در حال بارگذاری ...
دبیر سوگواره با معرفی هیئت انتخاب آثار تعزیه خبرداد؛

معرفی مجالس تعزیه چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی

مصطفی بوعذار دبیر چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی ضمن ‌معرفی هیئت انتخاب آثار بخش تعزیه و آئین های نمایشی منتخب، از اعلام نتایج بازبینی بیش از ۶۰ اثر نمایشی از سراسر کشور خبر داد.

 به گزارش ایران تئاتر از خوزستان مصطفی بوعذار دبیر چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در گفت و گو با تئاتر خوزستان ضمن اعلام خبر فوق گفت: آثار متقاضی حضور در بخش تعزیه این دوره از سوگواره توسط هیئت انتخاب آثار که ترکیبی از فعالان تئاتر دینی و تعزیه کشور متشکل از محمود فرهنگ از تهران، عبدالمحمد نعناکار و خسرو شبیبی از خوزستان است مورد بررسی قرار گرفت و تعداد ۱۲ مجلس تعزیه خوانی را بدون اولویت برای حضور در بخش «تعزیه» چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی معرفی نمودند.

بوعذار ضمن تقدیر از استقبال شبیه خوانان و تعزیه گردانان کشور تصریح کرد آثار زیر جهت حضور در بخش تعزیه و آئین های نمایشی چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی انتخاب شدند.

1) مجلس «عاشورا» کاری از حسین حسنی از اهواز

2) مجلس «حضرت علی اکبر» کاری از محمدرضا دلایر از آبادان

3) نمایش «یاس سه ساله» کاری از ساسان مددی از شوشتر

4) مجلس «حضرت عباس» کاری از رضا طاهری از شوش دانیال

5) مجلس «امام حسین (ع)» کاری از رامین افشار از اهواز

6) نمایش «کربلا در کربلا» کاری از محمد انجینی از اهواز

7) تعزیه عربی  «صوت السلاسل» کاری از هاشم اهوازی از کارون

8) تعزیه «قافله عشق» کاری از رشید امیری از اهواز

9) مجلس «حضرت عباس» کاری از حمیدرضا اسعدی از اهواز

10) مجلس «بازار شام» کاری از احمد زرگوش از شوش دانیال

11) نمایش عربی «دموع السیف» کاری از عبدالعظیم عساکره از ماهشهر

12) تعزیه عربی «حضرت عباس» کاری مصطفی شبیبی از سوسنگرد

مصطفی بوعذار در ادامه با اشاره به بخشی از سوابق به معرفی هیئت انتخاب بخش تعزیه پرداخت و گفت: محمود فرهنگ نویسنده، بازیگر و کارگردان  و مدرس شناخته شده تئاتر کشور، کارگردان آثار شاخص تئاتر دینی همچون خورشید کاروان، دریافت رتبه های برتر در جشنواره های ملی تئاتر کشور، بازبین اولین دوره جشنواره تئاتر فجر، اولین و موسس کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی، اجرای نمایش در کشورهای ایتالیا، هلند، کانادا، هند، عضویت در شورای نظارت و ارزشیابی، سیاستگذاری جشنواره دفاع مقدس، عضو هیئت انتخاب کتاب سال، داروی و دبیری جشنواره های ملی همچون کودک و نوجوان و صاحبدلان و همایش های بزرگ ۲۰۰۰ اجرای خیابانی در ۱۰۰ روز تهران، مدیرکانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

دبیر سوگواره در ادامه تصریح کرد: عبدالمحمد نعناکار متولد سال 1334 نویسنده و کارگردان خوزستانی است که کارگردانی بیش از 68 اثر نمایشی را در کارنامه خود دارد. وی بیش از 20 سال بصورت مستمر در نمایش های عاشورایی و مجالس تعزیه خوانی فعال است. دبیر یازده دوره سوگواره تعزیه عاشوراییان دزفول، عضو هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، نگارش یک مجلس شبیه خوانی در خصوص محمدبن موسی الکاظم (سبزقبا) علیه السلام، صاحب تالیف کتاب هایی چون در داغ آفتاب، عطش، شب عروسی بود، جامه های سفید با رنگ شقایق و آثاری چون تعزیه به روایتی دیگر، سبزقبا نگین دارالمومنین.

بوعذار ضمن معرفی خسرو شبیبی از پیشکسوتان تعزیه عربی خوزستان گفت: خسرو شبیبی از پیشکسوتان تئاتر و تعزیه عربی خوزستان، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که از سال 51 پا به صحنه تئاتر گذاشته است و در این میان نمایش های متعدد صحنه ایی و آیتم های نمایشی را در صدا و سیما کارگردانی کرده است. وی در 10 دوره جشنواره تئاتر عربی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشته و تاکنون مقام اول بازیگری و کارگردانی را کسب نموده است و بازی در فیلم های کوتاه و سریال های  تلویزیونی و همچنین 35 سال تعزیه گردان یکی از گروه های ثابت تعزیه عربی در خوزستان که در کشورهای همسایه تعزیه را به زبان عربی اجرا نموده است.

 

چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به دبیری مصطفی بوعذار توسط اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی خوزستان و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران و انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان از اول لغایت پنجم مهرماه 1400 هم زمان با اربعین حسینی در ۱۰ مکان اجرایی در سطح شهر اهواز برگزار می گردد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران