در حال بارگذاری ...
یادداشت محمد یاقوت‌پور:

محوریت بخشی به گروه های ثبت شده اساس پیشرفت و بهبود کیفیت اجرها

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان خوزستان از بیست و پنج الی بیست و نهم شهریورماه 1395 به میزبانی شهرستان اهواز با حضور نه گروه نمایشی برگزار شد.

به گزارش « سایت تئاتر خوزستان»، محمد یاقوتپور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در یادداشتی به مسئله برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان خوزستان پرداخت و آن را در اختیار «سایت تئاتر خوزستان» قرار داده است که در ادامه می خوانید:

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان خوزستان در 29 شهریورماه در تالار نفت شهرستان اهواز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

از دو منظر می توان به برگزاری این جشنواره نگریست و مورد تحلیل قرار داد. نخست کیفیت نمایشهای اجرا رفته در جشنواره. متاسفانه در سالهای گذشته شاهد پس رفت سال به سال کیفیت نمایشهای استان هستیم که این جشنواره نیز از این قاعده مستثنی نبود و با وجود اینکه این نمایشها برگزینی از نمایشهای متقاضی از کل شهرهای استان بودند اما به قطع خرده ای نمیتوان به داوران بازبین که خوشبختانه امسال از میان تحصیلکرده های این فن در مقاطع دکترا و فوق لیسانس هم بودند گرفت. چون قاعدتا این نمایشها بهترین ها از میان حدود 40 گروه متقاضی بودند. پس بایستی به دنبال اشکال کار گشت. که البت انجمن هنرهای نمایشی دوره جدید که حدود چهار ماه نیز بیشتر از زمان حضورش نمیگذرد از همان بدو شروع به کار، ایراد کار را جسته و به جد در صدد رفع آن نیز برآمده که البت انشاالله در دوره بیست و نهم جشنواره نمود واقعی خواهد یافت و سال بعد به امید حق شاهد پویایی بیش از پیش کارها خواهیم بود.

و اما راه کار تعالی کیفیت نمایشهای استان به سه مورد بستگی دارد. نخست آموزش که انجمن استان در این سه ماهه گذشته با برنامه ریزی و تقسیم کار در سه سطح مختلف اقدام به عمل کرده است . سطح یک مقدماتی در کلیه شهرها و با حضور اساتید درون استان در حال اجرا است. سطح دو با تقسیم استان به پنج جزیره آموزشی با حضور منتخبین سطح یک و با محوریت یک شهر و حضور منتخبین شهرهای همجوار در آذر برگزار میشود و سطح سه نیز بصورت متمرکز و بصورت کاملا تخصصی در بهمن ماه با حضور منتخبین سطح دو و با همکاری بخش آموزش جشنواره بین المللی فجر که رایزنی هایش انجام شده برگزارخواهد شد. که در این میان نیز برنامه ریزی های چهار کانون زیر مجموعه انجمن استان نیز حایز اهمیت است که انشاالله از کانون تئاتر کودک در انتهای مهرماه و دعوت از استاد حسین فدایی حسین برای یک دوره فشرده چهار روزه تئاتر کودک در بخش کارگردانی و نویسندگی آغاز خواهد شد.

اما دومین مورد مهم در بهبود کیفیت کارها را میتوان در محوریت بخشی به گروههای ثبت شده نمایشی و استقلال بخشی به گروهها دید که البته خوشبختانه مرکز هنرهای نمایشی نیز در این سال نیز با همین رویکرد عمل نموده و مینماید.

سومین مورد را نیز میتوان به سپردن بیشتر سالنهای نمایشی تحت اختیار وزارت ارشاد در استان به بخش خصوصی برشمرد که راه چاره آن نیز دستور مستقیم مدیر کل محترم ارشاد اسلامی استان است بر در اختیار گذاشتن مجانی و سهل سالنها به گروههای نمایشی استان جهت مدت زمان چند ماهه تمرین و حتی عدم دریافت وجه از گروههایی که به نمایشهای فاخر و غیر گیشه ای و غیر طنز میپردازند است جهت اجراها. چون به قطع اجراهای متعدد میتواند در بهبود کیفیت کار نمایشی یک گروه و دریافت بازخوردش از تماشاگر کمک به سزایی نماید.

و اما از منظری دیگر نیز میتوان به بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان خوزستان نگریست و آن از لحاظ لجستیکی و اجرایی است که خوشبختانه پس از تجربه ناموفق و سخیف سال گذشته که جشنواره بصورت غیر متمرکز برگزارشد و هر گروه در شهر خود اجرا کرد و داوران برای دیدن کارها به شهرها رفتند و حتی گروهها هم نتوانستند کارهای رقبای خویش را ببینند، امسال به مدد درایت مدیرکل و انجمن هنرهای نمایشی استان و همچنین زحمات وافر دکتر جوروند و حسین محمدی و دوستان عزیز دکتر مهرداد بهراد و حمید سالاروند در مدیریت انجمن هنرهای نمایشی شهرستان اهواز این امکان فراهم آمد تا هنرمندان کلیه شهرها در زیر یک سقف دور هم جمع آیند و لااقل امکان دیده شدن کارهایشان را به دیگر گروهها داشته باشند. که این جای بسیار سپاس دارد. باشد که در سال بعد شاهد جشنواره ای پویاتر و برتر از امسال باشیم انشاالله.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

طبق جدول اجرایی جشنواره

آبادان، خرمشهر و اهواز ایستگاه پایانی داوری‌های جشنواره سی و پنجم خوزستان
طبق جدول اجرایی جشنواره

آبادان، خرمشهر و اهواز ایستگاه پایانی داوری‌های جشنواره سی و پنجم خوزستان

9 اثر نمایشی صحنه ای و خیابانی در روز سوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان در شهرستانهای آبادان، خرمشهر و اهواز برای هیئت داوران و مخاطبان اجرا خواهند شد.

|

دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان مطرح کرد:

سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره مطلوب است
دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان مطرح کرد:

سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره مطلوب است

دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان با اشاره به بالا بودن سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره، از برگزاری این رویداد هنری از تاریخ 29 آبان تا 2 آذرماه سال جاری خبر داد.

|

نظرات کاربران