حسین به همراه یکی از فرماندهان حزب بعث با گریم و لباس کامل عاملی برای اجرای جذاب این اثر محیطی و بدون کلام بود که در یادمان های فتح المبین ویادمان شهدای هویزه اجرا شد و با استقبال مخاطبان روبه رو شد.

«ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور» از ۱۵ لغایت ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ به همت ستادمرکزی راهیان نور و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با دبیری مصطفی بوعذار با حضور 11 اثر نمایشی از استان های همدان، لرستان، گیلان، آذربایجان شرقی، یزد، تهران و خوزستان در سطح یادمان های دفاع مقدس خوزستان در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان لازمه اثرگذاری جریان‌های فرهنگی را پیوست رسانه‌ای آن جریان عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب می‌شود علاوه بر اینکه آن جریان به مردم شناسانده و معرفی شود از تاثیرگذاری بیشتری نیز برخوردار باشد.

|

نظرات کاربران