در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان خوزستانی حاضر در بخش ویژه غزه

مصطفی بوعذار: تئاتر فجر نقطه عطف بازآفرینی حماسه فلسطین است

مصطفی بوعذار کارگردان نمایش «عروس غزه» بر این باور است که هنرهای نمایشی می‌تواند قالبی تاثیرگذار در جهت بازآفرینی حماسه مردم مظلوم فلسطین و غزه باشد که در این دوره از جشنواره تئاتر فجر، شاهد بخش‌های هویت ملی و بخش ویژه غزه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خوزستان، مصطفی بوعذار کارگردان تئاتر درباره بخش ویژه غزه در چهل ‌و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: «هنرمندان با بصیرت هیچگاه نسبت به اتفاقات پیرامونی جامعه و منطقه بی‌تفاوت نخواهند بود«.

وی با اشاره به اهمیت درک موضوع فلسطین مظلوم و مقتدر خاطرنشان کرد: «هنرهای نمایشی می‌تواند قالبی تاثیرگذار در جهت تبین مقاومت اسلامی و بازآفرینی حماسه مردم مظلوم فلسطین و غزه باشد که در این دوره از جشنواره تئاتر فجر شاهد رویکرد مثبتی در پاسخگویی به نیازهای جامعه در قالب بخش‌های هویت ملی و بخش ویژه غزه هستیم«.

مصطفی بوعذار کارگردان نمایش عروس فلسطین ادامه داد: «خوشبختانه نیازسنجی خوبی که در این دوره از سوی متولیان و دبیر جشنواره چهل ‌و دوم انجام شده قابل تقدیر است؛ چرا که با نگاهی به جدول جشنواره شاهد حضور گرایش‌های مختلف و موضوعات متنوع برای تماشاگران هستیم«.

او افزود: «عروس فلسطین تنها گوشه‌ای از مظلومیت و ایثار زنان و مادران فلسطینی را نمایش می‌دهد که با بهره‌گیری از توانایی هنرمندان با تجربه این نمایش را بدون هیچ سفارشی و بر اساس علاقه و عقیده گروه اجرایی تهیه و تولید کردیم«.

این کارگردان خوزستانی ادامه داد: «هنر انقلابی باید در طول سال برای مردم عرضه شود و خلاءهای موجود در زمینه ارائه آثار نمایشی مبتنی بر ارزش‌های انسانی، صلح جهانی، مبارزه با خشونت و تروریسم برطرف شوند«.

او با اشاره به رقابتی‌شدن بخش هویت ملی و بخش ویژه غزه گفت: «همواره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انگیزه خوبی برای هنرمندان هنرهای نمایشی تلقی می‌شود اما نباید به عنوان یک اصل تلقی شود و ضرورت اجراهای عمومی در این مقطع برای دستیابی به تئاتر برای همه ضرورتی انکارناپذیر است«.

دبیر سوگواره ملی تئاتر اربعین حسینی ادامه داد: «حضور گروه‌های حرفه‌ای و پرتلاش با گرایش‌های مختلف و قصه‌های متنوع، یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره تئاتر فجر است«.

کارگردان جشنواره بین‌المللی صاحبدلان تلاش‌ها را برای تدوین سیاست ثابت در جشنواره فجر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «تهیه و تولید آثار نمایشی مبتنی بر هنر انقلابی در شرایط سخت و دشوار توسط هنرمندان صورت می‌گیرد و بسته حمایتی مشخصی از این دست آثار در استانها وجود ندارد و بدین ترتیب به آنها کمتر توجه می‌شود«.

او افزود: «استمرار جریان هنر انقلابی با اجراهای نمایشی هنرمندان شهرستان‌ها در تهران آغاز شده که باید توسط مجموعه وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی تقویت و حمایت بیشتری از آن صورت گیرد.»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.




نظرات کاربران