در حال بارگذاری ...
در پی برگزاری چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی

رونق تئاتر دفاع مقدس و مجالس تعزیه خوانی در اهواز

گروه های منتخب تئاتر خیابانی و گروه های تعزیه خوانی در چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در اهواز به اجرای تئاتر دفاع مقدس و مجالس تعزیه خوانی پرداختند.

به گزارش تئاتر خوزستان به نقل از خبرگزاری مهر، جمعیتی یک جا جمع شده‌اند؛ نزدیک‌تر که می‌شوم می‌بینم که جوانانی روی زمین افتاده و دست و پا می‌زنند و بعد با اضطراب بلند می‌شوند و اطراف را با صورت خونین خود به تماشا نشسته‌اند، این دو جوان مضطرب و گریان دعا می‌خوانند و به هم قول می‌دهند که بعد از رفتن تا خانه و محل کسب‌وکاری که بمب خورده باز به هم برگردند.

درس ایثار، مقاومت، دفاع از حریم و ناموس و غیرت ایرانی را برای جمعیت مشق می‌کنند، تعجب می‌کنم. جنگ؟! مصدومیت؟! بمباران؟! با خودم می گویم که سال‌هاست جنگ تمام شده، مگر می‌شود؟ آن هم جوانانی با این سن و سال؟!

بیشتر که پرس‌وجو می‌کنم متوجه می‌شوم همه آنچه دیده‌ام، بخشی از تئاتر میدانی یا همان خیابانی بوده اما همه چیز آن‌چنان واقعی و باورپذیر طراحی و کارگردانی شده بود که آدم در نگاه اول باورش می‌شد که با یک واقعیت تلخ و آسیب جنگی روبه‌رو شده است.

آری شاید جنگ تحمیلی تمام شده باشد اما هر آنچه در قالب تئاتر، فیلم، داستان و نمایشنامه به ما نشان داده می‌شود، واقعیتی تلخ اما راستین از آن دوران و حمله ناجوانمردانه دشمن و ازخودگذشتگی جانانه ملت غیور ایرانی در دفاع از کشور است.

آری، این‌گونه است که جنبه‌ای از هنر تحت عنوان هنر مقاومت و پایداری خلق می‌شود که بخشی از آن با نام تئاتر میدانی دفاع مقدس تداعی‌کننده لحظاتی خاطره‌انگیز برای کسانی است که آن دوران را درک کرده‌اند و الگو و سرمشقی است برای نسل‌هایی که آن روزها نبوده یا خاطره‌ای به یاد ندارند.

سوگواره فقط به مرزها معطوف نشود

سید حسین شریعتمداری، سرپرست گروه تئاتر خیابانی از بروجرد استان لرستان می‌گوید: ۱۵ سال به اجرای کارهای نمایشی مشغول هستم و پنج سالی می‌شود که به سوگواره‌های ملی، تعزیه و اربعین راه یافتیم و از برگزارکنندگان سوگواره تقدیر می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اجرای سوگواره‌ها یاد و خاطره دوران دفاع مقدس را زنده نگه می‌دارند که این امر مهم جای تقدیر و تشکر دارد؛ البته از مهمان‌نوازی همه عوامل سوگوار و استقبال خوب مردم خوزستان نیز تقدیر می‌کنیم.

شریعتمداری یادآور شد: امسال با توجه به بسته بودن مرزها و با وجود بیماری کرونا امکان اجرا نداشتیم ولی همین که این واقعه در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان اجرا شد نیز خیلی تأثیرگذار است؛ سوگواره نباید فقط معطوف به مرزها شود هرچند آنجا نیز خیلی مؤثر بود ولی اگر زیرساخت‌های اجرا در شهرهای مختلف تقویت و بسترهای لازم مهیا شود قطعاً مردم از این اجراها استقبال و با رغبت بیشتری کارها را به تماشا می‌نشینند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر خیابانی می‌گوید: باید اطلاع‌رسانی دقیق و مناسبی در این زمینه انجام شود تا مردم قبل از گروه در محل اجرا حاضر شوند هرچند ساختار کار خیابانی این است که باید اول گروه حاضر و بعد مردم اجرا را به تماشا بنشینند ولی می‌شود با استمرار و برنامه‌ریزی به اجرای با کیفیت‌تر کمک کرد تا استقبال از اجراها نیز دوچندان شود.

سوگواره خیلی متفاوت است

نسترن کلاهچی دیگر بازیگر تئاتر خیابانی که از شهرستان بروجرد برای اجرا در چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به اهواز آمده نیز می‌گوید: گروه تئاتر ایرانی به سرپرستی حسین شریعتمداری کارگردان و نویسنده حسام شریعتمداری در چند روز در شهر اهواز فعالیت و اجرای تئاتر با موضوع دفاع مقدس دارد.

