در حال بارگذاری ...
توسط موسسه نغمه نمایش گستر باران

خانواده آبادی مهمان اولین نمایشگاه ایران ویژند

نمایشگاه ایران ویژند در اولین دوره از برگزاری خود، در کنار غرفه های لباس طراحان و فعالان این عرصه، با چندی از غرفه های متفاوت رو به رو بود که یکی از آنها غرفه عروسک های نمایشی خانواده آبادی بود.

به گزارش تئاتر خوزستان مهدی صفی‌آبادی مدیرعامل مؤسسه نغمه نمایش گستر باران، صاحب تنها غرفه ماپت عروسکی، که شخصیت‌های عروسکی جدیدی در اولین نمایشگاه ایران ویژند به نمایش گذاشته بودند، گفت:بحث ما قهرمان سازی برای کودکان است.

وی تصریح کرد: متأسفانه بچه‌های امروزه، قهرمان ندارند و حتی پدر و مادرها هم قهرمان بچه‌هایشان نیستند و به خاطر نبود این قهرمان، بچه‌ها هم در سیستم باورپذیری زندگی دچار مشکل می‌شوند و هم در بحث نبود خلاقیت و ارتباط‌جمعی و اجتماعی به مشکل برمی‌خورند.

صفی‌آبادی ادامه داد: در این مسئله خانواده آبادی به این فکر کردیم که به چند کاراکتر نیاز داریم. ابتدا به سراغ شخصیت‌های لِفته و لطیفه رفتیم. بعد از ساخته‌شدن این‌ها، به این فکر کردیم این دو نفر نمی‌توانند به‌تنهایی دنیایی خلق کنند پس به یک خانواده نیاز داریم.

وی افزود: خانواده‌ای را طراحی کردیم به نام خانواده آبادی. خانواده آبادی پدربزرگ، مادربزرگ، پدر و مادر و چهار شخصیت فانتزی به نام نخلک که دانای کل است، پیشول و دو بلبل به نام یاردونه خان و دردونه جان.

وی اظهار داشت: این دو بلبل کنار همین نخل زندگی می‌کنند و کلاً این پکیج برای این هست که برای کودکان داستان‌سرایی کنند. اسمش هم سفرنامه خانواده آبادی است؛ که از نقطه‌ای اتفاق می‌افتد و وقتی شروع به حرکت می‌کنند هم بحث صنایع‌دستی، استان شناسی، میراث فرهنگی و هم  بحث تعاملات اجتماعی را مطرح می‌کنند و این‌ها به‌جایی می‌رسند که بچه‌ها را به سمت پداگوژی آموزشی می‌برند.

مهدی صفی‌آبادی مدیرعامل مؤسسه نغمه نمایش گستر باران ادامه داد: در این اتفاق، چندتا از عروسک‌های دیگر هم تولید کردیم به اسم عروسک‌های خلاق از پسماندهای خشک خانگی و ماسک‌های خلاق و محصولات تعاملی که تمام این پکیج توسط شخصیت‌های خانواده آبادی اتفاق می‌افتد یعنی چیزهایی را درست کردیم که بچه‌ها یاد بگیرند چطوری از خلاقیت خود استفاده کنند. حتی از شخصیت‌ها مُهر درست کردیم، مهری که چهره حالت‌های مختلف شاد، غمگین و متعجب آن‌ها را ببینیم.

وی گفت: آن‌وقت می‌توانیم با استفاده از این‌ها متوجه شویم که آیا بچه در این جمله، غم یا شادی را درک می‌کند یا نه؛ بعدازآن که فهمید از او می‌خواهیم که آن را رنگ کند تا ببینیم متوجه رنگ غم یا شادی می‌شود. با شناخت والدین یا مربیان از کورک با استفاده از این وسایل تعاملی، می‌فهمند که چگونه با کودک تعامل کنند.

مدیرعامل مؤسسه نغمه نمایش گستر باران تأکید کرد: این محصولات تعاملی برای این درست شدند که ما شناخت بیشتری از بچه‌ها پیدا کنیم.

 وی افزود: حالا در کنار این‌ها چیزی داریم به اسم دکه سیار نمایشی. این دکه، برای این درست‌شده که چون ما در کودکی‌مان اشتیاق داشتیم که سوار چرخ‌وفلک محله خود شویم؛ متأسفانه این‌ها دیگر برای بچه‌ها وجود ندارند با به خاطر هزینه‌ها و هم اینکه بعد مسافت زیاد شده است، خیلی بچه‌ها از این امکانات فرهنگی هنری محروم‌اند.

وی تصریح کرد: ما به خاطر اینکه در بحث مسئولیت اجتماعی خود این کار را انجام دهیم، آمدیم دکه سیار نمایش را درست کردیم و سعی می‌کنیم در محله‌های مختلف حاشیه‌ای، دور افتاد و کم برخوردار حضور پیدا کنیم و هم با محصولات خودمان هم به آن‌ها آموزش دهیم و هم اجرا گری داشته باشیم.

صفی‌آبادی عنوان کرد: شخصیت‌های ماه‌بانو و عمو خورشید برای این درست شدند که بروند در محله‌های مختلف، به‌جز اینکه با بچه‌ها ارتباط برقرار کنند و بازی کنند، به آن‌ها یاد بدهند که چگونه بازندگی رفتار کنند. 

در ادامه، مهدی صفی‌آبادی به تلاش‌هایشان برای خلق این شخصیت‌های این عروسک‌ها کرد و بیان کرد: گروهی که الان ما را به اینجا رسانده، هفده نفر هستند که حداقل چهار نفر از این اعضا دکترای رشته تخصصی گرافیک و روانشناسی داشتند و ما در بحث برندینگ خودمان سعی کردیم از شاخص‌های تخصصی استفاده کنیم. در نهایت محصولی را تولید کردیم که از مهندسی معکوس در آن استفاده‌شده بود؛ یعنی بازار را شناختیم، محصولات مشابه خودمان را شناسایی کردیم و سعی کردیم نقاط ضعف و قوت آن‌ها را به کار ببریم تا در محصولات جدیدی که می‌خواهیم منتشر کنیم که مخاطبان اصلی‌شان خانواده‌ها و بچه‌ها هستند‌، ‌هم محصولات با کیفت، هم ماندگار و هم ملموس باشند. این نکته بسیار مهم است که اگر محصول ماندگار و قابل لمس نباشد خیلی زود آن را پس می‌زند و به سراغ چیز دیگری می‌رود. چون بچه‌ها به‌شدت تنوع‌طلب‌اند و هیجاناتشان لحظه‌ای است پس باید آن‌ها را جوری کنترل کنیم که این هیجان تبدیل به یک وفاداری شود؛ وفاداری به محصول ما تا ما بتوانیم آن اتفاقات پداگوژی و آموزشی را از طریق محصولات منتقل کنیم.

وی خواستار حمایت بیشتری دولت شد و گفت: من در سال ۱۳۹۶ مجموعه نمایشنامه نوشتم به اسم لفته دوند و داستان‌های عجیب و در حال حاضر هم داریم سریالی می‌سازیم به نام آبادی شو که یکسری عروسک باکیفیت و ماپت تلویزیونی ساختیم اما متأسفانه به خاطر نبود حامی و سرمایه‌گذار همه این‌ها در یک جعبه مانده‌اند. این مؤسسه زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت دارد و تا جایی به ما کمکی کردند و محصولاتی هم که می‌بینید تولیدشده است. حدود پانصد میلیون تومان خرج این مجموعه (خانواده آبادی) شده و بخش زیادی از آن را خودم دادم و بااین‌حال هنوز به درآمدزایی نرسیدیم. این شاخصه بسیار اذیت کننده است. به‌هرحال ماهم تا جایی ظرفیت داریم و ممکن است نتوانیم ادامه دهیم و برویم به سراغ یک کار دیگر.

من درخواست دارم که بگذارند ما با خانواده‌ها باشیم و به ما مجوز دهند تا محصولاتمان را راه‌اندازی کنیم و بتوانیم همه این دانش‌ها را تبدیل به ویدئوهای آموزشی و کتاب کنیم و با آن دکه سیار که موجود و توانایی اجرا دارد، به سمت شهرها حرکت کنیم و آن کاری که به‌عنوان پدیده آموزشی وظیفه اصلی ما هست را اجرا کنیم.

صفی آبادی در پایان از فرحناز جمشیدی پور، سودابه صفایی، رویا منوچهری، نعیمه کلیج، سلیم کوثرزاده، شایسته قلی زاده، دنیا میاحی، گلناز عالی وند، بهروز واثقی، احسان روحی، سارا بلک، پریچهر رمضانپور نظامی، مهسا قاسمی، مریم قاسمی، زهرا جابری، الهام صفی آبادی، شاهده خدادادی، ساسان شکوریان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، حوزه هنری انقلاب اسلامی استان خوزستان، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان خوزستان، موسسه هنری جام هنر چهارسو، انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، زاگرس فیلم، تکم فیلم آریایی، نشر نیستان و مهاد رسانه برای همکاری با موسسه نمایش نغمه گستر باران در ساخت عروسک ها تقدیر و تشکر کرد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران