در حال بارگذاری ...

پانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول برگزیدگان خود را شناخت

با اعلام آراء هیئت داوران بخش های نمایشنامه نویسی و تئاتر صحنه‌ای و خیابانی، پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول برگزیدگان خود را شناخت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خوزستان، پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول با موضوع «حال خوش کودکی، فصل خوش زندگی » به دبیری حمید صادق جولا  از ۲۳ الی ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲ در سه بخش تئاتر صحنه ای، نمایشنامه نویسی و تئاتر خیابانی به میزبانی شهرستان دزفول برگزار شد.

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول با حضور مجید منادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، عبداله افرازه شهاوند معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، سیداحمد آوایی نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، عتاب اهوازی شهردار دزفول، سید امین سپهریان معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، علیرضا خردمند فرماندار دزفول، محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، مجید قناد و امیرمشهدی عباس و مهدی درویش و ساسان شکوریان هیئت داوران جشنواره و هنرمندان گروه های شرکت کننده روز جمعه 26 آبان ماه 1402 در سالن آیت اله قاضی دانشگاه جندی شاپور دزفول برگزار و برگزیدگان بخش های مختلف این دوره از جشنواره با آراء هیئت داوران معرفی شدند.

عبدالحمید صادق حولا رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان دزفول در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: «برای پانزدهمین بار در جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان در پایتخت مقاومت پذیرای هنرمندان سراسر کشور بودیم که باعث افتخار است.»

دبیر جشنواره افزود: «جشنواره تئاتر به هویت فرهنگی و هنری مردم دزفول آمیخته شده و بستری برای هنرمندان جوان است تا در عرصه‌های بین المللی پرتوان تر حاضر شوند.»

او ادامه داد: «امسال جشنواره را به یاد کودکان و نوجوان غزه و پیوند آنها با مقاومت و پایداری دزفول آغاز کردیم تا بگوییم نقش هنر بسیار پررنگ است و هنرمندان نسبت به وقایع بی‌تفاوت نیستند.»

رییس اداره فرهنگ و ارشاد دزفول یاد ۶۸ شهید هنرمند این شهرستان را گرامی داشت و گفت: «یکی از اهدافی که در این جشنواره دنبال و محقق شد تقویت تعاملات بین بخشی بین نهادهای فرهنگی دزفول بود تا بتوانیم در راه رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان پررنگ تر ظاهر شویم.»

او از هنرمندان، هیات داوران، هیات انتخاب آثار و همه دست اندرکاران برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و افزود: «با وجود مشکلات فراوان پای هنر ایستاده‌ایم و امیدواریم برنامه‌های هنری با قوت ادامه یابند.»

سید احمدآوایی نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: «هنر موسیقی، تئاتر و فیلم باید خروجی داشته باشند.»

آوایی افزود: «یکی از مزیت‌های این جشنواره‌ها انتقال تجارب و آگاهی از جاذبه‌های گردشگری شهرهای میزبان است.»

او ادامه داد: «باید از تئاتر در راستای فراگیری مهارت‌های زندگی استفاده کرد لذا باید رعایت اخلاق، نوبت و حفظ محیط زیست را از طریق تئاتر به کودکان آموزش دهیم؛ اگر چنین نباشد این جشنواره‌ها به یک برنامه تشریفاتی تبدیل می‌شوند.»

سروش مداح قائم مقام دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دزفول نیز گفت: «اگر کودک به خوبی رشد کند در آینده مسیر خودش را درست پیدا می‌کند؛ یکی از راه‌هایی که می‌تواند موجب موفقیت کودکان در آینده شود برگزاری چنین جشنواره‌هایی است.»

مداح افزود: «این جشنواره ۱۵ سال است به صورت مدام برگزار می‌شود.»

قائم مقام جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دزفول با اشاره به مشکلات برگزاری این جشنواره‌ گفت: «تا جایی که در توان بود هزینه‌ها به صورت شخصی پرداخت شده تا جشنواره به بهترین نحو برگزار شود.»

او ادامه داد: «۱۳۱ اثر شامل ۶۶ اثر در بخش صحنه‌ای، ۲۲ اثر در بخش خیابانی و ۴۴ اثر در بخش نمایشنامه نویسی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که ۱۲ کار، خروجی بخش صحنه ای و خیابانی بود و 5 نمایشنامه نیز منتخب بخش نمایشنامه نویسی هستند.»

امیر مشهدی عباس عضو هیئت داوران این جشنواره گفت: «آثار براساس رقابت موجود در جشنواره بررسی و قضاوت شدند. ضمن اینکه تلاش شد زحمت هنرمندان دیده شود که امیدواریم آرای هیات داوران موجب رضایت باشد.»

مجید قناد هنرمند شناخته شده حوزه کودک و نوجوان و یکی از لعضای هیئت داوران پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول گفت: «تلویزیون آنطور که باید در کنار هنرمندان و کودکان نیست و در واقع با هنرمندان قهر کرده و آنها را از خود دور کرده است.»

او ادامه داد: «کار هنرمندان در شرایطی که کودک خردسال دارای جسمی کودک و ذهنی نوجوان است، بسیار دشوار است.»

داور جشنواره ملی کودک و نوجوان دزفول افزود: «جشنواره ملی کودک و نوجوان دزفول تاکنون به قوت خود پیش رفته و امیدواریم از این به بعد نیز بین المللی شود.»

او گفت: «انتخاب برترین آثار جشنواره بسیار دشوار بود چرا که نقاط قوت این جشنواره بسیار زیاد بود.»

در ادامه آراء مجید قناد، امیرمشهدی عباس و مهدی درویش هیئت داوران بخش خیابانی پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول به شرح زیر اعلام شد.

بخش خیابانی

طراحی  ساخت عروسک: لوح تقدیر این بخش به سازندگان عروسک نمایش «گُسار» از جزیره خارک استان بوشهر اهداء شد.

عروسک گردانی: لوح تقدیر و جایزه نقدی به صورت مشترک به فرامرز غلامیان و علی فریدنی عروسک گردان نمایش «گسار» از جزیره خارک استان بوشهر اهدا گردید.

طراحی حرکات فرم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به اصغر زارعی طراح حرکات فرم گروه نمایش «چوبانلار» از استان آذربایجان شرقی شهرستان تبریز اهداء شد.

بازیگری زن: لوح تقدیر این بخش به ساغر تیزرو برای بازی در نمایش «لک لکی جون و دوستان مهربون» از استان اصفهان شهرستان شاهین شهر اهداء شد و جایزه ویژه در این بخش به خاطر ایفای نقش های متفاوت و محوری در چند نمایش به آیدا کیانی تبار بازیگر نمایش های «لک لکی جون و دوستای مهربون» و «گُسار» اهدا گردید.

بازیگری مرد: لوح تقدیر مشترکاً به علی سنامیری و علی فریدنی برای بازی در نمایش «لک لکی جون و دوستای مهربون» از استان اصفهان شهرستان شاهین شهر و سعید کوراوند برای بازی در نمایش «وعده ما نُه شب» از استان خوزستان شهرستان ایذه اهدا شد و جایزه ویژه بازیگری: به خاطر هم آهنگی و بازی یک دست به صورت مشترک به نیما صدیق، محمدامین محمودی، امیرمحمد احمدیان، ایلیار حسن زاده، امیرحسین مختاری و علی ستاری گروه بازیگران فرم نمایش «چوپانلار» از استان آذربایجان شرقی شهرستان تبریز اهداء شد.

ایده و متن: جایزه ویژه و دیپلم افتخار به فرید طاهری برای نمایش «وعده ما نُه شب» از استان خوزستان شهرستان ایذه اهدا شد.

کارگردانی: لوح تقدیر این بخش به علی سنامیری کارگردان نمایش «گُسار» از استان بوشهر جزیره خارک اهدا شد و جایزه ویژه و دیپلم افتخار کارگردانی به مهدی صالحیار کارگردان نمایش «چوپانلار» از استان آذربایجان شرقی شهرستان تبریز اهدا گردید.

 

بخش نمایشنامه نویسی

هیئت داوران بخش نمایشنامه نویسی پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول متشکل از شهرام کرمی و ساسان شکوریان از میان ده نمایشنامه کاندیدای دریافت جایزه، پنج اثر برگزیده را به شرح اعلام کردند:

رتبه پنجم بخش نمایشنامه نویسی: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به نمایشنامه «خورشید پر» به نویسندگی بهنام میرزایی اهدا شد.

رتبه چهارم بخش نمایشنامه نویسی: هیئت داوران پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را به نمایشنامه «آمازینگان» به نویسندگی محمدرضا خردمند از استان خوزستان شهرستان دزفول اهدا کرد.

رتبه سوم بخش نمایشنامه نویسی: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به نمایشنامه «خورشید رو پیدا می کنیم» به نویسندگی مهری هاشمیان اهدا شد.

رتبه دوم بخش نمایشنامه نویسی: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به نمایشنامه «آنیل، دزد عروسک ها» به نویسندگی علیرضا دهقانی اهدا گردید.

رتبه اول بخش نمایشنامه نویسی: دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به نمایشنامه «مهمان ناخوانده» به نویسندگی علیرضا داوری اهداء شد.

 

بخش صحنه ای

آراء مجید قناد، امیرمشهدی عباس و مهدی درویش هیئت داوران بخش صحنه ای پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول به شرح زیر اعلام شد.

طراحی و ساخت عروسک: لوح تقدیر این بخش به مرضیه درخشان نیا طراح عروسک های نمایش «شازده کوچولو» از شهرستان همدان اهدا شد.

طراحی لباس: لوح تقدیر این بخش به یگانه محمودی طراح لباس نمایش «پ پاک ت تمیز» از استان فارس شهرستان شیراز اهدا گردید و جایزه ویژه طراحی لباس به فریده مرادی طراح لباس نمایش «لولوی آوازه خوان» از استان خوزستان شهرستان آغاجاری اهدا گردید.

گریم: لوح تقدیر و جایزه ویژه این بخش به طاهره ذاکری طراح گریم نمایش «هفت در مهربونی» از استان خوزستان شهرستان دزفول اهدا شد.

طراحی پوستر و بروشور: لوح تقدیر و جایزه ویژه این بخش به علی خردمند طراح بروشور نمایش «هفت در مهربونی» از استان خوزستان شهرستان دزفول اهدا کردید.

موسیقی: لوح تقدیر این بخش به محمدمهربان زاده آهنگساز نمایش «هفت در مهربونی» از استان خوزستان شهرستان دزفول اهدا شد.

طراحی صحنه: لوح تقدیر بخش طراحی صحنه به جواد قلی پور طراح صحنه نمایش «لولوی آوازه خوان» از استان خوزستان شهرستان آغاجاری اهدا گردید و دیپلم افتخار بخش طراحی صحنه به مرضیه درخشان نیا طراح صحنه نمایش «شازده کوچولو» از استان همدان شهرستان همدان اهدا شد.

بازیگری کودک و نوجوان: هیئت داوران بدون اولویت از بازیگران کودک و نوجوان این جشنواره که تجربه متفاوتی داشته اند تقدیر بعمل آورد:

معصومه ولی پور و یگانه کشاورزی برای بازی در نمایش «لولوی آوازه خوان» از شهرستان آغاجاری، یاسین ابراهیمیان برای بازی در نمایش «شازده کوچولو» از شهرستان همدان و سینا عیسوند برای بازی در نمایش «2888» از شهرستان دزفول

بازیگری زن:

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به فاطمه ابرا پایدار برای نمایش «نون زنجبیلی» از همدان اهداء شد.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به زهرا حسینی برای نمایش «پ پاک ت تمیز» از استان فارس شهرستان شیراز اهداء گردید.

رتبه اول: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به پگاه اسماعیل بخش برای نمایش «هفت در مهربونی» از استان خوزستان شهرستان دزفول اهداء شد.

بازیگری مرد:

تقدیر: لوح تقدیر بازیگری مرد به پاس حمایت و تداوم حضور مستمر در تئاتر کودک و نوجوان به مرتضی تحصیلی برای بازی در نمایش «شازده کوچولو» از همدان اهداء شد.

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مصطفی تمیمی پور برای بازی در نمایش «لولوی آوازه خوان» از استان خوزستان شهرستان آغاجاری اهداء گردید.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به حمیدرضا رضایی مجد برای بازی در نمایش «نون زنجبیلی» از همدان اهداء شد.

رتبه اول: دیپلم افتخار و جایزه بازیگری مرد به علی رستمی برای بازی در نمایش «2888» از استان خوزستان شهرستان دزفول اهداء گردید.

نمایشنامه نویسی:

هیئت داوران پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول با تقدیر از رضا فیاضی برای نمایش «لولوی آوازه خوان»، لوح تقدیر و جایزه نقدی را به عقیل جماعتی برای نمایشنامه «2888» از استان خوزستان شهرستان دزفول اهداء کرد.

کارگردانی:

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به فاطمه ابرا پایدار کارگردان نمایش «نون زنجبیلی» از همدان اهداء شد.

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به امیر خردمند کارگردان نمایش «هفت در مهربونی» از استان خوزستان شهرستان دزفول اهداء گردید.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به ستار رشنو کارگردان نمایش «2888» استان خوزستان شهرستان دزفول اهداء شد.

رتبه اول: هیئت داوران در این بخش انتخابی نداشت.

 

 




مطالب مرتبط

طی احکامی از سوی دبیر جشنواره انجام شد

هیئت انتخاب آثار پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول منصوب شدند
طی احکامی از سوی دبیر جشنواره انجام شد

هیئت انتخاب آثار پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول منصوب شدند

مهدی درویش، سیدعزیز آرین و سعید گل گل به عنوان هیئت انتخاب آثار بخش صحنه‌ای و خیابانی پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول معرفی شدند.

|

نظرات کاربران