در حال بارگذاری ...
با اعلام آرای هیئت داوران مشخص شد

درخشش نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» در جشنواره تئاتر فجر

مجتبی رستمی‌فر طراح و کارگردان نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» و گروه تئاتر آماتور اهواز در بخش رقابتی صحنه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موفق به کسب پنج جایزه ویژه از جشنواره شد.

به گزارش تئاتر خوزستان به نقل از ایسنا خوزستان، نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» به طراحی و کارگردانی مجتبی رستمی فر با حضور در بخش رقابتی صحنه ای چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر موفق به کسب پنج جایزه ویژه از این جشنواره شود.

 این جوایز عبارتند از:

تندیس کارگردانی برگزیده: مجتبی رستمی‌فر

تندیس طراحی صحنه برگزیده: مجتبی رستمی‌فر

تندیس طراحی حرکت برگزیده: مجتبی رستمی‌فر

تندیس طراحی نور برگزیده: ایمان نخلستانی

تقدیر طراحی لباس: سارا حسین‌پور

رستمی‌فر درباره ارایه نمایشی از تلفیق «منطق الطیر» عطار و «ژولیوس سزار» شکسپیر می‌گوید: آقای گشتاسب این نمایشنامه را برای همین اجرای ما نوشت. نمایشنامه‌ای از ایشان نبود که من آن را انتخاب و کارگردانی کنم و به عبارتی اجرا و نگارش متن همزمان با هم پیش رفت.

او درباره طراحی صحنه و فرم اجرای نمایش نیز توضیح داد: محتوا و فرم را با هم همسو کردیم. من فضای پر از نور و حرکت و رنگ و فرم و موسیقی می‌خواستم که مخاطب را درگیر کند و مخاطب را به دلیل زبان کلاسیک اش خسته نکند. من تصاویر ذهنی خودم را به رضا گشتاسب ارایه می‌کردم و او در نوشتن اثر به این تصاویر توجه می‌کرد.

رستمی‌فر اضافه کرد: وقتی کاری را شروع می‌کنم، بر اساس محتوا و متنی که در اختیار دارم، طراحی می‌کنم. همه اینها حاصل تلاش یک گروه ۴۰ یا ۵۰ نفره است و تلاش بر این بوده که دکور و لباس در زمینه انتقال مفاهیمی که در زیربافت اثر قرار دارد، طراحی شود.

این کارگردان تئاتر درباره تلفیق یک اثر غربی با یک اثر ایرانی توضیح داد: می‌خواستم نمایشنامه ژولیوس سزار از شکسپیر را اجرا کنم اما نه به همان صورتی که نوشته شده. تلفیقش با یک اثر ایرانی مد نظرم بود و رضا گشتاسب، روایت سیمرغ منطق الطیر عطار را در نظر گرفت و به نتیجه مد نظر رسیدیم اما نمی‌خواستم از آنچه در ذهن دارم کوتاه بیایم.

وی خاطرنشان کرد: ما در شهرستان کار می‌کنیم. شرایط سخت است و به خصوص برای کارگردان‌هایی که تلاش می‌کنند پابه‌پای تئاتر روز پیش بروند و نظر مخاطبان امروز را جلب کنند حتی وقتی برای اجرا در اهواز تئاتر کار می‌کنم، در تلاشم که تئاتر شهرم را قدمی به پیش ببرم و اعتلایی برای نام شهرم رقم بزنم اما کار تئاتر در شهرستان بسیار دشوار است و پوست کلفت می‌خواهد.

او که معتقد است میزان درک تماشاگران و مسؤلان تئاتر در شهرستان‌ها با هم متناسب نیست ابراز امیدواری کرد: شرایط به سمتی پیش برود که هنرمندان در شهرستان‌ها بتوانند کارهای به روز ارایه کنند.

به گزارش تئاتر خوزستان، آیین اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه شامگاه سه‌شنبه ۲۶ بهمن‌ ماه 1400 مصادف با سالروز ولادت حضرت علی(ع) در تالار وحدت تهران برگزار شد که نمایش «مرثیه ای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» کار گروه تئاتر آماتور اهواز موفق به کسب پنج جایزه ویژه از این جشنواره شد.




مطالب مرتبط

هنرمندان خوزستانی، جوایز جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس را درو کردند

هنرمندان خوزستانی، جوایز جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس را درو کردند

در آیین پایانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، با معرفی دو نمایش «اول‌شخص مفرد» و «سایلنت، هملت، سایلنت» از خوزستان به چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، هنرمندان این استان، 16 جایزه اصلی و لوح تقدیر را هم در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی، دریافت کردند.

|

نظرات کاربران