در حال بارگذاری ...
توسط گروه تئاتر منگشت

اجرای نمایش میدانی «خرس بازی به روایت کُمین و جِرین» در باغملک

گروه تئاتر مُنگشت باغمک با نمایش خیابانی آیینی و سنتی «خرس بازی به روایت کُمین و جِرین» به استقبال پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان می رود.

به گزارش تئاتر خوزستان نمایش خیابانی آیینی سنتی «خرس بازی به روایت کُمین و جِرین» به نویسندگی مجتبی مقدم و کارگردانی محمدرضا صفاران کاری از گروه تئاتر مُنگشت از تاریخ سه شنبه 5 الی شنبه 9 مردادماه 1400 در مناطق مختلف شهرستان باغملک از جمله پارک بوستان و پارک تلاش و شهر قلعه تل طی ساعت های 19 و 21 اجرای می شود.

این نمایش برگرفته از «دو نمایش کهن» با قدمتی چند صد ساله در منطقه ی جانکی (باغملک) است. «خرس بازی» روایت حمله ی یک خرس برای بستن آب بر روی اهالی و ایجاد خشکسالی و از بین بردن باغات و محصولات کشاورزی است که با ورود پهلوان شهر و مبارزه با او، در نهایت آب و پیروزی به منطقه برمی گردد.  «کُمین و جِرین» نیز روایت دو برادر یا ارباب و رعیت است که یکی از آنها شکم گُنده و ظالم (کُمین) و دیگری قوز دار و زجر کشیده و مظلوم (جِرین) می باشد که بیان کننده ی داستان ظالم و مظلوم در طی تاریخ است.

گروه تئاتر مُنگشت ضمن وفاداری به متن اصلی این نمایش ها، بازخوانی معاصر و تازه ای از آن ها، به ویژه با نگاه به حفظ محیط زیست و بحران آب داشته است. این گروه همچنین در سال های گذشته، دیگر نمایش های آیینی و سنتیِ چون نمایش «طلب باران» با نام «هار هار هارونکی» و نمایش «حاجی فیروز» را با توجه به ضرورت احیاء و بازخوانی نمایش های سنتی آیینی و شادی آور به اجرای عموم در آورده است.

محمدرضا صفاران کارگردان و سرپرست این گروه با نگاه ثبت و ضبط و احیاء و بازخوانی این نمایش ها اقدام به تالیف کتابی در خصوص «تاریخ نمایش باغملک» کرده که به زودی به مرحله ی چاپ و انتشار می رسد. در این کتاب انواع نمایش های سنتی و آیینی، شادی آور و بازی های نمایشی، تاریخچه،گفتگو با بازیگران و اجراکنندگان آن مکتوب گشته است.

این نمایش علاوه بر اجرای عموم جهت شرکت در بخش نمایش های آیینی و سنتی پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان آماده می شود.

در نمایش خیابانی آیینی سنتی «خرس بازی به روایت کُمین و جِرین» حجت الله صفاران، یونس مرادی هزاروند، محمد خزائی، رسول خواجه امیری، علی پورباقری، رضا صفاران و مجتبی مقدم به عنوان بازیگر ایفای نقش می کنند.

سایر عوامل نمایش عبارتند از: سید سجاد موسوی، دانیال صفاران، داود زنگنه، حسین صفاران، محمدطاها مرادی هزاروند، رقیه مرادی هزاروند، ناهید ملایی، مهوش صفاران و نسترن مرادی بندانی، معصومه ممبینی و محمدصدرا زنگنه، محمد برفیان و امیررضا برفی نژاد (موسیقی).

نمایش خیابانی آیینی سنتی خرس بازی به روایت کُمین و جِرین» توسط گروه تئاتر منگشت، انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باغملک تولید و اجرای عمومی می شود.




مطالب مرتبط

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان لازمه اثرگذاری جریان‌های فرهنگی را پیوست رسانه‌ای آن جریان عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب می‌شود علاوه بر اینکه آن جریان به مردم شناسانده و معرفی شود از تاثیرگذاری بیشتری نیز برخوردار باشد.

|

نظرات کاربران