در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان:

چراغ سالن‌های تئاتر خوزستان با افزایش تولیدات نمایشی روشن است

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با اشاره به افزایش تولیدات نمایشی و اجراها در ۲۸ شهر خوزستان بعد از سپری شدن دوره شیوع کرونا بیان کرد: ۱۸۷ اثر نمایشی در نیمه نخست امسال تولید شد که با ۸۴۰ اجرای عمومی توسط هنرمندان تئاتر چراغ سالن های تئاتر این استان روشن نگه داشته شده است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل  از ایرنا  خوزستان،  محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با بیان این که خوزستان در زمینه تولید آثار نمایشی بعد از دوره شیوع کرونا پویا و فعال بوده است افزود: درسال جاری تقریبا به صورت مستمر تالار نمایش و سالن اصلی پلاتو در شهر اهواز حتی در ایام محرم و صفر نیز با اجرای نمایش‌های موضوعی فعال بوده و تا پایان سال نیز زمان بندی تقویمی اجرای عموم درکلان شهراهواز چینش شده است.

وی با اشاره به برگزاری بیشترین رویداد و جشنواره نمایشی درخوزستان به تناسب دیگر استان ها بیان کرد: بیش از ۱۵ جشنواره استانی، ملی و منطقه ای در زمینه تئاتر در طول سال در خوزستان برگزارمی شود؛ جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ در اندیمشک، جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان در دزفول، جشنواره تئاتر آیینی و سنتی نرگس ارغون در بهبهان، جشنواره تئاتر منولوگ امیدیه، جشنواره تئاتر خیابانی باغملک، جشنواره بین المللی تئاتر عربی در سوسنگرد، جشنواره ملی تعزیه در شوشتر و جشنواره ملی تئاتر میدانی اربعین در مرز چذابه از جمله رویدادهای نمایشی هستند که درخوزستان برگزار می‌شوند.

یاقوت پور با اشاره به رویکرد اولویت موضوع آموزش و اجرای عمومی آثارنمایشی بیان کرد: برگزاری رویداد نمایشی «خوزستان جان» در پارسال در کل شهرستان های خوزستان آموزش محور بوده است لذا از مرحله پذیرش نگارش طرح تا اجرا دربازه زمانی سه ماه اساتید نمایشی، گروه را مشاوره و همراهی می کردند و اجرای عمومی نمایش مرحله پایانی آن بود.

وی افزود: برگزاری رپورتوار تئاتر صحنه ای «خوزستان جان» با اولویت موضوعی زاد و بوم فرهنگ غنی استان خوزستان با همین رویکرد اجرا شد و از این حیث اتفاق خوبی رقم خورده است که با حمایت مالی از طرف مجموعه های داخلی و یا مرکز هنرهای نمایشی می تواند سومین گام این رویداد نیز برداشته شود.

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با اشاره به دارا بودن سالن و پلاتو فعال نمایشی درتمام شهرستان های خوزستان گفت: خوزستان از این نظر زیرساخت های خوبی دارد. در اهواز علاوه بر تالار آفتاب از تالارهای ادارات و سازمان ها نیز استفاده می شود.

اختصاص چهار سالن نمایش تخصصی به انجمن هنرهای نمایشی خوزستان 

وی ادامه داد: با افتتاح خانه هنرمندان در اهواز چهار سالن تخصصی و فوق تخصصی نمایش به انجمن هنرهای نمایشی خوزستان اختصاص می یابد که کمبودها و کاستی های زیربنایی و سخت افزاری تالارهای نمایشی با رقم خوردن این اتفاق در این شهرستان برطرف می شود.

یاقوت پور با اشاره به نقاط قوت در حوزه هنرهای نمایشی بیان کرد: اگر متون نمایشی با موضوع زاد و بوم و مفاهیم ملی نگارش و اجرا شود می تواند در بستر اجتماعی جامعه جریان ساز و فرهنگ ساز باشد و از آن جا که هنر نمایش هنر زنده و هم نفس با مخاطب و در لحظه، خلق می شود می تواند تاثیر ویژه نسبت به سایر هنرها بر جامعه مخاطب خود بگذارد؛ لذا همراهی مجموعه های مدیریتی کلان استان در عرصه نمایش سبب می شود هنرمندان بتوانند پویا تر و شاید چند گام جلوتر از فضای فرهنگی استان به تولیدات نمایشی بپردازند.

وی افزود: حمایت نشدن هنرمندان در تولید نمایش از طرف سازمان ها و ادارات هر استان می تواند به عنوان نقطه ضعف در این حوزه محسوب شود که در این زمینه ما می توانیم برای فرهنگ سازی در موضوعات مختلف اجتماعی سفارش تولید بگیریم این درحالی است که اتفاقات در بستر فرهنگی با تولید آثار نمایشی به انتقال پیام به مخاطب تاثیرگذار است.

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با بیان اینکه آخرین آمار پرداختی صورت گرفته از طرف مرکزهنرهای نمایشی کشور به انجمن های نمایشی استان ها به ۲ سال پیش بازمی گردد گفت: دراین  مدت هیچ تفاهم نامه مالی از سوی مرکز و از سوی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن های نمایشی استان ها صورت نگرفته است و جای تاسف دارد که کل حمایت از انجمن تئاتر یک استان معادل حمایتی است که از یک گروه نمایش در یکی از تالارهای تئاتر شهر در مرکز می شود.

وی ادامه داد: با همه محدودیت ها و  چالش ها سعی کردیم از طریق منابع استانی و جلب حمایت دیگر گروه های نمایشی خوزستان را در مراحل مختلف پشتیبانی کنیم. انتظار داریم از گروه های نمایشی فعال در خوزستان حمایت ویژه شود و امیدواریم با رویکرد متفاوت در حوزه نمایش تحول خوبی در تئاتر استان ها که بسترساز هنرهای نمایشی کلان کشور هستند صورت گیرد.

گفتنی است ۲۸ دفتر فعال هنرهای نمایشی در ۲۸ شهراستان خوزستان دایر است. در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۰ نمایش تولیدی با ۶۳۶ اجرای عمومی توسط هنرمندان در این شهرها به روی صحنه رفته است.




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

در نشست دبیر جشنواره فیلم تئاتر ایران و مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق مطرح شد؛

گسترش همکاری تئاتری بین ایران و عراق
در نشست دبیر جشنواره فیلم تئاتر ایران و مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق مطرح شد؛

گسترش همکاری تئاتری بین ایران و عراق

در نشست دبیر جشنواره بین المللی فیلم تئاتر ایران و نماینده انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان با مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق، بر گسترش همکاری مشترک در زمینه تئاتر تاکید شد.

|