کارگردان برگزیده خوزستانی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد:
تئاتر و هنرهای نمایشی مرز و اقلیم خاصی ندارد

تئاتر و هنرهای نمایشی مرز و اقلیم خاصی ندارد 2

تئاتر و هنرهای نمایشی مرز و اقلیم خاصی ندارد 3
برگزیدگان استانی چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر بر این باورند که با وجود کمبود امکانات، نمایشهای خود را به صورت آکادمیک و با کیفیت بالا روی صحنه میبرند. گروههای استانی توقع دارند که حمایت از آنها طوری باشد که ناچار به مهاجرت به پایتخت نشوند و بتوانند در استان خود برای ارتقای کیفیت تئاتر در سراسر ایران تلاش کرده و در نهایت نمایشهای برگزیده خود را در تالارهای پایتخت به اجرا بگذارند.
به گزارش ایرانتئاتر، چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در شرایطی به کار خود پایان داد که هنرمندان سراسر کشور به واسطه تلاش و هنرنمایی بینظیرشان ارمغانی از این رویداد هنری را به خانههایشان بردند. جشنوارهای به وسعت ایران پهناور که شاید در نگاه برخی سهم تئاتر استانها از آنها بسیار بوده است اما با تغییر زاویه نگاهمان این سهم متعلق به هنری ملی است که خوشبختانه هنرمندان آن از شمال تا جنوب در برآیند یکساله تئاتر کشور تاثیرگذار بودهاند. به همین بهانه با مجتبی رستمی فر کارگردان خوزستانی که در این دوره از جشنواره تندیس پنام زرین کارگردانی و تقدیر طراحی نور را برای نمایش «لام» از اهواز گرفت، گفتوگویی داشته باشیم.
تئاتر و هنرهای نمایشی مرز و اقلیم خاصی ندارد
مجتبی رستمیفر، کارگردان نمایش «لام» با بیان اینکه با تقسیمبندی تئاتر به دو بخش تهران و شهرستان کاملا مخالف هستم، میگوید: «تئاتر و هنرهای نمایشی مرز و اقلیم خاصی ندارد. جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میتواند به عنوان بزرگترین رویداد تئاتری کشور، محفلی برای معرفی آثار تولید شده در سراسر این خاک باشد.»
او ادامه میدهد: «در سایر استانهای ما، تئاتر به صورت خیلی جدی با رویکرد و نگاه هنری تولید میشود، فارغ از توجه ویژه به فروش و گیشه. در تهران با توجه به گستردگی بالای دانشگاههای هنر بیش از هزاران مخاطب برای تماشای تئاتر وجود دارد و این آمار به جز خانوادهها و دیگر تماشاگرانی است که به واسطه علاقهمندی به این هنر به تماشای آثار مینشینند. در حالیکه ما در استان خوزستان اصلا دانشگاه هنر نداریم پس ظرفیت مخاطب دانشگاهی در این استان وجود ندارد و هرچه هست تنها اقبال تعداد خانواده هنردوست به تئاتر است. هنرمندان دیگر استانها به علم به تعداد مخاطبان و همچنین هزینههای گزاف تولید تئاتر همچنان به تولید اثر میپردازند.»
او میافزاید: «هنرمندان برای شرکت در جشنواره دست به تولید نمیزنند آنها با نگاه جدی به تئاتر در مدت زمانی طولانی دست به تولید یک اثر نمایشی میزنند اما متاسفانه در شرایطی که معرفی و دیده شدن تئاتر در جشنوارهها خلاصه میشود. گروههای نمایشی نیز با این نگاه به جشنواره میآیند و قطعا برای این تلاششان انتظار دریافت جایزه نیز دارند.»
رستمیفر با اشاره به تولید نمایش «لام» میگوید: «من تلاش کردم تمام عناصر یک اجرا با کیفیت بالا را در تولید نمایش «لام» لحاظ کنم. تمامی عناصر به واسطه پیشبرد فرم و محتوا استفاده شد نه به واسطه نگاه زینتی.»
او با بیان اینکه هنرمندان وقتی در قالب فضای حرفهای رقابت کنند تلاش بیشتری برای تولید خواهند داشت، میافزاید: «امیدوارم هرچه زودتر دانشگاه هنر در استان خوزستان به عنوان ثروتمندترین استان ایران تاسیس شود، نبود این دانشگاه باعث شده تا اکثر جوانان علاقهمند مجبور به مهاجرت شوند و این مهاجرت به تئاتر ما ضربه میزند. آدمها میتوانند در استان خود کار کنند، درخشان باشند همانطور که استان خوزستان امسال با اقبال خوبی در جشنواره چهلوسوم تئاتر مواجه شد.»
این کارگردان ادامه میدهد: «خوزستان شرکتهای بزرگ نفتی دارد که بودجههای کلان کشور را تولید میکنند و میتوانند در بخش مشارکت اجتماعی و هنری بخشی از این بودجه را برای هنر بگذارند. قطعا تامین بودجه زمینهساز مفیدی برای تئاتر استان خوزستان خواهد بود. این استان آنقدر ثروتمند هست که میتواند میزبانی جشنواره فجر را برعهده بگیرد. همانطور که سالهای قبل جشنوارههایی با بهترین کیفیت اجرایی در این استان برگزار میشد.»
او در پایان میگوید: «امیدوارم ادارهکل هنرهای نمایشی نگاه ویژهتری به تئاتر در استانها داشته باشد. اتفاقی که در اختتامیه جشنواره افتاد نویدبخش جریانی تازه در استانهاست. باید قدر این استانها را دانست و اجرای تولیدات را فقط به جشنواره خلاصه نکرد. ما برای اجرا در سالنهای خصوصی پایتخت مشکلی نداریم، هم اکنون نیز چندین پیشنهاد اجرا داشتهایم، اما دوست داریم آثارمان در سالنهای با اصالت ایرانی میزبان مخاطبان باشد.»