در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با مدیر موسسه نغمه نمایش گستر باران عنوان شد

«دکه سیار نمایش» بهترین خوراک فرهنگی جامعه در شرایط کرونایی

مدیر موسسه نغمه نمایش گستر باران گفت: «دکه سیار نمایش» با بردن تئاتر بین مردم در شرایط کرونایی کشور بهترین خوراک فرهنگی جامعه است.

به گزارش تئاتر خوزستان به نقل از خبرگزاری ایرنا – اهواز - مهدی صفی آبادی با اشاره به شعار «تئاتر برای همه» اظهارداشت: توسعه تئاتر با شعار «تئاتر برای همه» سرلوحه تئاتر در ایران قرار گرفته و ضروری است که با ابتکاری نو و حضور همه هنرمندان این رشته هنری گام‌های مفیدی برای ترویج فرهنگ هنری تئاتر برداریم.

وی هدف از اجراهای «دکه‌های تئاتر» را فرهنگ سازی بومی و آشنایی فرهنگ اقوام در بین کودکان عنوان کرد و افزود: همه اقشار جامعه با سطح درآمدهای مختلف می‌توانند از این محیط کاملا فرهنگی استفاده کنند.

مدیر موسسه نغمه نمایش گستر باران با اشاره به ارائه بسته‌های فرهنگی در زمینه معرفی محصولات بومی گفت: بسته‌های فرهنگی دیگری از جمله ارائه عروسک‌های محلی و بومی استان و کشور مثل «لطفطه و لطیفه» و «آیناز و تاراز» در کنار دکه‌های تئاتر ارائه می‌شود تا کودکان با شخصیت‌های اصیل ایرانی و بومی آشنا شوند.

وی افزود: کتاب‌های داستان کودک نیز با موضوع محلی و بومی، ارائه بسته‌های آموزشی و تفریحی نقاشی و معرفی غذاهای سنتی از دیگر خدمات این حرکت کاملا بومی و فرهنگی است.

صفی آبادی خاطر نشان کرد: دسترسی همه شهروندان استان در نقاط حاشیه‌ای و مراکز شهری به دیدن تئاتری باکیفیت با کمترین هزینه از دیگر اهداف دکه‌های تئاتر است تا این بسته فرهنگی  در سبد همه خانوارها گنجاند شود.

مدیر موسسه نغمه نمایش گستر باران گفت: این حرکت فرهنگی برای گسترش فعالیت خود نیاز به حمایت مالی از سوی ادارات و موسسه‌ها دارد لذا از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان درخواست ارائه معرفی نامه به موسسات بانکی داریم تا بتوانیم بخشی از هزینه‌های این حرکت فرهنگی را از این طریق تامین کنیم.

وی با بیان اینکه تئاتر برای مردم کشور ما بیگانه است، افزود: عموم مردم و خانواده‌ها به دلیل هزینه‌های بالای دیدن یک اجرا در سالن‌های کم نمایش شهری، از این بسته هنری و فرهنگی محروم هستند که با قرار دادن «دکه‌های تئاتر» در سطح شهر نیاز فرهنگی مخاطبانتامین می‌شود.

صفی آبادی بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های نمایش این حرکت هنری و فرهنگی با رعایت کامل طرح فاصله گذاری اجتماعی، امکان ایمن بودن از شیوع ویروس را در اختیار عموم مردم و علاقه‌مندان به هنر نمایش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به جذب گروه‌های نمایشی برای «دکه‌های تئاتر» اظهارداشت: هنرمندان عرصه نمایش با مراجعه به موسسه می‌توانند بدون پرداخت هزینه قراردادی را با عنوان همکاری داشته باشند؛ این طرح می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال باعث کسب درآمد برای هنرمندان تئاتر باشد.

مدیر موسسه نمایش نغمه گستر باران گفت: شروع این حرکت هنری با استقبال مردمی در نقاط مختلف کشور روبرو شد و توانستیم در مسیر شناسایی و معرفی بیشتر تئاتر و تحقق شعار آن در شرایط کنونی قرار گیریم.

وی دکه سیار نمایش را طرحی در راستای جذب مخاطب دانست و ادامه داد: برای تکامل به ظهور رسیدن این رشته هنری در جذب بیشترین مخاطب در بخش‌های مختلف، «دکه سیار نمایش» به عنوان یک پروژه استانی طراحی و ساماندهی شده است.

صفی آبادی گفت: امیدواریم فعالان این نوع هنر نمایشی با تمام شرایط و امکانات لازم برای اجرای آثار نمایشی خود در قید و بند سالن‌های نمایشی نباشند تا در مناطق حاشیه و مرکز شهرها این حرکت را پیاده کنند و به همه شهروندان دسترسی به دیدن یک نمایش را بدهند.

اجرای خیابانی تئاتر نوعی از هنرهای نمایشی است که از متن اقشار مختلف اجتماع برخاسته و با توجه به انگیزه‌های بروز و ظهور آن، همواره کارکردهای مختلفی داشته است و خالقان و بازیگران این عرصه با زبان هنری خود بایدها و نبایدهای فرهنگی و بومی را به فراخور مردم منطقه بیان می‌کنند.

در تئاتر خیابانی بازیگر به دور از تمامی عناصر دست و پاگیر صحنه‌ای در تلاش است تا مخاطب خود را نسبت به موضوعی خاص به هیجان و گاه به تفکر و تعمق در آن مساله وا دارد.




مطالب مرتبط

استاندار خوزستان: جشنواره فیلم تئاتر ایران، فرصتی برای معرفی فرهنگ صلح‌دوستی ایرانیان به جهانیان است

استاندار خوزستان: جشنواره فیلم تئاتر ایران، فرصتی برای معرفی فرهنگ صلح‌دوستی ایرانیان به جهانیان است

علی‌اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان، با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم تئاتر ایران، این رویداد را فرصت تجربه‌اندوزی برای جامعه هنرهای نمایشی و معرفی فرهنگ صلح و دوستی مردم کشورمان به جهانیان دانست.

|

نظرات کاربران