در حال بارگذاری ...
در اثر ابتلا به کرونا

شمس اله فنی پیشکسوت تعزیه خوزستان درگذشت

شمس الله فنی پیشکسوت تعزیه استان خوزستان که بر اثر کرونا در بیمارستان دکتر شهیدزاده بهبهان بستری شده بود عصردیروز درگذشت.

به گزارش تئاتر خوزستان شمس الله فنی متولد 1341 شهرستان بهبهان، پیشکسوت و پژوهشگر تعزیه روز شنبه 26 مهرماه 99 در اثر ابتلا به کرونا به دیار باقی شتافت و در قطعه هنرمندان بهبهان آرام گرفت.

شمس الله فنی از دوران طفولیت وارد تعزیه شد و با بزرگان تعزیه بهبهان از جمله حاج آقاحسن ذاکر اعتمادزاده، حاج عبدالحسین شمس، استاد قنبر محسنی، کربلایی خلیفه اقبالی، حمداله نادی و ... آشنا شد تا اینکه در 13 سالگی تعزیه خوانی را آغاز نمود و در سال 1356 هیئت تعزیه ای را راه اندازی کرد و مجلس تعزیه حضرت عباس(ع) را در بهبهان اجرا نمود و در ادامه با گروه حسنین مرحوم عبدالحسین عتیق همکاری کرد..

در سال 1360 به طور رسمی به همراه شیح حسین جعفری زاده، امرالله فنی، هدایت الله فنی، محمد آموزش، عین الله امامی و با استفاده از تجربیات پدر هیات تعزیه خوانی حضرت علی اصغر(ع) را تاسیس نمود.

زنده یاد شمس الله فنی در ۱۳۶۳ برای اولین بار با مرحوم استاد رضا مشایخی تعزیه خوان کشوری در اراک دیدار کرد و بعد از این دیدار و آشنایی با تعزیه خوانان تهران و کشور و آشنایی با نسخه های تعزیه زمینه های تهران، نسخه های زمینه برخوردار اصفهان را کنار گذاشت و نسخ زمینه تهران را جایگزین کرد و جزو اولین افرادی بود که در استان خوزستان در اجراهای تعزیه از این نسخ زمینه تهران استفاده کرد.

زنده یاد شمس الله (نورالله) فنی پیشکسوت تعزیه، موسس و سرپرست گروه تعزیه خوانی حضرت علی اصغر (ع)، شبیه خوان نقش های امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل(ع)، امام رضا(ع) و ... و برادر سردار سرلشکر شهید مهندس صدرالله فنی بود که تمام عمر خود را در راه اعتلای هنر تعزیه و شبیه خوانی صرف نمود و توانسته بود در تمام سال های فعالیت خود در هنر شبیه خوانی گنجینه بسیار ارزشمند از این هنر را گردآوری نماید.

زنده یاد فنی سابقه اجرای تعزیه با تعزیه خوانان مطرح کشور از جمله مرحوم رضا مشایخی، مرحوم احمد بلبل، محمد رضایی، علاءالدین قاسمی، عباس جواهری، محمد رشتی، اسماعیل محمدی و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

بخشی از فعالیت های زنده یاد شمس الله فنی آموزش هنر تعزیه و شبیه خوانی به جوانان علاقمند بود که در این راه توانسته بودند شاگردان زیادی را پرورش دهد.

این پیشکسوت تعزیه بهبهان در حوزه پژوهش هنر شبیه خوانی بسیار فعال بود و بسیاری از نسخه های قدیمی خطی تعزیه کشور از زمان قاجار تا کنون را در اختیار داشت و در حوزه هنر تعزیه و شبیه خوانی بهبهان تاثیر فراوانی داشته است.

.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران