در حال بارگذاری ...
محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان:

اتفاقات خوبی برای جبران خسارت های ناشی از بیماری کرونا در تئاتر کشور در حال انجام است

هنرمندان تئاتر استان ها در شرایط کرونایی همچون دیگر اقشار جامعه دچار مشکلات بسیاری شده اند. با تعطیلی فعالیت های هنری در بسیاری از شهرها و استان ها عرصه بر هنرمندان تنگ شده و از نظر معیشتی به دشواری رسیده اند که با پیگیری های میران هنرهای نمایشی کشور اتفاقات خوبی برای جبران خسارت های وارده در حال انجام است.

به گزارش تئاتر خوزستان، با ارائه برنامه های مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمرکز این برنامه ها بر تئاتر استان ها، ضرورت ارایه تصویری شفاف از موقعیت تئاتر در هر استان را بیش از پیش نمایان می سازد. تئاتر خوزستان در گفت و گو با محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در خصوص برنامه های مدیر کل هنرهای نمایشی کشور و شرایط کرونایی پیش آمده برای هنرمندان تئاتر و برنامه های آتی تئاتر خوزستان پرداخته ایم .

 با توجه به انتشار رئوس برنامه های آقای آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی و اهمیت تئاتر استان ها در بندهای مختلف این برنامه، نظر شما راجع به جایگاه تئاتر استان ها چیست؟

یاقوت پور: در ماه های اخیر و پیرو پیگیری های جدی که به نمایندگی از روسای انجمن های هنرهای نمایشی استان های کشور داشتیم که منتهی به دیدار خصوصی با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی  و معاونین محترم ایشان در محل وزارتخانه شد در دفاع از احقاق حق حقه تئاتر استان ها مباحث مهمی مطرح شد که در پی دستور موکد وزیر محترم ارشاد جهت رسیدگی به خواسته ها تصمیمات خوبی اتخاذ شد که مهمترین اش خط بطلان کشیدن بر طرح نابخردانه ادغام انجمن هنرهای نمایشی در سایر انجمن ها بود که محقق شد که قطعا ماحصلش وجاهت هر چه بیشتر انجمن های هنرهای نمایشی کشور شد و باعث تعالی جایگاه انجمن های استانها به عنوان مرجع غایی تئاتر در اقصی نقاط شهرهای ایران گردید.

 

 در این برنامه 11 بندی به طور ویژه دو بند آن شامل همکاری بیش از پیش با ادارات‌ کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی در جهت کاستن مشکلات موجود در حوزه تئاتر استان‌ها و همچنین توجه جدی به تثبیت جایگاه و نقش انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها در گسترش تئاتر به تئاتر استان ها پرداخته شده است، چشم انداز شما از این برنامه های ارائه شده برای تئاتر استان ها چیست؟

یاقوت پور: شاید بارزترین نمونه عینی این نگاه ژرف جناب آقای آشنا مدیر کل محترم هنرهای نمایشی کشور فعالیتهای نمایشی سالهای اخیر استان زرخیز خوزستان است که توانستیم با همدلی و همراهی بسیار خوب مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و تعامل بسیار خوبی که مابین انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت سالهای درخشانی در تئاتر خوزستان رقم بزنیم که برگزاری حدود بیست دوره آموزشی تخصصی تئاتر و برگزاری یازده رویداد و جشنواره استانی و ملی نمایشی در شهرهای خوزستان در سال نود و هشت و درخشش بی سابقه نماینده تئاتر خوزستان در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پی تعدد تولیدات و اجراهای عمومی نمایش ها نشانه هایی از این تعامل بسیار خوب است. اما با توجه به اعتماد و شناخت خوبی که جناب آشنا از توانایی های انجمن های نمایش استانی به عنوان نمایندگان قانونی تئاتر کشور دارند نگاه من به روزهای پیش روی تئاتر کشور روشن است و مطمئنم که با  حسن اعتماد ایشان به تئاتر بستر ساز استان ها روزهای خوبی در انتظار تئاتر کشور خواهد بود.

 

 نامه ای از سوی روسای شعب انجمن هنرهای نمایشی کشور به مدیر کل هنرهای نمایشی منتشر شد که در این نامه نظر به شرایط کنونی هنرمندان تئاتر استان ها درخواست هایی را از مدیر کل هنرهای نمایشی کشور داشته اید، از اهمیت این درخواست از مدیر کل هنرهای نمایشی کشور توضیح بفرمایید؟

یاقوت پور: در ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کنم که انجمن های هنرهای نمایشی کشور به عنوان مرجع قانونی و نمایندگان تئاتر کشور می باشند و هیچ موسسه یا خانه ای که فقط در پایتخت و در یک فضای نفرات محدود فعالیت می کند نمی تواند داعیه دار تولیت تئاتر کشور باشد، لذا با این توضیح و به نمایندگی از جامعه معزز تئاتری کشور مکاتبه و درخواستی در سه بند نگارش شد و جهت پیگیری ضرر و زیان پیش آمده برای هنرمندان تئاتر تقدیم مدیر کل محترم هنرهای نمایشی کشور شد که به گمانم اتفاقا نوشتن نامه توسط وزیر محترم به هیات دولت نیز بر مبنای همین درخواست انجمن هنرهای نمایشی کشور صورت گرفت.

در این نامه انجمن ها بر سه اصل پرداخت سهم بیمه هنرمندان و کمک بلاعوض و پرداخت وام کم بهره برای هنرمندانی که فعالیت آنها دچار آسیب شده است و به تائید انجمن هنرهای نمایشی قرار بگیرند که این موارد شامل: اجراهای عمومی نمایش، حضور در جشنواره ها، برنامه های نوروزی، موسسات و آموزشگاه های نمایشی و کارگاه های آموزشی بود و همچنین کمک به سالن های نمایش بخش خصوصی اعم از مالکیت و اجاره که دچار آسیب شده اند.

 

در بند دوم این نامه از وزیر درخواست کرده اید سالن های تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که که به‌صورت اجاره در اختیار انجمن‌ هنرهای نمایشی یا اشخاص حقیقی هستند، در چند ماهی که این اماکن تعطیل هستند از پرداخت اجاره معاف شوند. سوال اینجاست که چه تعداد از تالارهای نمایشی استان ها در اجاره انجمن ها هستند که این مورد به عنوان یکی از مطالبات از مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح شده است؟

یاقوت پور: در جلسه ای که اینجانب به همراه چهار نفر از روسای محترم انجمن های هنرهای نمایشی استانهای کردستان و بوشهر و کرمانشاه و تهران با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم یکی از موارد درخواستی ما واگذاری تالارها و تئاتر شهرهای شهرهای مختلف به انجمن های هنرهای نمایشی بود که طی ترک تشریفات این واگذاری ها صورت بپذیرد که با موافقت و دستور پیگیری که وزیر محترم به معاونین وزارتخانه دادند. در حال تدوین شیوه نامه اجرایی آن هستیم و این بند نیز در همین راستا مطرح شد چون در این ماه های تعطیلی تالارهای نمایشی بدلیل کرونا قطعا این سالن ها برای استمرار فعالیت ها نیاز جدی به حمایت های مالی و معافیت های اجاره ای دارند.

 

 با توجه به ظرفیت بالا و کم نظیر تئاتر و هنرمندان تئاتر خوزستان و لزوم استفاده از این ظرفیت در تئاتر کشور، چه برنامه هایی برای این حوزه دارید؟

یاقوت پور: قطعاً با توجه موفقیت ها و شاخصه های منحصر به فرد تئاتر خوزستان در سال های اخیر نیاز به برشمردن توانایی های تئاتر خوزستان در این مقال نیست. اما تیتر وار به چند شاخصه ت.اتر خوزستان که همانا بیشترین تعداد گروه های ثبت شده نمایشی در بین کل استان های کشور و بیشترین برگزاری رویداد و جشنواره نمایشی در طول یکسال در قیاس کل استان های کشور و بیشترین دفتر فعال نمایشی شهرستانی به نسبت کل استان های کشور و....  را دارا می باشد باید اشاره کنم که ما در انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان سال ۹۹را با شعار «درانداختن طرحی نو در شاکله و شیوه اجرایی جشنواره های استان» نام گذاری کرده ایم که انشاالله ضمن سپاس از مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاون هنری ایشان در حمایت مستمر از تئاتر خوزستان بتوانیم از پتانسیل بالای انجمن هنرهای نمایشی در جذب منابع مالی از سایر ادارات و ارگان ها و مسئولین  شهرستان های مختلف بهره برده و با صرفه جویی های هزینه های ستادی بتوانیم هزینه کرد جشنواره های استان را به هدف غایی تولید فاخر و اجرای مستمر عموم و همچنین توجه ویژه به امر آموزش سوق دهیم که البت این مهم نیز در بند ۱۱ رؤوس برنامه های مدیر کل محترم هنرهای نمایشی کشور که اخیرا نیز منتشر شده به شایستگی اشاره شده است که جا دارد از نگاه ژرف اندیشانه ایشان نیز به این مقوله کمال امتنان را داشته باشم.

 

 انتظارات شما از مدیر کل هنرهای نمایشی کشور در خصوص توجه به تئاتر استان ها، خارج از شرایط کنونی کشور چیست؟

یاقوت پور: قطعا تئاتر استان ها به عنوان تئاتر بستر ساز و فرهنگ محور مورد اعتماد و توجه ویژه ایشان قرار دارد. اما خواسته مشخص ما در انجمن هنرهای نمایشی کشور بازگرداندن مجدد تفاهم نامه های حمایتی منعقده با انجمن ها ست که متاسفانه در دو سال گذشته محقق نگردیده است می باشد و همچنین تخصیص سهمیه بیشتری برای نمایندگان تئاتر استان ها در جشنواره بین المللی تئاتر فجر و سپردن امور برگزاری جشنواره های استانی با اعتماد به انجمن ها همانند سال های اخیر به انجمن هنرهای نمایشی کشور است که انشاالله با شناخت خوبی که از جناب آشنا داریم قطعا این امور محقق خواهندشد انشاالله.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران