در حال بارگذاری ...
فواد رابحی کارگردان نمایش «صورت چین خورده یک نخل»:

آدمهایی را نشان داده ایم که به زندگی نخل شبیه هستند

صورت چین خورده یک نخل به صحنه بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح رخ نشان داد. این نمایش چین های زشت و خشن جنگ و درگیری را به نمایش در می آورد.

صورت چین خورده یک نخل به صحنه بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح رخ نشان داد. این نمایش چین های زشت و خشن جنگ و درگیری را به نمایش در می آورد. حسین ذولفقاری آن را به تحریر درآورده و فواد رابحی کارگردانیش را عهده دار شده است . فواد رابحی امسال در روز دوم جشنواره با نمایش «صورت چین خورده یک نخل» برای بار ششم به عنوان کارگردان به بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر آمده تا با زبان هنر بومی پلشتی های جنگ را به تصویر بکشد.

به بهانه اجرای نمایش «صورت چین خورده یک نخل» خبرنگار «تئاتر خوزستان» به سراغ فواد رابحی رفت تا در خصوص نمایش جدیدش و بیستمین جشنواره فتح خرمشهر با او گفت‌و‌گو کند.

چندمین بار است که در جشنواره فتح خرمشهر شرکت می کنید؟

به عنوان بازیگر از دوره های اول بودم اما به عنوان کارگردان ششمین اثری است که به جشنواره فرستادم.

وجه اشتراک کارهایتان در دوره های مختلف چه بوده است؟

وجه اشتراکشان مسئله اقلیمی و بومی بودنشان هست. من معمولا بوم منطقه خودم را سرلوحه کارهام  قرار می دهم و از متن هایی استفاده می کنم که معمولا نوشته آقای ذولفقاری هستند که با مایه بومیت نوشته شده است و من خودم هم با شیوه های بومی آنها را اجرا می کنم . البته  سعی می کنم به روز باشد.

لطفا بیشتر در باره این اثر توضیح دهد؟

در این اثر آدم هایی را نشان داده می شوند که به زندگی یک نخل شبیه هستند و ما سعی داریم داستان دو طائفه در سه برهه از تاریخ معاصر که نخستین آن در جنگ جهانی دوم است را نشان دهیم که بیگانگان و متفقین در سال 1320 در منطقه حضور یافته و آن را اشغال کردند و دومین بره از تاریخ قبل از شروع جنگ تحمیلی ایران علیه عراق است و سومین زمان هم  در حال حاضر است. این نمایش تا حدودی هم مقاومت مردم خطه خودمان را در طول تاریخ نشان می دهیم و هم اختلافی که بین دو طائفه است و این اختلاف در طول تاریخ سینه به سینه تسلسل پیدا کرده است و الان به یک بحران جدی تبدیل شده را نشان می دهد. در این نمایش سه نسل از دو طائفه ای را می بینیم که هرکدام از دو طائفه از نگاه خود مسائل را تعبیر کرده و به خود حق می دهد. و این کشتاری که در جنگ جهانی بوده است معلوم نیست که چه کسی دیگری را کشته است و پس از سال ها هر کس از نگاه خودش روایت کرده است.

از نظر فنی مدل خاصی را مد نظر داشتید ؟

ما بر اساس فرهنگ و محیطمان نوع بازی و میزانس در کارگردانی و طراحی کارگردانی و حتی طراحی صحنه را طراحی کردیم مثلا آدمی که از قوم عرب است خیلی با تحکم صحبت می کند که هیچ فرقی نمی کند آقا باشد یا خانم. بر س نوع فرهنگ نوع بازی و طراحی صحنه ها را اجرا کردیم.

آیا هدف نمایش نشان دادن پایمردی است با اختلاف نظر دو طائفه؟

این دو به موازات هم حرکت می کنند و به عبارتی مردم مرزنشینی را نشان می دهد که در طول تاریخ مبارزه و ایستادگی کردند و هم اختلاف بین دو قمی است که در یک جا زندگی می کنند که به خاطر اختلافات یک سدی بین آنها است.

چرا نخل؟

چون نخل هم از نظر احساس و هم از نظر نفس کشیدن و هم از نظر واحد شمارش خیلی به انسان نزدیک است. حتی نخل قلب دارد و اگر قلبش بمیرد خواهد مرد اما اگر قلبش سبز بماند حتی اگر بسوزد هم نمی میرد و به حیاتش ادامه می دهد.

دلیل کم شدن تعداد نخل ها در دکور چیست؟

 کم شدن نخل ها به مثابه خشکسالی است. در طول ماجرای نمایش تعداد نخل ها به مرور کم می شود و آنچه باقی می ماند فقط تفنگ است و این نشان دهنده این است که جنگ همه چیز را نابود می کند. علی رقم مقاومت آدم ها جنگ بالاخره تبعاتی هم دارد.

فضای اجرا را چطور دیدید؟

 فضا تئاتر برای نمایش مطلوب است ما هم  نور پردازی خاصی نداشتیم فقط یک نور ضعیف که حس یک توهم را القا می کند.

 

بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر از 10 الی 14 تیرماه به دبیری همایون قنواتی در خرمشهر در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران