در حال بارگذاری ...
با محور «کودک و محیط زیست»؛

انتشار فراخوان ششمین فصل پروژه ‌«چهارفصل تئاتر ایران»

دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز هنرهای نمایش حوزه ی هنری از انتشار ششمین فراخوان پروژه «چهارفصل تئاتر ایران» با عنوان «کودک و محیط زیست» خبر داد.

به گزارش تئاتر خوزستان ایوب آقاخانی مدیر دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز هنرهای نمایش حوزه ی هنری و طراح و مسئول پروژه «چهارفصل تئاتر ایران» از انتشار ششمین فراخوان از دور نوین این پروژه ی جامع ملی آموزش نمایشنامه نویسی این بار با عنوان «کودک و محیط زیست» خبر داد.

در فراخوان ششمین دوره «چهارفصل تئاتر ایران» آمده است:
بی‌تردید پهنه‌ی سراسر شگفتیِ طبیعت جولانگاه خوبی است برای جوینده‌ی عظمتِ خالق و خاستگاه خوبی است برای هزاران پرسشی که اگر پاسخش را بیابی، خود را یافته‌ای و این خود شگفتی بی‌بدیل دیگری است. «محیط زیست»، که از طبیعت آغاز شده و به «شرایطِ برساخته‌ی زیستیِ پیرامون» می‌رسد، از مسائل رَکین و بنیادین بشر معاصر است. برخورد او با این فرایند ـ ساختن و آماده‌کردن ـ و نیز با آنچه در اختیار دارد، چالش بزرگ و بسیار جدی و تعیین‌کننده‌ای را شکل داده است. انگار این خودِ اوست که مشکل می‌زاید و این هموست که اِشکال را رفع می‌کند. همین حد از تأثیر انسان معاصر، سبب‌ساز شکل‌گیری جریان‌های فکری، عملیاتی، و باورهای متنوع اما کاربردی این حوزه را سبب شده و دسته‌ها و نحله‌های متکثر را ـ خواسته یا ناخواسته، خوب یا بد ـ شکل داده است.
این میانه نقش کودک به‌مثابه‌ی لوحِ سفیدِ نانوشته‌ای که ـ بخواهد یا نه ـ باید در مسیر زیستش وارد این چالش شود، برای رقم‌زدن آینده‌ی بشریت و محیط پیرامونش بسیار پررنگ، مهم، پیچیده و تعیین‌کننده است. هم رفتار انسان با دو عنصر «کودک» و «محیط زیست» و هم آغاز رفتارِ «کودک با محیط زیست»، هر دو محور به‌نظر شایسته‌ی مکث، تأمل، و درنگی عمیق است؛ اگر ما نیز در قافله‌ی همین «انسان معاصر»یم و همین آینده برای ما نیز مهم است.
آموزه‌های فرهنگ و سنت‌های ایرانی، همچنین تعالیم دین مبین اسلام که زیرساخت‌های فرهنگ معاصر ایرانی را شکل داده است، هر دو ـ به‌تفکیک یا با هم ـ روی تأثیر این دو عنصر، اهمیت آن‌ها و لزوم برخورد سنجیده با آن‌ها تأکید کرده‌اند.
«دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری» در راستای اهداف بلندمدت خود در زمینه‌ی تقویت بنیه‌ی نمایشنامه‌نویسی خارج از پایتخت، به‌عنوان هدف اصلی پروژه‌ی جامع ملی «چهارفصل تئاتر ایران» و همچنین در تداوم لذت فراوانی که از برخورد و مواجهه با قلم مجرب نمایشنامه‌نویسانِ مقیم شهرستان و همچنین نوقلم‌های صاحب‌انگیزه‌ی دور از پایتخت می‌برد، بر آن شد تا در فصل ششم از دور نوین این پروژه، در روزگاری که کودکانِ ایران‌زمین و آینده‌شان دغدغه‌ی مشترک ماست و «محیط زیست» و مسائل پیچیده‌ی آن نگرانی بشریت و در زمانه‌ای که هر دوی این عناصر آینده‌ساز با مصادیقی ناگهانی و اعلام‌نشده همچون ویروس پیچیده‌ای که امروزه جهان را درنوردیده و جوامع انسانی را در شرایط بغرنج قرار داده، افکار و ایده‌ها و قلم‌های صاحب‌ذوق و با انگیزه را به زایش در این مسیر برای قاب صحنه فرا بخواند. لذا بدین‌وسیله از کلیه‌ی علاقه‌مندان به ادامه‌ی راه نمایشنامه‌نویسی و یا آغاز این راه در سرتاسر کشور ـ به‌استثنای کلانشهرِ تهران ـ دعوت می‌کند که ایده‌های اولیه‌ی خود را موجز و فشرده ـ حداکثر در یک صفحه ـ درباره‌ی «کودک و محیط زیست» (شامل «کودک» و «محیط زیست» به‌عنوان عناصر مهمی که باید مورد توجه واقع شوند و یا رابطه‌ی «کودک» با «محیط زیست» و یا تأثیر این دو عنصر بر هم و...) حداکثر تا نیمه‌ی فروردین 1400 به دبیرخانه‌ی پروژه‌ی چهارفصل تئاتر ایران یعنی دفتر مطالعات و پژوهش‌های این مرکز به آدرس الکترونیکی sahnemagazine@yahoo.com ارسال نمایند.
بدیهی است به روال همیشه، پس از بررسی و تأیید ایده‌های اولیه توسط اعضای هیئت‌علمی فصل ششم ـ که متعاقباً اعلام و معرفی خواهند شد ـ برگزیدگان فرصت خواهند داشت تا ایده‌های مصوب خود را در مهلتی که اعلام می‌شود تبدیل به نمایشنامه‌ی کامل کرده و دوباره برای بررسی اعضای هیئت‌علمی فصل ارسال دارند.
آثار منتخب در این مرحله وارد فرایند حضور در کارگاه‌های عملی و دریافت مشاوره جهت بازنویسی نهایی می‌شوند و در نهایت، آثار تأییدشده وارد صف انتشار در قالب مجموعه‌کتاب‌های «فصل سفید» (مجموعه‌نمایشنامه‌های خروجی پروژه‌ی «چهارفصل تئاتر ایران») می‌شوند تا پس از نشر، در شکلی فراگیر برای مطالعه و تولید در اختیار کلیه‌ی علاقه‌مندان به تئاتر در سرتاسر کشور قرار بگیرند.
گفتنی است که علاقه‌مندان به شرکت در این فصل از پروژه می‌توانند رویکردهای خود را در قالب‌های مختلف تنظیم کنند. به عبارتی ایده‌های اولیه می‌تواند جدا از عرفِ نمایشنامه‌ها برای صحنه، به‌عنوان آثار عروسکی (برای گروه‌های سنی مختلف) نیز پیش‌بینی شوند.
آرامش و آمرزش انسان در زندگیِ پیچیده‌ی معاصر هدف مشترک ابناء بشر و توسعه‌ی زیرساخت‌های فرهنگی و رشد نمایشنامه‌نویسی کشور و به تبع آن ارتقای تئاتر این مُلک، آرزوی دیرینه و همرنگ ما و شماست.
کارگاه های فصل پنجم این پروژه ششم اسفند ماه برگزار شد و شرکت کنندگان در آن فصل با عنوان «مدافعان سلامت» در حال بازنویسی نهایی آثار خود هستند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران