در حال بارگذاری ...
گزارش تئاتر خوزستان از تئاتر شهرستان های خوزستان؛

تئاتر پویای شهرستان باغملک در سالی که گذشت

تئاتر خوزستان: هنرمندان تئاتر خوزستان همواره و در سخت ترین شرایط به فعالیت های نمایشی خود ادامه داده و هیچ گاه فعالیت های خود را متوقف نکرده اند. از روزهای آغازین سال ۱۳۹۸ که وقوع سیل استان خوزستان را در بر گرفت تا روزهای پایانی سال و شرایط سخت مبارزه با بیماری کرونا و تعطیلی تمامی فعالیت های هنری کشور و استان خوزستان حادث شده است، فعالیت هنرمندان تئاتر این استان به روش های مختلف ادامه داشته است.

به گزارش تئاتر خوزستان، در سالی که پشت سر گذاشتیم تئاتر در استان پهناور خوزستان فعالیت های چشمگیری داشت و به همین منظور و به رسم سالیان پیش، به بررسی و ارائه گزارش فعالیت های نمایشی از شهرستان های مختلف استان خوزستان پرداختیم. در متن پیش رو به منظور بررسی و ارائه گزارش عملکرد تئاتر باغملک که در روزهای پایانی سال 98 روزهای پرتلاطمی را به خاطر واگذاری خانه فرهنگ و پلاتو فرهاد به دفتر امام جمعه شهرستان باغملک گذراند، عملکرد انجمن هنرهای نمایشی شهرستان باغملک به ریاست ماهتاب علیزاده در سال 98 را ورق زدیم:

 

رویدادهای نمایشی :

1) برگزاری «نشست هم اندیشی تئاتر باغملک» به دبیری ماهتاب علیزاده در تاریخ 26 فروردین ماه 98 با موضوع شرح وظایف شورای نظارت بر نمایش و سرپرستان گروه های نمایشی و تشریح نحوه ارائه نمایشنامه برای بازخوانی به شورای نظارت بر نمایش و نحوه عضو گیری گروه های نمایشی باغملک.

2) برگزاری «نشست هنرمندان تئاتر با استاد خسروی نیا» به دبیری ماهتاب علیزاده در تاریخ 7 اردیبهشت ماه 98 با موضوع تقدیر از معلم و پیشکسوت تئاتر باغملک و بیان مشکلات هنرمندان تئاتر.

3) برگزاری «نشست هنرمندان تئاتر با کنگره شهداء» در تاریخ 24 مردادماه 98 با موضوع برگزاری کنگره شهداء و سفارش تولید و اجرای نمایشی با موضوع شهدای باغملک به تعدادی از هنرمندان تئاتر.

4) برگزاری «نشست هنرمندان تئاتر با هدایت اله خادمی نماینده مردم باغملک در مجلس شورای اسلامی» به دبیری عادل علیزاده در تاریخ 25 شهریورماه 98 با موضوع بیان مشکلات و معضلات هنر و هنرمندان تئاتر شهرستان باغملک.

5) برگزاری «نشست با فرماندار شهرستان باغملک» در تاریخ 3 دیماه 98 با موضوع بیان کمبودها و مشکلات تالار فردوسی و سالن پلاتو خانه فرهنگ و مشکلات مالی.

6) برگزاری «نشست های هفتگی آموزشی-اجرایی» در روزهای دوشنبه هر هفته در طول سال شامل آموزش تئاتر توسط جمشید خسروی سرپرست گروه تئاتر عرفان.

7) برگزاری «کلاس های آموزش مقدماتی تئاتر» طی 30 جلسه شامل آموزش مقدماتی شبیه خوانی، موسیقی، کلام منظوم و حرکت توسط محمدرضا صفاران سرپرست گروه تئاتر منگشت.

8) برگزاری «کارگاه نمایش» طی 10 جلسه شامل دیدن فیلم تئاتر، آسیب شناسی تئاتر، نقد و بررسی، بازیگری و نویسندگی توسط محمدرضا صفاران سرپرست گروه تئاتر منگشت.

9) برپایی «اردوی فرهنگی زیارتی» با همکاری هنرمندان صیدون و گروه تعزیه حضرت علی اصغر(ع) و گروه تئاتر منگشت توسط حسن سعادت به مدت یک روز.

10) برگزاری «جلسه با امام جمعه محترم باغملک» در تاریخ 17 اسفندماه 98 با موضوع اعتراض به واگذاری مکان خانه فرهنگ و سالن پلاتو به دفتر امام جمعه توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی.

