در بیانیه هیئت دواران بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر استانی مطرح شد؛
ضرورت مطالعه و تحقیق و استفاده از مولفههای تئاتر خیابانی در آثار نمایشی

ضرورت مطالعه و تحقیق و استفاده از مولفه های تئاتر خیابانی در آثار نمایشی 2

ضرورت مطالعه و تحقیق و استفاده از مولفه های تئاتر خیابانی در آثار نمایشی 3
هیئت داوران بخش مسابقه تئاتر خیایانی سی و ششمین جشنواره تئاتر استان خوزستان در بیانیه خود بر صرورت مطالعه و تحقیق و استفاده درست از مولفه های تئاتر خیابانی تکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خوزستان، بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و ششمین جشنواره تئاتر استان خوزستان با اجرای 11 گروه نمایشی به ایستگاه پایانی خود رسید و هیئت داوران این دوره از جشنواره متشکل از ساسان شکوریان، جمشید خسروی و علی قاضی در آئین اختتامیه با قرائت بیانیه خود بر ضرورت مطالعه، تحقیق و استفاده از مولفه های تئاتر خیابانی در آثار اجرا شده تاکید کردند.
در متن بیانیه هیئت داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی وششمین جشنواره تئاتر استان خوزستان در باغملک آمده است:
تئاتر نشانگر یک موقعیت و یک گردهمایی اجتماعی است تئاتر به نوعی خود یک چارچوب اجتماعی مشخص را شکل می دهد. اجتماعی ترین هنر تئاتر است و اجتماعی ترین گونه تئاتر، تئاتر خیابانی ست
ضرورت توجه متولیان فرهنگ و هنر به مقوله تئاتر خیابانی می تواند کاهش آسیب های اجتماعی، تقویت بنیان خانواده و نشاط آوری و روح بخشی جامعه را به دنبال داشته باشد ضرورت توجه می تواند پشتوانه ای موثر برای آشتی مردم با سالن های نمایش باشد.
هنرمندان حاضر در این جشنواره تئاتر خیابانی صرفا اجرای یک روایت در گوشه و کنار خیابان نیست بلکه به طور جدی مشارکت مردم را به دنبال خواهد داشت و مرز بین تماشاگر و بازیگر شکسته می شود که اگر این مرز شکسته نشود این مهم به معنای واقعی آن اجرا نشده و غفلت همان و اجرای نمایشنامه های صحنه ای در میانه خیابان همان!!!
عزیزان وقتی از افکار و اندیشه لبریز شده اید بنویسید. وقتی چیزی به شما الهام نمی شود بخوانید و ببینید و بخوانید.
نمی شود در خیابان کثرت گرایی موضوع را دنبال کنیم و توجه خود را نسبت به وحدت موضوع که یکی از ارکان اساسی تئاتر خیابانی ست دور کنیم.
باید در طرح و ایده هایمان به گونه ای عمل کنیم که اگر تماشاگری در میانه اجرا وارد شود با اثر ارتباط برقرار کند، دوستان فرهیخته تئاتر خیابانی حواسمان به جاماندگان نمایش باشد.
در این جشنواره شاهد بازیگرانی بودیم که خود را در قالب اجراهای صحنه ای لحاظ کرده بودند. انرژی آن ها در شروع نمایش ها به تدریج از بین رفته بود آن طور که باید نتوانسته بودند احساسات مخاطب را تحریک کنند آن هم در این گونه از تئاتر که ساختارش با اوج شروع می شود.
بازیگران عزیز باید فراموش نکنیم که یکی از جذاب ترین توانایی هایی که یک بازیگر می تواند داشته باشد بداهه گویی ست. زیرا تماشاگر امروزی خیابانی بلیط نمی دهد اما بسیار پرتوقع و مهاجم تر از تماشاگر صحنه ای ست.
کارگردان های محترم حاضر در جشنواره هدایت بازیگر یکی از وظایف اصلی ماست ما کارچرخان نیستیم ما کارگردانیم.
وقتی ریتم اثر نادرست باشد خیابان هم نمی تواند حتی در دقایقی اندک ما را تحمل کند.
در تئاتر خیابانی جذاب است که چهرهپردازی و تغییر لباس در حضور تماشاگر انجام شود.
فضای آثار خود را با در نظر گرفتن عناصر خلاقیت و کاربردی بودن آن طراحی کنیم و موسیقی آن جز جدایی ناپذیر هنر را در جهت فعال کردن تماشاگر به کار بگیریم.
زمان اندک است و ناگفته ها زیاد ...
ساسان شکوریان، علی قاضی و جمشید خسروی
هیئت داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و ششمین جشنواره تئاتر استان خوزستان
سی و ششمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به دبیری سیدامین سپهریان روز شنبه 19 آبان ماه 1403 در بخش مسابقه تئاتر خیابانی با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد.