نگاهی به نمایش «ساطوردار» کار هاشم مهری از شوشتر روایتی واقعگرایانه و تاریخی آرزو کهوازی: نمایش «ساطوردار» برگزیده سی و چهارمین جشنواره تئاتر خوزستان، به نویسندگی ابوالقاسم غلامحیدر و با کارگردانی و طراحی هاشم مهری در پلاتو سینما ...
نگاهی به نمایش «خاک» از خوزستان شرکت کننده در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک؛ توجه مخاطب به موضوع ریزگردها و طوفان خاک در خوزستان در نمایش «خاک» تئاتر خوزستان سید رضا حسینی: نمایش «خاک» از سوی بهبهان در بخش نمایشهای فضای مجازی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک شرکت کرده بود.
نگاهی به نمایش «تلاقی یا گزارش یک واقعه از پیش اعلام نشده» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ ۴ آذر ۶۵ زخمی که التیام نمی یابد تئاتر خوزستان – سیدمنصور ناصری: تلاقی اصطلاحی است در هنگام نزدیک شدن دو قطار در دو مسیر متفاوت به یک ایستگاه از دو سمت. یکی از قطارها می بایست در ایستگاه قبلی بماند تا ...
نگاهی به نمایش «خواب هایی که باید دید» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ خواب-گزاری تئاتر خوزستان - کورش سروش پور: «خواب»، خویشاوند ِ «خیال» است و «خیال» خمیرمایه یِ «هنر». هنرمندان بسیاری «خواب» و جهان پرّان و پرنیانی اش را بن مایه ی آفرینشگری خود ...
نگاهی به نمایش «گالیپولاکه» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ خدا و شیطان تئاتر خوزستان - کورش سروش پور: فضایی بهم ریخته و آشفته، چونان جهان ذهنی و جهان عینی آدم ها، آدم هایی که در بستر نمادین اثر، می توانند بار تداعی موقعیت های خاص انسانی و ...
نگاهی به نمایش «این سه زن» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ تلاش چند صد ساله زن پارسی تئاتر خوزستان – سیدمنصور ناصری: نمایش «این سه زن» به مقوله نقش، جایگاه و معضلات زن در جامعه ایران امروز می پردازد.
نگاهی به نمایش «میرزا شوقی شاعر آب» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ کاربرد پررنگ کلام تئاتر خوزستان – رضا کیانی: عمده آثار حجت اله تجلی در مقام نویسنده و کارگردان تئاتر در برگیرنده دغدغه هایی گره خورده با مضامین هویتی، فرهنگ بومی، تاریخ، قصه ها، تصنیف ...
نگاهی به نمایش «گندم» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ جنگ و خانواده تئاتر خوزستان – رضا کیانی: نمایش «گندم» در برگیرنده نگاه انتقادی به مقوله جنگ است. داستان نمایش از سه تابلو ( اپیزود ) تشکیل شده است هر چند که از حیث ظاهری ارتباطی ...
نگاهی به نمایش «واقعه در مجلس سودابه خوانی» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛ سودابه کُشی تئاتر خوزستان - کورش سروش پور: نگاهِ «سنتی»، تانی و ثباتی دارد. مرزهایش روشن و بی خلل است اما از آن که می گذریم و به دوره ی «نوگرایی» که می رسیم، جهان و جهان بینی آدمی از ...
نگاهی به نمایش «کارگاه نمایش» حاضر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان زبان- خُردگی تئاتر خوزستان – کورش سروش پور: «دار و دسته ما قراری داشت قرار ما این بود که هر بار یک نفر یا یک جریان رو که تو هنر نویِ این مملکت مهمه انتخاب کنیم. کارهاشون رو نقد و ...
نگاهی به نمایش «همه فرزندان مکبث» به کارگردانی مجتبی رستمیفر حاضر در فجر 38 این مکبث با تمام قوا فریاد میکشد تئاتر خوزستان به نقل از ایران تئاتر - سید حسین رسولی : این فضای فانتزی، گروتسک و ترسناک به خوبی میتواند تصویرسازی کند و با مفاهیمی هم که درون متن هست روی اندیشه مخاطب ...
نقدی بر نمایش «تو میمانی و چشمها» به کارگردانی رضا حیاتی از خوزستان حاضر در جشنواره مقاومت انتقام یا بخشش تئاتر خوزستان به نقل از ایران تئاتر- رضا آشفته: تو می مانی و چشم ها درباره برزخ انتقام و بخشش است؛ اینکه در جنگ تحمیلی باشی و در مقام یک اسیر جنگی و رزمنده ایرانی از ...
نقدی بر نمایش «مسجد سلیمان» نوشته کورش سروش پور؛ داستان یک شهر به گزارش تئاتر خوزستان، نمایش «مسجدسلیمان» به نویسندگی نبراس میرابیان و ایوب بختیاری و کارگردانی ایوب بختیاری کاری از گروه تئاتر نامیرا از ۲۲ مردادماه الی ۱۶ ...
نگاهی به نمایش «نفت دایناسورها را خورده است» نگاهی نمادین به نفت نمایش نفت دایناسورها را خورده است، نمایشی است ساده و بیتکلّف. اینکه زمانی نفت دایناسورها را خورده است و اکنون دایناسورها نفت را، تمثیلی است سیاسی و اجتماعی. ...
نگاهی به نمایش «سایکو» بر خلاف عرف همیشه، در این یاداشت از بروشور شروع میکنم. با تشکر از یادآوری علم سایبرنتیک، بازگویی و اهمیت آن در دستیابی به تصاویر ذهنی، چرا که تصویر ذهنی ...
نگاهی به نمایش «شیو»، نوشتهی علی دلپیشه بهکارگردانی حسین دیردار، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛ اصرار بر گویش محلی تئاتر خوزستان - سید منصور ناصری: نمایش شیو سهگانهای از سه دورهی متأخر ایران است. نویسنده سعی در به تصویر کشیدن دوران جنگ، دوران پس از جنگ و دوران حاضر ما را دارد