در حال بارگذاری ...
کارگردانان تئاتر خیابانی بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر مطرح کردند

جشنواره فتح خرمشهر، حرف رشادت مردم است

در حاشیه برگزاری بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، برای بررسی اهمیت جشنواره مقاومت، لزوم بانک اطلاعاتی و اهمیت پرداخت به مضامین دفاع مقدس و همچنین راهکارهای ارائه این مضامین به مخاطبان با ۴ تن از کارگردانان بخش تئاتر خیابانی جشنواره به گفت و گو پرداختیم.

به گزارش «تئاتر خوزستان»،  بیستمین دوره از جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در حالی ساعت های پایانی خود را سپری می کند که هدف این جشنواره  معرفی و بازشناخت ارزش‌های این حماسه با شکوه و دستیابی به تجربه های نوین و دریچه‌های تازه در رویکرد هنر نمایش به سال های مقاومت، به ویژه حماسه آزاد سازی خرمشهر و لزوم ایجاد نشاط در بطن جامعه بوده است.

در حاشیه برگزاری این جشنواره، با مسعود ابراهیمی، سحر محسنی کیاسری، محمود عیسی پور و پژمان مهراب پور که از کارگردانان بخش تئاتر خیابانی جشنواره هستند گفتگویی در رابطه با اهمیت جشنواره مقاومت، لزوم بانک اطلاعاتی و اهمیت پرداخت به مضامین مقاومت و دفاع مقدس در تئاتر خیابانی صورت گرفته است که در ادامه می خوانید.

مسعود ابراهیمی که امسال با تئاترخیابانی "عروس" از اصفهان در جشنواره حضور دارد، در رابطه با بازنمایی وقایع تاریخی عنوان کرد: این بازنمایی اهمیت زیادی دارد. زیرا همه افراد به دنبال تاریخ نمی روند، مثلا شاید ما هیچ وقت کتابی در رابطه با جنگ نخوانیم یا فقط اطلاعات کلی داشته باشیم اما تئاتر می تواند مسائل را نرم و قابل هضم کند. در تئاتر خیابانی این اتفاق بهتر می تواند بیفتد زیرا تئاتر خیابانی را مردم بیشتر دنبال کرده و در تئاتر خیابانی به جزئیات بیشتر پرداخته می شود.

پرداختن به مفهوم مقاومت و فتح، در شرایط فعلی علاوه بر اتحاد مردم، می تواند به اتحاد جامعه هنر کمک کند. تئاتر همیشه تاثیرگزار بوده، حتی در دوران جنگ گروه های تئاتری به منطقه اعزام می شدند. و هم چنین این پیام را برای دشمنان دارد که حتی اگر در فکر توطئه ای باشند نمی توانند کاری کنند زیرا ما هنوز فراموش نکردیم و تا پای جانمان برای مملکتمان ایستاده ایم.

مسعود ابراهیمی که چهارمین سال است در جشنواره مقاومت حضور دارد در رابطه با لزوم بانک اطلاعاتی و زیر ساخت های پژوهشی بیان کرد: راه های ما برای دسترسی به اتفاقات آن زمان تاریخ های مستند و مردم هر مکان هستند. اما متاسفانه هنرمندان کمی به سمت این می روند که درد و رنج مردم در زمان جنگ را با زبان طنز بیان کنند. من در این 4 سال با کارها، شیوه ها و موضوعات تکراری مواجه می شوم. زیرا هنرمندان به سمت وجوه مختلف تاریخ و اطلاعات آن نمی روند. پیشینه تاریخی می تواند موضوعات و زاویه دید جدید و جذاب به ما بدهد.

ابراهیمی درباره جشنواره مقاومت و اهمیت آن اضافه کرد: جشنواره فتح یکی از معتبرترین جشنواره های ایران است و واقعه خرمشهر یکی از دراماتیک ترین وقایع ایران. در دوره های یازدهم و دازدهم جشنواره خیلی قدرت داشت و ملی بود اما متاسفانه چند سال است که مانند گذشته نیست و به دلیل کم لطفی هنرمندان و مسوولین به جشنواره است. جشنواره فتح، حرف رشادت مردمی است که ما به آنها افتخار می کنیم.

ابراهیمی در پایان افزود: مردم به تئاتر خیابانی و موضوعات دفاع مقدس علاقه زیادی دارند.علی الخصوص در خرمشهر چون راجع به خودشان برایشان نمایش اجرا می کنیم خیلی استقبال می کنند. مردم خرمشهر در طی جنگ و بعد از آن درد و رنج زیاد کشیده اند و الان دیگر به دنبال آن فضا نیستند، دنبال شادی هستند و دیگر گریه و ضجه نمی خواهند. کارهای من فضای کمدی دارد و به زبان طنز مسائل جنگ را بیان می کند.

سحر محسنی کیاسری که امسال با تئاتر خیابانی"من باید بروم" از ساری در جشنواره حضور پیدا کرده در رابطه با بازنمایی وقایع تاریخی توسط هر نمایش بیان کرد: گروه ما قصد داشت که نشان دهد قشر جوان حتی اگر دنبال خوشی باشد، در هر شرایطی پشت کشور و از شرایط آن مطلع است و برایش اهمیت دارد. وقتی برای یک کودک داستانی تعریف می کنیم حتی اگر داستان واقعی نباشد، ما دنبال نتیجه هستیم تا کودک از آن درسی بگیرد. مقاومت و فتح خیلی فضای پیچیده ای دارد و ما خیلی چیزها از آن نمی دانیم. و در واقع در برابر این مساله ما کودک هستیم و تئاتر برای ما مسائل آن زمان را به زبان ساده بیان می کند تا ما نتیجه ای بزرگ از آن بگیریم.

