در حال بارگذاری ...
یادداشت هنرمند پیشکسوت تئاتر خوزستان به مناسبت «روز ملی هنرهای نمایشی»؛

تئاتر ما بیش از آنکه نیازمند پول باشد، هنرمند مسئول می خواهد

هنرمند پیشکسوت تئاتر استان خوزستان به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی ۹۹ و روز جهانی تئاتر یادداشتی را در اختیار درگاه تئاتر خوزستان قرار داد.

به گزارش تئاتر خوزستان، سیدصادق فاضلی نویسنده، کارگردان و پیشکسوت تئاتر استان خوزستان و کشور و سرپرست گروه تئاتر زهور اهواز یادداشتی را به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی سال 99 و روز جهانی تئاتر منتشر و در اختیار درگاه تئاتر خوزستان قرار داد.

در متن یادداشت سیدصادق فاضلی آمده است:

به نام یگانه هنرمند صحنه ی آفرینش

ما همچنان مشغول مرگیم و همچنان مشغول ادای مونولوگ هایی از جنس زندگی !

زمین با ما نیست، زمان هم نیز !

 من گمان می کنم که خداوند می خواسته شش هنر بیافریند و ما لابلای این شش سُر خوردیم و بساطی برای خودمان به هم زدیم!

راستش را بخواهید ما هیچکس را بنده نیستیم، ما به دروغ در مقابل مردم تعظیم می کنیم، ما گمان می کنیم آنها باید برای مان تعظیم کنند! وقتی می خواهید دروغی بگویید تمام سعی و تلاشتان را می کنید که این دروغ واقعی به نظر بیاید و مخاطبتان دروغ شما را باور کند، بازیگری راست ترین دروغ دنیاست! بازیگری موفق است که مخاطب دروغش را باور کند، ما همه دروغگوئیم و گاهی چه دروغ های زیبایی میگوئیم!! ما حتی به خودمان هم دروغ میگوئیم.

ما تحمل تولیدات یکدیگر را هم نداریم اما به هم لقب استاد میدهیم، هنر ما تنها هنریست که هنرجو ندارد و همه از بیخ استادند...!

ما هیچگاه برای لذت بردن از تئاتر، به دیدن تئاتر نمی رویم، ما برای انگشت گذاشتن در سوراخ های تئاتر به دیدنش می رویم، ما می رویم تا اظهار فضل کنیم و روی ماه ها تفکر یک جمع تئاتری ضربدر قرمز بکشیم!

همه چیز ما ظاهرسازی و عوام فریبی است! حتی گروه های مجازی را برای تمجید و تبریک و تسلیت می سازیم، ما گمان می کنیم ولی نعمت مردمیم. ما خیال می کنیم مردم مکلفند به انواع سازهای ما رقاصی کنند.

عید گذشته به مردم می گفتیم از خانه بیرون شوید و مقابل سیل ایستادگی کنید و عید امسال از مردم می خواهیم که بیرون نیایند و مقابل ویروس و سیروس ایستادگی کنند...

در سالی که گذشت ما خیلی چیزها را دادیم. بزرگانی که همتا ندارند، جمشید مشایخی را دادیم، نصرت کریمی را، سردار بزرگ قاسم سلیمانی را، سردار فرهنگ و هنر عبدالرضا حیاتی را و ما البته در سال گذشته پلاتوها را ندادیم که آنها را باختیم! ما پلاتوها را به لج و لجبازی همدیگر باختیم.

سال گذشته سال خوبی نبود، ما همه جانبه تحریم بودیم دوست و دشمن ما را تحریم کردند، ما گاهی دیدن نمایش های یکدیگر را هم تحریم می کنیم! و بدتر از همه یک چیز است ؛ ما تا زمانی با همکاران مان دوستیم که پشت سرمان باشند، هرگاه هر کدامشان گوی سبقت از تئاتر ما برباید دشمن ما می شود!  

تئاتر ما بیش از آنکه نیازمند پول باشد، هنرمند مسئول می خواهد. بیش از آنکه آموزش فنی بخواهد نشر مساوات و عدالت می خواهد.

تئاتر ما جوان است، سال های سال است که جوان مانده، تئاتر ما به میانسالی و رشد نیاز دارد و آبیاری می خواهد، تئاتر ما قوام و استحکام می خواهد، تئاتر ما با هر نرمه بادی میلرزد و میترسد، برق می رود ما تعطیلیم، اینترنت قهر میکند ما تعطیلیم، سیل می آید، صحنه مان را آب می برد، زلزله می آید دیوار صحنه مان ترک بر می دارد، ریزگرد می آید ما تعطیلیم، کرونا می آید ما تعطیلیم.

 به امید امنیت و اعتبار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تئاتر ما.

 

هفتم فروردین‌ مطابق با ۲۷ مارس، روز جهانی تئاتر، از سال ۹۶ به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم رسمی به ثبت رسید و تا پیش از سال ۹۹ جشن‌هایی به مناسبت این روز در سراسر کشور برگزار می‌شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران