در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان تشریح کرد؛

حال و روز کرونایی و پساکرونایی تئاتر خوزستان

ایسنا/خوزستان رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان می‌گوید: تئاتر در خوزستان قدمتی دیرینه دارد و هنرمندان بسیاری از این خطه نام‌آور به ستیغ بلند هنر پرآوازه ایران رسیده‌اند و جایگاهی ویژه را در خاطر مردم کشور تصاحب کرده‌اند.

به گزارش تئاتر خوزستان به نقل از ایسنا، محمد یاقوت‌پور گفت: در دوران کرونا تئاتر در این استان چون دیگر مناطق دستخوش رکود و خمودگی شد تا یک سال پیش که واکسیناسیون گسترده به همت دولت سیزدهم امنیت را به سالن‌های نمایش بازگرداند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تاکنون، یعنی پس از رکودی ۲۰ ‌ماهه، ۳۱۹ اثر نمایشی در قالب ۱۱۸۱ اجرای عمومی میزبان بیش از ۱۶۲ هزار تماشاگر بوده‌اند که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود. در گزارشی که می‌خوانید مروری داشته‌ایم بر اتفاقات تئاتری یک سال اخیر در استان خوزستان.

یاقوت‌پور ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در کشورمان همسو با دیگر کشورهای جهان در کنار تأثیرات مخرب و منفی خود در تمامی حوزه‌ها یکی از بیشترین تأثیرات مخرب خود را بر تعطیلی فعالیت‌های تئاتری و سالن‌های نمایشی گذاشت.

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ هنر تئاتر و خانواده نمایش بیش از دیگر آثار هنری و حتی مشاغل دیگر متضرر شدند چراکه این اعتماد وجود نداشت تا تماشاگر تئاتر وارد سالن‌های نمایش شود و حتی با رعایت فاصله و اصول بهداشتی پای نمایش‌ها بنشیند بر همین اساس چراغ سالن‌های تئاتر یکی پس از دیگری خاموش شد و ادامه این وضعیت فاجعه‌بار، شرایط اسفباری را برای هنرمندان تئاتر رقم زد.

او بیان کرد: بسیاری از نمایش‌ها روی صحنه نرفتند، برخی نمایش‌ها نیمه‌کاره رها شدند و برخی از نمایش‌ها با اندک تماشاگر چراغ سالن‌های تئاتر را روشن نگه داشتند تا جریان تئاتر همچنان جاری و ساری باشد.

وی افزود: تئاتر خوزستان نیز همانند سایر نقاط کشور از این قاعده مستثنی نبود و فعالیت‌های هنرمندان و تالارهای نمایشی متأثر از فضای شیوع ویروس کرونا رو به تعطیلی نهاد و فعالیت‌های جسته و گریخته گروه‌های نمایشی در سال ۱۳۹۹ و بخشی از سال ۱۴۰۰ توانست چراغ نیمه‌جان تئاتر را در شهرهای مختلف استان خوزستان روشن نگه دارد و با تهیه زیرساخت‌های لازم بخش زیادی از فعالیت‌های نمایشی و جشنواره‌های تئاتر به‌صورت آنلاین برگزار شد.

یاقوت‌پور یادآوری کرد: هنرمندان تئاتر خوزستان از مرداد ۱۳۹۹ تا پایان تیر ۱۴۰۰ توانستند ۴۷ اثر نمایشی را تولید و اجرای عمومی ببرند که این آثار نمایشی شامل تولیدات صحنه‌ای، تئاترهای خیابانی و اجراهای مجالس تعزیه‌خوانی بوده است.

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان گفت: این تعداد اثر نمایشی توانستند ۱۴۴ اجرای عمومی در شهرهای مختلف استان خوزستان داشته و ۱۶۱۹۰ مخاطب در تالارهای نمایشی و فضای باز به‌صورت زنده به تماشای این آثار نمایشی نشستند.

او خاطرنشان کرد: با این‌ حال، اهالی تئاتر امیدوار بودند که سال جدید پس از انتقال تئاتر به گروه مشاغل ۲ برایشان سال بهتری باشد که در ادامه سال ۱۴۰۰ و با واکسیناسیون عمومی مردم، کم‌کم شاهد رونق تئاتر و تولیدات نمایشی در سطح استان خوزستان بودیم.

این کارگردان تئاتر گفت: پس از قریب به ۲۰ ماه رکود و با جاری شدن اعتماد عمومی جامعه، شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور فعالیت هنرمندان تئاتر خوزستان بودیم و اجراهای عمومی رونق گرفت و تماشاگر تئاتر با اعتماد دوباره به فضای تالارهای نمایشی در پی واکسیناسیون حداکثری جامعه در دولت سیزدهم، رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد شده در تالارهای نمایشی خوزستان، برای تماشای آثار نمایشی به دیدن تئاترهای اجرا شده در جای‌جای استان خوزستان رفتند.

یاقوت‌پور اظهار کرد: در این میان و از مرداد ۱۴۰۰ تا پایان مرداد ۱۴۰۱ یعنی در دوره فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۳۱۹ اثر نمایشی توسط هنرمندان تئاتر در استان خوزستان تولید و اجرای عمومی رفتند که این آثار نمایشی شامل تولیدات صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و مجالس تعزیه و شبیه‌خوانی بود که این حجم از تولیدات نمایشی استان خوزستان در مقایسه با سال قبل ۵۷۸ درصد رشد داشته است.

این هنرمند تئاتر بیان کرد: در فضای جدید و با رویکرد رونق اجراهای عمومی تئاتر ۳۱۹ نمایش تولیدی جدید در یک سال تعداد ۱۱۸۱ شب اجرای عمومی در استان خوزستان داشتند که در مقایسه با سال قبل ۷۲۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی: با بازگشایی تئاترها و رونق اجراهای عمومی و اطمینان مردم برای رفتن به سالن‌های تئاتر خوزستان، تعداد ۱۶۲۲۹۷ مخاطب در یک سال از مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ از تولیدات نمایشی هنرمندان تئاتر خوزستان دیدن کردند که در مقایسه با سال قبل ۹۰۲ درصد رشد داشته است.

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان معتقد است: رشد چشمگیر مخاطب برای دیدن آثار نمایشی در استان خوزستان توانسته است بر رونق اقتصاد تئاتر تأثیر چشمگیری بگذارد به ‌نحوی‌ که گروه‌های نمایشی و هنرمندان تئاتر با توجه به ایجاد فضای جدید درحال برنامه‌ریزی و تولید آثار نمایشی جدید برای اجراهای متعدد و طولانی‌مدت همچون ایام پیش از کرونا در تالارهای نمایشی استان خوزستان هستند.




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

در نشست دبیر جشنواره فیلم تئاتر ایران و مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق مطرح شد؛

گسترش همکاری تئاتری بین ایران و عراق
در نشست دبیر جشنواره فیلم تئاتر ایران و مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق مطرح شد؛

گسترش همکاری تئاتری بین ایران و عراق

در نشست دبیر جشنواره بین المللی فیلم تئاتر ایران و نماینده انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان با مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق، بر گسترش همکاری مشترک در زمینه تئاتر تاکید شد.

|

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران