سازمان بسیج هنرمندان استان خوزستان منتشر کرد؛ / فراخوان سومین رویداد تئاتر «شبهای فیروزهای» استان خوزستان
انجمن تعزیه و شبیه خوانی سازمان بسیج هنرمندان استان خوزستان منتشر کرد؛ / فراخوان اولین سوگوار استانی تعزیه و شبیه خوانی «از محراب تا معراج»
نگاهی به نمایش «آرش؛ روایتی دیگر» به کارگردانی سیدصادق فاضلی پیوند میان اسطوره و نمایش و زندگی آرزو کهوازی* نمایشنامه آرش نوشته بهرام بیضایی با تمام متون و روایت هایی که تا کنون پیرامون اسطوره آرش کمانگیر نوشته و یا سروده شده، متفارت است. تفاوت به معنی واقعی ...
نگاهی به نمایش «ساطوردار» کار هاشم مهری از شوشتر روایتی واقعگرایانه و تاریخی آرزو کهوازی: نمایش «ساطوردار» برگزیده سی و چهارمین جشنواره تئاتر خوزستان، به نویسندگی ابوالقاسم غلامحیدر و با کارگردانی و طراحی هاشم مهری در پلاتو سینما ...
نگاهی به نمایش «خاک» از خوزستان شرکت کننده در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک؛ توجه مخاطب به موضوع ریزگردها و طوفان خاک در خوزستان در نمایش «خاک» تئاتر خوزستان سید رضا حسینی: نمایش «خاک» از سوی بهبهان در بخش نمایشهای فضای مجازی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک شرکت کرده بود.
نگاهی به نمایش «تلاقی یا گزارش یک واقعه از پیش اعلام نشده» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ ۴ آذر ۶۵ زخمی که التیام نمی یابد تئاتر خوزستان – سیدمنصور ناصری: تلاقی اصطلاحی است در هنگام نزدیک شدن دو قطار در دو مسیر متفاوت به یک ایستگاه از دو سمت. یکی از قطارها می بایست در ایستگاه قبلی بماند تا ...
نگاهی به نمایش «خواب هایی که باید دید» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ خواب-گزاری تئاتر خوزستان - کورش سروش پور: «خواب»، خویشاوند ِ «خیال» است و «خیال» خمیرمایه یِ «هنر». هنرمندان بسیاری «خواب» و جهان پرّان و پرنیانی اش را بن مایه ی آفرینشگری خود ...
نگاهی به نمایش «گالیپولاکه» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ خدا و شیطان تئاتر خوزستان - کورش سروش پور: فضایی بهم ریخته و آشفته، چونان جهان ذهنی و جهان عینی آدم ها، آدم هایی که در بستر نمادین اثر، می توانند بار تداعی موقعیت های خاص انسانی و ...
نگاهی به نمایش «این سه زن» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ تلاش چند صد ساله زن پارسی تئاتر خوزستان – سیدمنصور ناصری: نمایش «این سه زن» به مقوله نقش، جایگاه و معضلات زن در جامعه ایران امروز می پردازد.
نگاهی به نمایش «میرزا شوقی شاعر آب» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ کاربرد پررنگ کلام تئاتر خوزستان – رضا کیانی: عمده آثار حجت اله تجلی در مقام نویسنده و کارگردان تئاتر در برگیرنده دغدغه هایی گره خورده با مضامین هویتی، فرهنگ بومی، تاریخ، قصه ها، تصنیف ...
نگاهی به نمایش «گندم» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ جنگ و خانواده تئاتر خوزستان – رضا کیانی: نمایش «گندم» در برگیرنده نگاه انتقادی به مقوله جنگ است. داستان نمایش از سه تابلو ( اپیزود ) تشکیل شده است هر چند که از حیث ظاهری ارتباطی ...
نگاهی به نمایش «واقعه در مجلس سودابه خوانی» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ سودابه کُشی تئاتر خوزستان - کورش سروش پور: نگاهِ «سنتی»، تانی و ثباتی دارد. مرزهایش روشن و بی خلل است اما از آن که می گذریم و به دوره ی «نوگرایی» که می رسیم، جهان و جهان بینی آدمی از ...
نگاهی به نمایش «کارگاه نمایش» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان زبان- خُردگی تئاتر خوزستان – کورش سروش پور: «دار و دسته ما قراری داشت قرار ما این بود که هر بار یک نفر یا یک جریان رو که تو هنر نویِ این مملکت مهمه انتخاب کنیم. کارهاشون رو نقد و ...
نگاهی به نمایش «همه فرزندان مکبث» به کارگردانی مجتبی رستمیفر حاضر در فجر 38 این مکبث با تمام قوا فریاد میکشد تئاتر خوزستان به نقل از ایران تئاتر - سید حسین رسولی : این فضای فانتزی، گروتسک و ترسناک به خوبی میتواند تصویرسازی کند و با مفاهیمی هم که درون متن هست روی اندیشه مخاطب ...
نقدی بر نمایش «تو میمانی و چشمها» به کارگردانی رضا حیاتی از خوزستان حاضر در جشنواره مقاومت انتقام یا بخشش تئاتر خوزستان به نقل از ایران تئاتر- رضا آشفته: تو می مانی و چشم ها درباره برزخ انتقام و بخشش است؛ اینکه در جنگ تحمیلی باشی و در مقام یک اسیر جنگی و رزمنده ایرانی از ...
نقدی بر نمایش «مسجد سلیمان» نوشته کورش سروش پور؛ داستان یک شهر به گزارش تئاتر خوزستان، نمایش «مسجدسلیمان» به نویسندگی نبراس میرابیان و ایوب بختیاری و کارگردانی ایوب بختیاری کاری از گروه تئاتر نامیرا از ۲۲ مردادماه الی ۱۶ ...
نگاهی به نمایش «نفت دایناسورها را خورده است» نگاهی نمادین به نفت نمایش نفت دایناسورها را خورده است، نمایشی است ساده و بیتکلّف. اینکه زمانی نفت دایناسورها را خورده است و اکنون دایناسورها نفت را، تمثیلی است سیاسی و اجتماعی. ...
نگاهی به نمایش «سایکو» بر خلاف عرف همیشه، در این یاداشت از بروشور شروع میکنم. با تشکر از یادآوری علم سایبرنتیک، بازگویی و اهمیت آن در دستیابی به تصاویر ذهنی، چرا که تصویر ذهنی ...
نگاهی به نمایش «شیو»، نوشتهی علی دلپیشه بهکارگردانی حسین دیردار، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ اصرار بر گویش محلی تئاتر خوزستان - سید منصور ناصری: نمایش شیو سهگانهای از سه دورهی متأخر ایران است. نویسنده سعی در به تصویر کشیدن دوران جنگ، دوران پس از جنگ و دوران حاضر ما را دارد
نگاهی به نمایش «پسلرزههای نپتا» نوشتهی علی نبیپور به کارگردانی حسین اسدی از خارک، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ تمهیدات بصری برای دیالوگهای مطوّل تئاتر خوزستان - سیدمنصور ناصری: پسلرزههای نپتا، روایتگر سهگانهی سهقطره نفت خام است. قطرهی اول به زمان خلقت انسان میپردازد و از آیهی ۵۴ سورهی اعراف ...
نگاهی به نمایش «شهر در تصرف پدر» به کارگردانی رضا گشتاسب از یاسوج، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ نوشتن از دردهای مشترک صحنه و طراحی آن اولین برخورد مخاطب با اثر است. فعلِ مشاهده. صحنهی نمایش «شهر در تصرف پدر» همان صحنهی نمایش «کوچه مختار بود ساسان بود و سیمین» است، بیکم وکاست.
نگاهی به نمایش «فرنیچر» به کارگردانی عبدالرضا سواعدی از آبادان، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ برخورد دو منطق متضاد تئاتر خوزستان-مریم مقدم: داستان نمایش فرنیچر، حکایت دو دوست خانوادگی از طبقهی مرفه شرکت نفت آبادان است در دههی پنجاه. نمایش عرصهی برخورد شدید دو منطق و ...
نگاهی به نمایش «سون سی» به کارگردانی مجتبی راوش از کازرون، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ تعادلی مقبول میان بازی و وسایل صحنه تئاتر خوزستان-قاسم غلامحیدر: حلاوت مشاهدهی حرکتهای سادهی پیکانی روی صحنه، که چرخ هم ندارد و بعد ایفای نقشی که شبیه هیچکس نیست، اما بیانی و رفتاری بومی و ...
نگاهی به نمایش «مزون» به کارگردانی اصغر گروسی از شیراز، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ سنجاق کردن قطعاتی بدون ارتباط تئاتر خوزستان-قاسم غلامحیدر: ارتباط صمیمی و تعلیق زیبایی که در چند دقیقهی آغازین نمایش با مخاطب برقرار میشود و بازی خوب هر دو نقش زن و مرد که مخاطب را برای دیدن ...
نگاهی به نمایش « پرهی پروانهی پولادی » به کارگردانی نوید جعفری از شیراز، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ فضاسازیهای مطلوب در متنی دلپذیر تئاتر خوزستان - سید منصور ناصری: کارگردان اثر با استفاده از رنگ و نور در فضاسازی وقایع متن مطلوب عمل مینماید و آنچه این اثر را موفق میکند و مخاطب را ۸۵ دقیقه بر ...
نگاهی به نمایش «ن مثل نفت» نوشته و کار پژمان شاهوردی از بروجرد، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ کمدی نیشخند و تماشاگرگَردی تئاتر خوزستان - سید منصور ناصری: نمایش نون مثل نفت، از آن دسته نمایشهایی است که زمان را از دست مخاطب میرباید و چنان با هجمهای هولناک به آدمی یورش می برد که فرد ...
نگاهی به نمایش «سردار سوختن» نوشته و کار علی غلامی از آبادان، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ تعابیر شاعرانه از جنگ تئاتر خوزستان – سیدمنصور ناصری: نمایش نقل دوباره و چندبارهی روایتی است از آسیبدیدگان جنگ. روایتی شدیداً ضدجنگ. حکایت اینکه پشت هر انقلابی جنگی پنهان گشته.
نگاهی به نمایش «عبور از باغ سرخ» به کارگردانی مشترک فرشاد حمیدی و ایوب پناهی از یاسوج، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ نفت، میراثِ گمشده تئاتر خوزستان – مریم مقدم: نمایشی روایتگرِ نفت، جنگ، زن و جاهطلبی افرادی که خواهان تسخیر و از آن خود کردن آنها هستند.
نگاهی به نمایش «گزارش مرگبار از فصل سیاه» به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ روایتی چند وجهی از جزیره تئاتر خوزستان - قاسم غلامحیدر: جزیره زن باشد عامتر است، از مادر و از دختر هم؛ زن، همهی دارایی یک ملت است، مهرش و معنویتش و ...
نگاهی به نمایش «مراسم قطع دست در اسپوکن» به کارگردانی ساسان ریاحی پور وفاداری مطلق به نویسنده با خلاقیت در خط کارگردانی و طراحی صحنه به گزارش تئاتر خوزستان نمایش «مراسم قطع دست در اسپوکن» به کارگردانی ساسان ریاخی پور با بازی عاطفه تندل، اتابک انوری، ساسان ریاحی پور، فروغ جلالی و محمدرضا شاه محمدی ...
نگاهی به نمایش «خدای کشتار» به کارگردانی اسد سیاح انتخاب سبک رئالیستی با کاراکترهایی ملموس به گزارش تئاتر خوزستان نمایش «خدای کشتار» به کارگردانی اسد سیاح با بازی سرور رضایی، اسد سیاح، آرزو نوری و علیرضا پریشانی از ۳ الی ۱۲ اسفندماه در تالار آفتاب اهواز در ...
نقد نمایش به طبال چه به کارگردانی سیدمنصور ناصری حادثه ترور ناصرالدین شاه با زبان طنز : تئاتر «به طبال چه» به نویسندگی و کارگردانی سید منصور ناصری به حادثه ترور ناصر الدین شاه توسط میرزا رضای کرمانی می پردازد.
نگاهی به نمایش «گنج» به کارگردانی رحیم رشیدی تبار عدم هماهنگی بین اندوخته های شوش باستانی و شوش اکنون تئاتر خوزستان، علی طالبی: سرزمین خوزستان با اهدای جنبه های مختلف فرهنگی و تمدنی به تاریخ بشریت، از تاسیس نخستین دولت شهر تا مدافع نخستین هجوم ها و یورش های ...
یادداشت علی طالبی بر نمایشنامه خوانی گاومیش کار رحیم رشیدی تبار در شوش نمایشنامه خوانی شاید مرز ظریف وقوع و روایت باشد نمایشنامه خوانی، رسمی به جای مانده از نقالی ها و شاهنامه خوانی های کهن است. امروزه با هجوم و رگبار نشانه های تصویری، گاهی می چسبد که ذهن مخاطب در مواجهه ای دوستانه تر، ...
نقد بر اجرای نمایش مونولوگ به کارگردانی ساسان ریاحی پور مونولوگ زبان حال انسان مستاصل امروز است. انسان هایی که به سختی با دیگران ارتباط برقرار کنند و با زبانهای منحصر به فردشان، کدهای مشترک اندکی برای ارتباط با جهان ...