11) برگزاری «جلسه با فرماندار محترم شهرستان باغملک» در تاریخ 20 اسفندماه 98 با موضوع اعتراض به واگذاری مکان خانه فرهنگ و سالن پلاتو به دفتر امام جمعه توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی.

12) برگزاری «جلسه امام جمعه محترم باغملک با هنرمندان» در تاریخ 21 اسفندماه 98 با موضوع کمبود سالن پلاتو و قول ساخت پلاتو توسط امام جمعه شهرستان باغملک به هنرمندان تئاتر.

 

تولید و اجراهای عمومی نمایش:

1) نمایش «حاجی فیروز» به نویسندگی و کارگردانی محمد خزایی کاری از گروه تئاتر ترنج از تاریخ 1 فروردین ماه 98 تعداد 16 اجرا در پارک ها و خیابان های شهرستان باغملک.

2) نمایش «برنو» به نویسندگی محمد نظری و کارگردانی محمد زنگنه کاری از گروه تئاتر عرفان از تاریخ 4 الی 14 تیرماه 98 تعداد 6 اجرا در تالار فردوسی و تعداد 600 تماشاگر.

3) نمایش طنز «مهندس» به نویسندگی ابراهیم زنگنه و کارگردانی عادل علیزاده کاری از گروه تئاتر خنده باغ در تاریخ 17 و 18 تیرماه 98 تعداد 2 اجرا در تالار فجر و تعداد 300 تماشاگر.

4) نمایش کمدی «تا بوده همین بوده» به نویسندگی احمد نیک پیام و کارگردانی احمدصیدالی کاری از گروه تئاتر وارش از تاریخ ۲۵ الی ۳۱ تیرماه ۹۸ تعداد 7 اجرا در تالار آموزش و پرورش.

5) نمایش طنز «تجدید فراش» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم زنگنه کاری از گروه تئاتر خنده باغ در تاریخ 12 و 13 مردادماه 98 تعداد 2 اجرا در تالار فردوسی و تعداد 400 تماشاگر.

6) نمایش «زن، مرد، نویسنده و یک سوسک» به نویسندگی مجتبی مقدم و کارگردانی محمد خزایی کاری از گروه تئاتر ترنج در تاریخ 13 الی 22 مردادماه 98 تعداد 10 اجرا در تالار فردوسی و تعداد 500 تماشاگر.

7) نمایش «رستم و ماموریت غیرممکن» به نویسندگی حسن سعادت و کارگردانی یونس انصاری کاری از گروه تئاتر ریواس در تاریخ 23 الی 28 مردادماه 98 تعداد 6 اجرا در تالار فردوسی و تعداد 1200 تماشاگر.

8) نمایش طنز «بیمار سالم» به نویسندگی حسن سعادت و کارگردانی یونس انصاری کاری از گروه تئاتر ریواس در تاریخ 27 و 28 مردادماه 98 تعداد 2 اجرا در مرکز شهر صیدون و تعداد 2000 تماشاگر.

9) نمایش «غدیر خم» به کارگردانی منصوری کاری از گروه تئاتر منگشت در تاریخ 29 و 30 مردادماه 98 تعداد 2 اجرا در استادیوم شهدای هفتم تیر و تعداد 2000 تماشاگر.

10) تعزیه «علی اصغر(ع)» به کارگردانی محمدرضا صفاران کاری از گروه تئاتر منگشت در تاریخ 10 الی 19 شهریورماه 98 تعداد 2 اجرا در استادیوم شهدای هفتم تیر و تعداد 2000 تماشاگر.

11) نمایش مذهبی «یاران گمشده» به نویسندگی و کارگردانی محسن یگانه کاری از گروه تئاتر ارغوان در تاریخ 26 و 27 مهرماه 98 تعداد 2 اجرا در سطح شهر باغملک و تعداد 400 تماشاگر.

12) مجلس تعزیه «بازار شام» به کارگردانی محمدرضا صفاران کاری از گروه تئاتر منگشت در تاریخ 26 الی 30 مهرماه 98 تعداد 15 اجرا در صیدون و تعداد 1700 تماشاگر.

13) نمایش «زندگینامه شهید خیبر زکوی» به نویسندگی سمیه شهریاری و کارگردانی محسن یگانه کاری از گروه تئاتر ارغوان در تاریخ 15 الی 21 آبان ماه 98 تعداد 7 اجرا در تالار فردوسی و تعداد 1100 تماشاگر.

