در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «نفت دایناسورها را خورده است»

نگاهی نمادین به نفت

نمایش نفت دایناسورها را خورده است، نمایشی است ساده و بی‌تکلّف. این‌که زمانی نفت دایناسورها را خورده است و اکنون دایناسورها نفت را، تمثیلی است سیاسی و اجتماعی. نویسنده با انتخاب این عنوان در ابتدا ذهن مخاطب را به سمت علل تشکیل و پیدایش نفت سوق می‌دهد. سپس در‌می‌یابیم که این دایناسورها اکنون به شکل غول‌های نفتی سردرآورده‌اند.

سید منصور ناصری؛ فاضل، که علی‌رغم اسمش در نمایش دیوانه تصور می‌شود، درمی‌یابد که در نزدیکی محل زندگی‌شان نفت وجود دارد و دیگر قانع به 45500 تومان پولی نیست که سهم او از این نفت است. پس به‌تنهایی دست به اکتشاف می‌زند و خونین و مالین به خانه بازمی‌گردد. هنگامی که برای بار دوم برای اکتشاف نفت از فسیل دایناسور پنهان کرده، از خانه خارج می‌شود،  پایان سفید‌پوش به خانه بر‌میگردد. درحالی‌که احوالی بهتر از قبل دارد. راحله، خواهر او، به‌همراه شوهرش ناصر، که به‌دنبال او رفته بودند نیز دایناسورها را می‌بینند. اما پس از دیدن دایناسور، خواهر مجنون می‌شود و داماد گوشه‌گیر و فاضل...

در این اثر بازیگر زن به‌خوبی به ارائه‌ی شخصیت یک زن جنوبی عرب می‌پردازد. او در خلق لحظات دراماتیک موفق عمل می‌نماید، البته با کمک پارتنر خود. محصور بودن فضا توسط لوله‌های نفت، که نقشه‌ی ایران را تا حدی تداعی می‌کند، بیانگر نگاه نمادین کارگردان به مانند نویسنده،‌ به این اثر است. میزی که از بشکه‌ی نفت ساخته شده و صندلی‌هایی که از بشکه‌های 20 لیتری نفت هستند. حتی چوب‌لباسی این خانواده از لوله‌ی نفت ساخته شده است. همه‌چیز در خانه‌ی آنها متأثر از نفت است. تنها گویی سهم این خانواده از نفت حصار است و لوله است و تنگنا.

 نمایش نفت دایناسورها را خورده، بیانیه‌ای است که در آن به علل و عوامل اقتصادی سیاسی نفت از سال‌های پس از کشف تا امروز می‌پردازد. البته به شکلی ساده، نمادین و با نگاهی سمبولیک و نشانه‌شناسانه.

کارگردان در هر صحنه میز ساخته‌شده از بشکه‌ی نفت را به‌دنبال خود می‌کشد. بدین‌سان نفت نقشی اساسی در زندگی اشخاص نمایش بازی می‌کند . آب هم برای آنها بوی نفت می‌دهد و غذا هم. موسیقی جنوب دارای غنای فراوانی است. جاذب مخاطب و مملو از رازهای نهان و آشکار. پس می‌بایست در استفاده از آن بهتر عمل می‌شد. نور نیز در این نمایش تنها به اکسان‌گذاری و و تنویر اکتفا می‌کند. می‌رود، می‌آید و دیگر هیچ.

نمایش در حالی به پایان می‌رسد که فاضل، فاضلانه صحبت می‌کند. درحالی‌که لباس سرتاپا سفید پوشیده. برای همین است که من نیز از اکتشاف می‌ترسم، لذا در انتظار 27 هر ماه می‌مانم. به گروه اجرایی صمیمی و بی‌تکلّف «دایناسورها نفت را برده‌اند و خورده‌اند»، خسته نباشید می‌گویم.

 

اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز به دبیری ناصر چنانی از 1 الی 7 مردادماه 97 در کلانشهر اهواز در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران