در حال بارگذاری ...
با اعلام دبیرخانه

راهیابی سه شهر خوزستان به مرحله نهایی هنرهای نمایشی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

دبیر اجرایی انتخاب شهرهای خلاق فرهنگ و هنر از راهیابی ۳ شهرستان استان خوزستان به مرحله نهایی حوزه هنرهای نمایشی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر خبر داد.

به گزارش تئاتر خوزستان با اعلام دبیر اجرایی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، سه شهرستان آغاجاری، بهبهان و مسجدسلیمان از استان خوزستان به مرحله نهایی حوزه هنرهای نمایشی راه یافتند.

ابراهیم حیدری از داوری آثار دریافتی و انتخاب شهرهای مرحله نهایی از میان ۳۶۷ شهر مشارکت کننده در این طرح خبر داد و گفت: پس از اعلام فراخوان در تابستان ۱۳۹۸ و اعلام آمادگی ۳۶۷ شهر برای مشارکت در این طرح. کارگاه‌های آموزشی برنامه‌نویسی فرهنگی و هنری با حضور نمایندگان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری هر شهر و رئیس انجمن فرهنگی و هنری همه شهرهای شرکت کننده در ۳۱ مرکز استان با بیش از 2400ساعت برای 1200 نفر برگزار شد. پس از برگزاری کارگاه‌ها شهرها برنامه‌های خود را همراه با مستندات به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال کردند که پس از چند مرحله داوری 129 شهر در 9 حوزه موضوعی به مرحله نهایی راه یافتند.

17 شهر در حوزه موضوعی موسیقی، 27 شهر در حوزه موضوعی ادبیات، 18 شهر در حوزه موضوعی صنایع‌دستی و سنتی، 3 شهر در حوزه موضوعی چاپ و بسته‌بندی، 8 شهر در حوزه موضوعی مد و لباس، 10 شهر در حوزه موضوعی سینما، 22 شهر در حوزه موضوعی هنرهای تجسمی، 4 شهر در حوزه موضوعی رسانه و مطبوعات و 20 شهر در حوزه موضوعی هنرهای نمایشی.

توجه به ظرفیت‌های بومی، محلی، ملی و ارزش‌های دینی در طراحی و اجرای برنامه‌ها. تأثیر پایدار در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر. مشارکت مردمی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری در تدوین و اجرای برنامه‌ها. خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها؛  توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری قابلیت و ضمانت اجرایی ، پیشینه و سوابق هر شهر در حوزه مربوطه از مهم‌ترین شاخص های های هیئت‌داوران برای انتخاب شهرهای خلاق فرهنگ و هنر بود.

به گزارش تئاتر خوزستان طرح شهرستان آغاجاری با عنوان «آغاجاری شهر کتاب گویا» است که با نگرشی خلاقانه به هنر نمایش برای بهبود ارتباط فرهنگ کتاب و کتابخوانی با استفاده از نگاهی نو به تئاتر و شعار «تئاتر کتاب گویا» در رقابت با فضای مجازی که سرانه مطالعه را کم نموده است و بهره گیری از جنبه های بصری نمایش و نوشته های اقتباسی از نویسندگان ایرانی و بومی در زمینه کودک و نوجوان با همکاری ناشران و در نظر گرفتن مولفه شاخص جمعیتی شهرستان  و امکانات موجود و پتانسیل قوی و عقبه تئاتر در شهرستان آغاجاری تهیه و به دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ارائه شده است.

شهرستان بهبهان با طرح «بهبهان شهر خلاق هنرهای نمایشی آئینی سنتی» در طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شرکت کرده و این طرح با توجه به کشف جام برنزی معروف به «جام زندگی» متعلق به کیدین هوتران پادشاه عیلامی مربوط به 3000 سال قبل و وجود تصاویر نمایشی در این جام و همچنین سابقه بهبهان در نمایش های آئینی و سنتی کشور و برگزاری جشنواره منطقه ای نمایش های آئینی و سنتی نرگس ارغون در جنوب کشور و همچنین وجود پنچ تالار نمایشی و پلاتو، این شهر را به عنوان یکی از مراکز مهم نمایش های آئینی و سنتی در کشور مطرح نموده است.

شهرستان مسجدسلیمان نیز دو طرح نمایشی «آیین کُتل» و همچنین «طرح فراخوان طرح ها و پژوهش های آیین های نمایشی نیایشی» را به دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ارائه داده و جزو 20 شهر راه یافته به مرحله نهایی حوزه هنرهای نمایشی کشور است.

لازم به ذکر است که شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر عنوان طرحی برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در شهرها و مناطق جغرافیایی ایران با نگاه آمایش سرزمینی و ایجاد شبکه‌هایی برای تعریف همکاری‌ها و برنامه‌های مشترک میان آن‌ها است. این طرح با محوریت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت نهادها و دستگاه‌های فعال فرهنگی و هنری در حوزه شهری از جمله سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و کمیسیون ملی یونسکو در حال اجراست.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران