سازمان بسیج هنرمندان استان خوزستان منتشر کرد؛ / فراخوان سومین رویداد تئاتر «شبهای فیروزهای» استان خوزستان
انجمن تعزیه و شبیه خوانی سازمان بسیج هنرمندان استان خوزستان منتشر کرد؛ / فراخوان اولین سوگوار استانی تعزیه و شبیه خوانی «از محراب تا معراج»
نگاهی به نمایش «شیو»، نوشتهی علی دلپیشه بهکارگردانی حسین دیردار، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ اصرار بر گویش محلی تئاتر خوزستان - سید منصور ناصری: نمایش شیو سهگانهای از سه دورهی متأخر ایران است. نویسنده سعی در به تصویر کشیدن دوران جنگ، دوران پس از جنگ و دوران حاضر ما را دارد
نگاهی به نمایش «پسلرزههای نپتا» نوشتهی علی نبیپور به کارگردانی حسین اسدی از خارک، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ تمهیدات بصری برای دیالوگهای مطوّل تئاتر خوزستان - سیدمنصور ناصری: پسلرزههای نپتا، روایتگر سهگانهی سهقطره نفت خام است. قطرهی اول به زمان خلقت انسان میپردازد و از آیهی ۵۴ سورهی اعراف ...
نگاهی به نمایش «شهر در تصرف پدر» به کارگردانی رضا گشتاسب از یاسوج، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ نوشتن از دردهای مشترک صحنه و طراحی آن اولین برخورد مخاطب با اثر است. فعلِ مشاهده. صحنهی نمایش «شهر در تصرف پدر» همان صحنهی نمایش «کوچه مختار بود ساسان بود و سیمین» است، بیکم وکاست.
نگاهی به نمایش «فرنیچر» به کارگردانی عبدالرضا سواعدی از آبادان، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ برخورد دو منطق متضاد تئاتر خوزستان-مریم مقدم: داستان نمایش فرنیچر، حکایت دو دوست خانوادگی از طبقهی مرفه شرکت نفت آبادان است در دههی پنجاه. نمایش عرصهی برخورد شدید دو منطق و ...
نگاهی به نمایش «سون سی» به کارگردانی مجتبی راوش از کازرون، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ تعادلی مقبول میان بازی و وسایل صحنه تئاتر خوزستان-قاسم غلامحیدر: حلاوت مشاهدهی حرکتهای سادهی پیکانی روی صحنه، که چرخ هم ندارد و بعد ایفای نقشی که شبیه هیچکس نیست، اما بیانی و رفتاری بومی و ...
نگاهی به نمایش «مزون» به کارگردانی اصغر گروسی از شیراز، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ سنجاق کردن قطعاتی بدون ارتباط تئاتر خوزستان-قاسم غلامحیدر: ارتباط صمیمی و تعلیق زیبایی که در چند دقیقهی آغازین نمایش با مخاطب برقرار میشود و بازی خوب هر دو نقش زن و مرد که مخاطب را برای دیدن ...
نگاهی به نمایش « پرهی پروانهی پولادی » به کارگردانی نوید جعفری از شیراز، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ فضاسازیهای مطلوب در متنی دلپذیر تئاتر خوزستان - سید منصور ناصری: کارگردان اثر با استفاده از رنگ و نور در فضاسازی وقایع متن مطلوب عمل مینماید و آنچه این اثر را موفق میکند و مخاطب را ۸۵ دقیقه بر ...
نگاهی به نمایش «ن مثل نفت» نوشته و کار پژمان شاهوردی از بروجرد، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ کمدی نیشخند و تماشاگرگَردی تئاتر خوزستان - سید منصور ناصری: نمایش نون مثل نفت، از آن دسته نمایشهایی است که زمان را از دست مخاطب میرباید و چنان با هجمهای هولناک به آدمی یورش می برد که فرد ...
نگاهی به نمایش «سردار سوختن» نوشته و کار علی غلامی از آبادان، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ تعابیر شاعرانه از جنگ تئاتر خوزستان – سیدمنصور ناصری: نمایش نقل دوباره و چندبارهی روایتی است از آسیبدیدگان جنگ. روایتی شدیداً ضدجنگ. حکایت اینکه پشت هر انقلابی جنگی پنهان گشته.
نگاهی به نمایش «عبور از باغ سرخ» به کارگردانی مشترک فرشاد حمیدی و ایوب پناهی از یاسوج، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ نفت، میراثِ گمشده تئاتر خوزستان – مریم مقدم: نمایشی روایتگرِ نفت، جنگ، زن و جاهطلبی افرادی که خواهان تسخیر و از آن خود کردن آنها هستند.
نگاهی به نمایش «گزارش مرگبار از فصل سیاه» به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ روایتی چند وجهی از جزیره تئاتر خوزستان - قاسم غلامحیدر: جزیره زن باشد عامتر است، از مادر و از دختر هم؛ زن، همهی دارایی یک ملت است، مهرش و معنویتش و ...
نگاهی به نمایش «مراسم قطع دست در اسپوکن» به کارگردانی ساسان ریاحی پور وفاداری مطلق به نویسنده با خلاقیت در خط کارگردانی و طراحی صحنه به گزارش تئاتر خوزستان نمایش «مراسم قطع دست در اسپوکن» به کارگردانی ساسان ریاخی پور با بازی عاطفه تندل، اتابک انوری، ساسان ریاحی پور، فروغ جلالی و محمدرضا شاه محمدی ...
نگاهی به نمایش «خدای کشتار» به کارگردانی اسد سیاح انتخاب سبک رئالیستی با کاراکترهایی ملموس به گزارش تئاتر خوزستان نمایش «خدای کشتار» به کارگردانی اسد سیاح با بازی سرور رضایی، اسد سیاح، آرزو نوری و علیرضا پریشانی از ۳ الی ۱۲ اسفندماه در تالار آفتاب اهواز در ...
نقد نمایش به طبال چه به کارگردانی سیدمنصور ناصری حادثه ترور ناصرالدین شاه با زبان طنز : تئاتر «به طبال چه» به نویسندگی و کارگردانی سید منصور ناصری به حادثه ترور ناصر الدین شاه توسط میرزا رضای کرمانی می پردازد.
نگاهی به نمایش «گنج» به کارگردانی رحیم رشیدی تبار عدم هماهنگی بین اندوخته های شوش باستانی و شوش اکنون تئاتر خوزستان، علی طالبی: سرزمین خوزستان با اهدای جنبه های مختلف فرهنگی و تمدنی به تاریخ بشریت، از تاسیس نخستین دولت شهر تا مدافع نخستین هجوم ها و یورش های ...
یادداشت علی طالبی بر نمایشنامه خوانی گاومیش کار رحیم رشیدی تبار در شوش نمایشنامه خوانی شاید مرز ظریف وقوع و روایت باشد نمایشنامه خوانی، رسمی به جای مانده از نقالی ها و شاهنامه خوانی های کهن است. امروزه با هجوم و رگبار نشانه های تصویری، گاهی می چسبد که ذهن مخاطب در مواجهه ای دوستانه تر، ...