او با اشاره به شروع کار خود از سال ۱۳۸۴ ادامه می‌دهد: در اهواز به مناسبت سوگواره نمایش «طلا» با موضوع دفاع مقدس بیش از چهار بار و در مناطق مختلف اجرا شد که امیدواریم مورد قبول مردم واقع شود.

کلاهچی با اشاره به دریافت گواهینامه بازیگری به شکل حرفه‌ای و همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان یادآور می‌شود: در حوزه‌های مختلف مونولوگ، تئاتر صحنه‌ای و کودک فعالیت داشتم ولی به نظرم این سوگواره خیلی متفاوت بود چون به نام شهدا و در منطقه شهیدپروری اجرا شد که با ورود به این شهر می‌توان شهدا را حس کرد.

این بازیگر تئاتر خیابانی می‌گوید: با توکل به خدا این اجراها را انجام و به نظرم سوگواره بسیار عالی برگزار شد چون از خود شهدا اذن گرفتیم؛ اجراهای خوبی برای سوگواره گلچین و داوران آثار قوی را انتخاب کردند که استقبال بی‌نظیری از آنها شد.

سوگواره اثری شگرف بر اذهان عمومی دارد

یکی دیگر از بازیگران تئاتر خوزستانی که در کنار مردم به تماشای اجرای تئاتر خیابانی گروه اعزامی استان لرستان نشسته است می‌گوید: از سال ۱۳۵۸ با زنده‌یاد استاد عبدالرضا حیاتی کار را تئاتر را شروع و آن زمان چهار تئاتر روی صحنه بردیم؛ این چند سال دوباره با گروه تئاتر آئین مردمی به سرپرستی مصطفی بوعذار در چند جشنواره شرکت و در جشنواره ملی ایثار در کرمانشاه نیز به‌عنوان بازیگر مرد برگزیده شدیم.

اسحاق علیدادی با اشاره به برگزیده شدن در جشنواره آیات شیراز اضافه می‌کند: در خرمشهر نیز اجرای گروه ما دیده شد و علاوه بر تئاتر در تعزیه‌خوانی نیز فعالیت دارم؛ به نظرم حضور و همکاری در این سوگواره یک افتخاری بود که نصیبم شد.

او با اشاره به اینکه سوگواره یک حرکت بسیار خوب و اجرای آن در ایام اربعین نیز بسیار اثرگذار است، می‌گوید: سوگواره به ما نشان داد که هنر اثری شگرف بر اذهان عمومی دارد؛ در قالب آثار مختلف هنری از جمله تئاتر می‌توان فداکاری و ایثار اهل‌بیت را به مردم نشان داد.

هرچند امسال حال و هوای اربعین در مرزهای خوزستان برای دومین سال متوالی آن‌طور که باید و شاید شورانگیز نبوده و دیگر حضور میلیونی زائران را برای اعزام به عراق شاهد نبودیم ولی هنرمندان خوزستانی تلاش کردند تا با برگزاری چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی شور حسینی را در شهرهای مختلف خوزستان تداعی کردند.

اجرای گروه تئاتر «ایرانی» در خیابان نادری اهواز (یکی از مراکز پرتردد) شهر برگزار شد و هرچند که بیلبوردهای شهرداری تبلیغ مواد شوینده و فست فود یا خالی از بنرهای تبلیغاتی بود و هیچ توجهی به تبلیغات محیطی ایام اربعین در این نقطه پرازدحام شهر نشده بود ولی هنرمندان باز هم مثل همیشه با حضور پررنگ خود جور برخی کم‌کاری‌های فرهنگی را کشیدند.

چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به دبیری مصطفی بوعذار توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با مشارکت معاونت و سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اهواز و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای ایران، انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان و کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی از 1 الی 5 مهرماه 1400 در یازده نقطه کلانشهر اهواز برگزار شد.




مطالب مرتبط

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان لازمه اثرگذاری جریان‌های فرهنگی را پیوست رسانه‌ای آن جریان عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب می‌شود علاوه بر اینکه آن جریان به مردم شناسانده و معرفی شود از تاثیرگذاری بیشتری نیز برخوردار باشد.

|

انجمن تعزیه و شبیه خوانی سازمان بسیج هنرمندان استان خوزستان منتشر کرد؛

فراخوان اولین سوگوار استانی تعزیه و شبیه خوانی «از محراب تا معراج»
انجمن تعزیه و شبیه خوانی سازمان بسیج هنرمندان استان خوزستان منتشر کرد؛

فراخوان اولین سوگوار استانی تعزیه و شبیه خوانی «از محراب تا معراج»

فراخوان اولین سوگواره استانی تعزیه و شبیه خوانی «از محراب تا معراج» برای برگزاری در ماه مبارک رمضان در استان خوزستان منتشر شد.

|

نظرات کاربران