محسنی کیاسری که این نمایش اولین تجربه کارگردانی اش بوده، در رابطه با اهمیت بانک اطلاعات عنوان کرد: من برای دسترسی به اطلاعات خیلی مشکل داشتم. با این که سازمان حفظ آثار و ارزش های اسلامی به ما خیلی کمک کرد اما سازمان ارشاد اطلاعاتی در اختیار ما نگذاشت. نزدیک به سه ماه طول کشید تا من بتوانم راجع به کوچکترین مسائل جنگ اطلاعاتی پیدا کنم. مانند این که از چه سنی افراد می توانستند در جنگ حضور پیدا کند یا از چه سنی حق داشتند اسلحه دست بگیرند و چون بازیگران بین 18 تا 23 سال بودند و هیچ اطلاعاتی نداشتند خیلی سخت بود تا بتوانند به نقش برسند. درباره مسائل جنگ و دفاع مقدس که در گذشته بوده باید آموزش هایی وجود داشته باشد تا ما از تاریخ بیشتر مطلع شویم مانند همان آموزش هایی که به افراد برای حضور در جنگ و جبهه می دادند علی الخصوص برای بازیگران.

این کارگردان جوان در پایان در رابطه با اهمیت جشنواره و مخاطب های آن افزود: بازیگران خیلی سخت برای شرکت در کارهایی که موضوعات دفاع مقدس دارد قبول می کنند که بازی کنند اما وقتی نام جشنواره می آید و چون فضای رقابتی وجود دارد، بازیگران با اشتیاق بیشتری می آیند. هم چنین شرکت در جشنواره و دیدن آثار باعث می شود فهم و اطلاعات ما از جنگ و دفاع مقدس بیشتر و بهتر شود.
تئاتر خیابانی هر موضوعی که داشته باشد به تماشاگر وابسته است. حتی یکی از ویژگی های داوری بخش خیابانی، میزان مشارکت گروه با مردم است. و ما سعی می کردیم تماشاگر در هر بخش از کار ما مشارکت داشته باشد مانند بستن سربند که بازیگران برای تماشاگران می بستند یا مشارکت تماشاگران در صحنه های مربوط به عروسی یا عزا. به نظر من در اجرای خیابانی، نمایش بدون دیالوگ و همراه با موسیقی خیلی می تواند برای مخاطب جذاب باشد.

محمود عیسی پور که با نمایش "سیاحی" از کرج در جشنواره شرکت کرده، در رابطه با اهمیت برگزاری جشنواره مقاومت در این مقطع کنونی عنوان کرد: جشنواره ها باعث انعکاس قدرت و اهمیت کشور هستند. مردم ما در بدترین شرایط هم مقاومت می کنند و در صحنه حاضر هستند. ما باید راه شهدا را ادامه بدهیم. ضمن این که اولین حرف جشنواره مقاومت است. فتح خرمشهر، یک عرق ملی است. همانطور که رهبر فرموده اند ما خرمشهرها در پیش داریم، ما باید همیشه آماده باشیم.

عیسی پور که معتقد است نمایش هایی با مضامین دفاع مقدس باید از منابع استفاده کنند تا مستند و تاثیر گزار باشند در پایان افزود: ارتباط و مشارکت گرفتن از تماشاگر خیلی اهمیت دارد و کار باید طوری باشد که حتی اگر رهگذری رد می شود نتیجه ای از آن بگیرد.

پژمان مهراب پور که با نمایش "خاطراتی که هرگز فراموش نمی شوند" در جشنواره مقاومت حضور یافته، در رابطه با رسالت تئاتر عنوان کرد: هدف و رسالت تئاتر بیان حقایق است و این اتفاق در تئاتر خیابانی بیشتر از تئاتر صحنه ای می افتد. زیرا از دل مردم است. رشادت هایی که در این سال ها شده باید بماند، مردم با نام ها و کسانی که رشادت کرده اند باید آشنا شوند زیرا خیلی از آن ها را مردم نمی شناسند. هنر نمایش باید گوشزد کند که چه کسانی باعث سربلندی شدند. نمایش هایی با موضوعات دفاع مقدس و مقامت، وحدت و همدلی مردم ایران را نشان می دهد. هر کشوری برای سربلندی باید وحدت، قهرمان و رهبر داشته باشد. کشورهایی که در بحران هستند این ویژگی ها را ندارند. نشان دادن این مسائل در تئاتر باعث الگو سازی می شود.

مهراب پور که معتقد است بعد از تحقیق و پژوهش در رابطه با مضامین دفاع مقدسّ باید آنها دراماتیزه شوند تا تاثیرگذاری آن ها افزایش یابد، عنوان کرد: این جشنواره، جشنواره ملی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر است. مقاومت در برابر همه مشکلات کشور و فقط به فتح خرمشهر بسنده نمی کند. درباره مقاومت و از جان گذشتگی است. حتی مقاومت در برابر تحریم ها. جشنواره به ما یادآور می شود که در برابر هر مشکلی باید مانند مردم خرمشهر مقاومت کرد.

مهراب پور در پایان افزود: انتخاب یک متن درست و مناسب مهم ترین بخش تئاتر خیابانی است و بعد از آن انتخاب بازیگرانی که متناسب با نقش هستند و در نهایت انتخاب یک شیوه مناسب برای اجرا. نکته بعدی صمیمیت بین گروه است زیرا هرچه این صمیمیت بیشتر باشد تاثیر نمایش روی مخاطب هم بیشتر است. در تئاتر خیابانی انتقال حس خیلی بهتر صورت می گیرد و دکور و موسیقی نیز تاثیرگذار هستند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران