در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان خوزستانی حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران

مجید اقبالی: ژانر دفاع مقدس، محدود به تیر و تفنگ نیست

کارگردان نمایش «بدریه» می‌گوید کار در ژانر دفاع مقدس به استفاده از سلاح و توپ و تانک وابسته نیست؛ بلکه مهم زاویه دید و شیوه اجرایی درست است که به جذب مخاطب منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خوزستان به نقل از ایرنا، نمایش «بدریه» به کارگردانی مجید اقبالی از اهواز، در بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره 42 تئاتر فجر با مضمون ایثار زنان در روزگار دفاع مقدس حضور دارد.

مجید اقبالی، کارگردان خوزستانی این اثر درباره داستان این نمایش و ویژگی آن گفت: «متن این نمایش نوشته بابک خواجه پاشاست و زمانی که آن را خواندم بسیار لذت بردم و آن را دوست داشتم. دلم می‌خواست درباره زنانی که در دفاع مقدس ایثار کردند، کاری روی صحنه ببرم که در نهایت «بدریه» را برای این منظور انتخاب کردم.»

او ادامه داد: «این نمایش سه بازیگر دارد و برای آن حدود شش ماه تمرین داشتیم. در این نمایش، دکور و نور با هم تلفیق شده‌اند و نور، بخشی از اجزای دکور محسوب می‌شود.»

اقبالی همچنین درباره ژانر دفاع مقدس و میزان استقبال مخاطبان از این گونه نمایشی نیز گفت: «طی این سال‌ها آثار گوناگونی با حال و هوای دفاع مقدس کار شده و به صحنه رفته‌اند، اما اینکه چطور و با چه زاویه‌ای به این موضوع نگاه شود، اهمیت دارد. ژانر دفاع مقدس به تیر و تفنگ و تانک نیست. زاویه نگاه درست و شیوه اجرایی مناسب باعث می‌شود که کار دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.»

نمایش «بدریه» به کارگردانی مجید اقبالی از استان خوزستان که در بخش مسابقه تئاتر ایران حضور دارد، دوشنبه دوم بهمن 1402 در تالار ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

هم زمان با برگزاری آئین افتتاحیه جشنواره تئاتر 42

نمایشنامه نویس خوزستانی تقدیر بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجر را گرفت
هم زمان با برگزاری آئین افتتاحیه جشنواره تئاتر 42

نمایشنامه نویس خوزستانی تقدیر بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجر را گرفت

در آیین گشایش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برگزیدگان بخش «نمایشنامه نویسی» معرفی شدند و نمایشنامه نویس خوزستانی موفق به کسب رتبه تقدیر این بخش شد.

|

هنرمندان خوزستانی، جوایز جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس را درو کردند

هنرمندان خوزستانی، جوایز جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس را درو کردند

در آیین پایانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، با معرفی دو نمایش «اول‌شخص مفرد» و «سایلنت، هملت، سایلنت» از خوزستان به چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، هنرمندان این استان، 16 جایزه اصلی و لوح تقدیر را هم در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی، دریافت کردند.

|

با انتشار جدول اجراها؛

اجرای شش نمایش از خوزستان در جشنواره منطقه ای پارس (شیراز)
با انتشار جدول اجراها؛

اجرای شش نمایش از خوزستان در جشنواره منطقه ای پارس (شیراز)

بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور منطقه‌ای پارس از پنجم تا هشتم دی در شهر شیراز استان فارس برگزار خواهد شد و شش نمایش صحنه ای و خیابانی از استان خوزستان در این جشنواره حضور دارند.

|

نظرات کاربران