در حال بارگذاری ...
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خبر داد

انتشار فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از انتشار فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان برای برگزاری در آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور گروه های نمایشی استان خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خوزستان، مجید منادی؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان با مشارکت گروه های نمایشـی سراسر استان خوزستان با هدف ارتقاء و اعتلای سطح کیفی هنر نمایش، حمایت از تولید و اجرای عمومی تئاتر در سطح استان و تولید آثار فاخر و ارزشمند نمایشی در آبان ماه 1402 برگزار می گردد.

اولویت های موضوعی جشنواره: 

مجید منادی در خصوص اولویت های موضوعی آثار نمایشی تولیدی این دوره از جشنواره گفت: انتخاب موضوع و مضامین آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل از محورهای مورد تاکید جشنواره خواهند بود:

 1) موضوعات مرتبط با شعار سال 1402 (مهار تورم، رشد تولید)

2) آثار نمایشی که به موضوعاتی همچون کاهش آسیب های اجتماعی، امیدافزایی و نشاط اجتماعی، ارتقاء نهاد خانواده، دانش افزایی نسل جدید نسبت به ابعاد مختلف عفاف و حجاب و تأثیر «زیست عفیفانه» در رشد اجتماعی فرد، همگرایی ملی و ارزش های انسانی-اسلامی و افزایش جمعیت توجه ویژه داشته باشند.

3) هم افزایی جامعه در افزایش و ترویج عفاف و حجاب.

4) نمایش هایی که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و بهره گیری از شیوه ها، شگردها و جریانات روز تئاتر جهان تولید شده باشد.

5) استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت ها در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان خوزستان.

شرایط جشنواره:

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در مورد شرایط عمومی شرکت در جشنواره اظهار کرد:

1) در جشنواره تئاتر استان خوزستان، برای معرفی آثار برگزیده به چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، آثار صحنه ای و خیابانی مورد داوری قرار خواهد گرفت.

2) آثار بخش رقابتی صرفأ اختصاص به آثار و نمایشنامه های ایرانی در بخش صحنه ای و طرح و ایده های بخش خیابانی دارد، اما حضور گونه های مختلف نمایشی از جمله نمایش های عروسکی، فیزیکال، آیینی سنتی، محیطی، خیابانی، هنرهای اجرایی بینا رشته ای، خارج از صحنه، شورایی، میدانی ، تئاتر در فضای باز و ... بلامانع است.

3) طرح و ایده (بخش تئاتر خیابانی) و متون اقتباسی صحنه ای منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می توانند در بخش های رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. در صورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت حقوقی در درجه اول متوجه نویسنده نمایشنامه و یا ایده پرداز و کارگردان و سپس هیأت انتخاب و دبیرخانه جشنواره تئاتر استان خواهد بود و در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره منطقه ای بین المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می تواند اثر را در هر مرحله ای حذف نماید.

4) ارائه مجوز کتبی نویسنده، ایده پرداز (بخش خیابانی)، مترجم یا ناشر برای شرکت در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان سال 1402 از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان خوزستان الزامی است. مسئولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنده، ایده پرداز، مترجم یا ناشر به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است.

5) حفظ حقوق معنوی نویسنده، ایده پرداز، مترجم یا ناشر در اقلام تبلیغاتی نمایش ها الزامی است.

6) آثار بخش های رقابتی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان صرفاً مختص آثار نمایشی تولید شده «هنرمندان استان خوزستان» که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده، خواهد بود. لذا گروه هایی می توانند در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی 1401 تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی 1402، اثر آن ها در بخش تئاتر صحنه ای حداقل 5 نوبت در شهرستان ها و 10 نوبت در کلانشهر اهواز و در بخش تئاتر خیابانی حداقل 6 نوبت در شهرستان ها و 12 نوبت در کلانشهر اهواز به اجرای عمومی رسیده باشد.

7) تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان و نیز حضور در جشنواره های منطقه‌ای و بین المللی تئاتر فجر؛ درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در «درگاه تئاتر خوزستان» با ذکر تاریخ اجرای‌عمومی اثر است. لذا  در تهیه و گزارش اجراهای عمومی،  لازم است مؤلفه ها و مشخصات کامل آثار در «درگاه تئاتر خوزستان» ثبت گردد.

8) مدیر «درگاه تئاتر خوزستان» با بررسی اصل پروانه اجرای نمایش یا هر روش دیگری که به صورت مستند و مستدل آن ها را از اجرای عمومی اثر مطمئن کند مبادرت به درج خبر می نمایند. در صورت مغایرت اطلاعات مندرج در درگاه تئاتر خوزستان در هر مرحله ای از برگزاری جشنواره، امکان حذف گروه نمایشی مورد نظر از فرایند جشنواره وجود خواهد داشت.

9) سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به جز بخش های اصلی رقابتی شامل تئاتر صحنه ای و تئاتر خیابانی، دارای بخش جنبی شامل تجلیل و بزرگداشت، کارگاه های آموزشی، دعوت از آثار نمایشی با گونه های مختلف اجرایی و تحلیل و بررسی آثار می باشد.

10) در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به هر گروه نمایشی راه یافته به بخش رقابتی تئاتر صحنه ای تا سقف مبلغ 80 میلیون ریال و در بخش رقابتی تئاتر خیابانی تا سقف مبلغ 40 میلیون ریال به عنوان کمک هزینه دریافت خواهند کرد.

نحوه ثبت تقاضای حضور در جشنواره:

مجید منادی در پی استمرار ثبت نام و تقاضای حضور رویدادهای نمایشی استان خوزستان در سایت ایران تئاتر افزود: مراحل ثبت تقاضا جهت سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به صورت الکترنیک و از طریق درگاه تئاتر خوزستان انجام می پذیرد.

1) فرآیند ثبت تقاضا از تاریخ چهارشنبه 1 شهریورماه 1402 از طریق بخش ویژه «سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان» در «درگاه تئاتر خوزستان» به نشانی https://khoozestan.theater.ir  آغاز خواهد شد.

2) متقاضیان در مرحله اول ثبت تقاضا می بایست فایل Word و PDF نمایشنامه برای بخش تئاتر صحنه ای و طرح و ایده برای بخش تئاتر خیابانی به همراه خلاصه نمایشنامه، مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و مترجم به همراه سایر مدارک درخواستی را تا تاریخ مقرر در گاهشمار جشنواره، در بخش ویژه «سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان» در «درگاه تئاتر خوزستان» بارگذاری نموده و کد رهگیری دریافت نمایند.

تبصره : شرکت کنندگان در جشنواره با ثبت تقاضا و ارسال اثر خود، متعهد به پذیرش قوانین و سیاستگذاری‌های جشنواره هستند و عدم رعایت این قوانین به ویژه زمان‌بندی جشنواره، موجب حذف آثار خواهد شد.

3) گروه های متقاضی حضور در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان در مرحله دوم ثبت نام (مهرماه) می بایست فرم شماره یک (فرم تکمیل شده درخواست حضور در جشنواره شامل لیست بازیگران و عوامل) و پنج قطعه عکس با کیفیت از اجرا را در درگاه تئاتر خوزستان بارگذاری نموده و 5 نسخه از فیلم اجرای نمایش خود را بر  روی لوح فشرده در تاریخ مقرر در گاهشمار جشنواره، به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

4) کارگردانان محترم در هنگام تکمیل فرم شماره 1 شرکت در جشنواره دقت لازم را به عمل آورند،  فرم شماره1، ملاک برنامه ریزی های آتی خواهد بود. تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی می بایست از طریق مکاتبه با دبیرخانه جشنواره یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان صورت پذیرد.

5) گروه های نمایشی نسبت به ضبط صدای واضح و با کیفیت و ثبت تصویری اثر، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.

مدارک مورد نیاز:

وی مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و شرکت در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان را به شرح زیر برشمرد:

1) تکمیل برگه تقاضای حضور در جشنواره (فرم شماره 1)

2) فایل WORD یا PDF  نمایشنامه تئاتر صحنه ای و طرح و ایده تئاتر خیابانی

3) مجوز کتبی نویسنده

4) خلاصه نمایشنامه

5) رزومه هنری کارگردان

6) اسامی کامل گروه؛ شامل نویسنده، کارگردان، بازیگران و عوامل فنی

7) پروانه نمایش از شورای نظارت بر نمایش شهرستان محل اجرا آثار منتخب جهت بازبینی.

گاهشمار جشنواره:

مجید منادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در خصوص برنامه زمان بندی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان گفت: برنامه زمان بندی جشنواره با توجه به شیوه نامه ابلاغی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر مشخص گردیده است:

1) آخرین مهلت ثبت تقاضا و بارگذاری نمایشنامه در درگاه تئاتر خوزستان :  12 شهریورماه 1402

2) آخرین مهلت ارسال فیلم آثار: 22 مهرماه 1402

3) شروع بازبینی حضوری نمایش های متقاضی : 3 آبان ماه 1402

4) اعـلام نتایـج بازبینی: 10 آبان ماه 1402   

5) برگزاری جشنواره : 15 تا 18 آبان ماه 1402 

نشانی دبیرخانه :

مجید منادی در پایان افزود: گروه های نمایشی استان خوزستان می توانند مدارک لازم در فراخوان جشنواره را به آدرس زیر ارسال نمایند. خوزستان - اهواز - خیابان فلسطین - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان  - طبقه دوم - اداره هنری - دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان

تلفن :   06133364416

ایمیل : Email: khouz.nama@gmail.com

نشانی درگاه تئاتر خوزستان: https://khoozestan.theater.ir

 

نسخه PDF فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان در بخش ضمائم خبر قابل دریافت است.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

طبق جدول اجرایی جشنواره

آبادان، خرمشهر و اهواز ایستگاه پایانی داوری‌های جشنواره سی و پنجم خوزستان
طبق جدول اجرایی جشنواره

آبادان، خرمشهر و اهواز ایستگاه پایانی داوری‌های جشنواره سی و پنجم خوزستان

9 اثر نمایشی صحنه ای و خیابانی در روز سوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان در شهرستانهای آبادان، خرمشهر و اهواز برای هیئت داوران و مخاطبان اجرا خواهند شد.

|

دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان مطرح کرد:

سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره مطلوب است
دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان مطرح کرد:

سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره مطلوب است

دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان با اشاره به بالا بودن سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره، از برگزاری این رویداد هنری از تاریخ 29 آبان تا 2 آذرماه سال جاری خبر داد.

|

نظرات کاربران