14) نمایش «صدای سوت که میاد سرتو بدزد» به نویسندگی محمد خزایی و کارگردانی مشترک محسن یگانه و مریم روزه ای سلمانوند کاری از گروه تئاتر ترنج در تاریخ 18 الی 24 آبان ماه 98 تعداد 7 اجرا در تالار فردوسی و تعداد 400 تماشاگر.

15) نمایش طنز «دکتر اشتباهی» به نویسندگی سمیه شهریاری و کارگردانی محسن یگانه کاری از گروه تئاتر ارغوان در تاریخ 25 آبان ماه 98 تعداد 1 اجرا در تالار فردوسی و تعداد 200 تماشاگر.

16) نمایش «باز دمی کشیده از آه سرد» به نویسندگی مصطفی براتی و کارگردانی جمشید خسروی کاری از گروه تئاتر عرفان در تاریخ 1 الی 13 دی ماه 98 تعداد 13 اجرا در پلاتو فرهاد خانه فرهنگ و تعداد 650 تماشاگر.

17) نمایش «شهدای 15 دیماه 57» به نویسندگی و کارگردانی حسن سعادت کاری از گروه تئاتر ریواس در تاریخ 15 و 16 دی ماه 98 تعداد 2 اجرا در صیدون و تعداد 1000 تماشاگر.

18) نمایش طنز «شکست داعش» به نویسندگی و کارگردانی حسن سعادت کاری از گروه تئاتر ریواس در تاریخ 26 و 27 بهمن ماه 98 تعداد 2 اجرا در صیدون و تعداد 500 تماشاگر.

19) نمایش طنز «ورود اشتباهی لر» به نویسندگی و کارگردانی حسن سعادت کاری از گروه تئاتر ریواس در تاریخ 4 اسفندماه 98 تعداد 1 اجرا در استادیوم ورزشی باغملک و تعداد 1000 تماشاگر.

* تئاتر شهرستان باغملک در سال 1398 در مجموع 105 سانس اجرای نمایش در قالب اجرای عمومی داشته است.  

 

حضور در جشنواره های تئاتر:

1) شرکت در دوازدهمین جشنواره استانی نمایش های کوتاه خوزستان در شهرستان رامهرمز با نمایش «بازدمی کشیده از آه سرد» به نویسندگی مصطفی براتی و کارگردانی جمشید خسروی از تاریخ 20 تا 22 مردادماه 98 و کسب جوایز: رتبه سوم کارگردانی توسط جمشید خسروی، تقدیر نویسندگی توسط مصطفی براتی.

2) شرکت در چهارمین همایش استانی تئاتر جوان نور در شهرستان آبادان با نمایش «باز دمی کشیده از آه سرد» به نویسندگی مصطفی براتی و کارگردانی جمشید خسروی از تاریخ 10 الی 13 بهمن ماه 98 و کسب جوایز: رتبه سوم بازیگری مرد توسط جمشید خسروی، رتبه سوم نویسندگی توسط مصطفی براتی و تقدیر کارگردانی توسط جمشید خسروی.

3) شرکت در دومین جشنواره استانی تئاتر برنا در شهرستان اندیمشک با نمایش «باز دمی کشیده از آه سرد» به نویسندگی مصطفی براتی و کارگردانی جمشید خسروی از تاریخ 11 الی 14 بهمن ماه 98 و کسب جوایز: رتبه اول بازیگری مرد توسط جمشید خسروی، رتبه اول طراحی صحنه توسط سحر پورسواری، رتبه دوم کارگردانی توسط جمشید خسروی و تقدیر طراحی بروشور توسط صادق یوسفیان.

4) شرکت در دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر در شهرستان آبادان با نمایش خیابانی «آن ها» به نویسندگی احسان نیکبخت و کارگردانی محمد زنگنه از 23 تا 28 بهمن ماه 98 و کسب جایزه رتبه اول طرح و ایده توسط احسان نیکبخت.

5) پذیرش در جشنواره تئاتر خیابانی خلیج فارس در شهرستان بندرخمیر با نمایش خیابانی «دو جفت پوتین» نویسندگی مصطفی براتی و کارگردانی شکوفه درویش اولادی در اسفند ماه 98 که به دلیل شیوع بیماری کرونا این جشنواره در سال 99 برگزار می شود.




مطالب مرتبط

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

نظرات کاربران