در حال بارگذاری ...
در گفتگوی هیئت داوران سه بخش دومین جشنواره نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان با تئاتر خوزستان مطرح شد؛

دو نسل در یک قاب

دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان فرصتی بود برای ایجاد شور و نشاط در گروه های نمایشی جوان و ادای احترام و زنده نگاه داشتن یاد پیشکسوتان و بزرگان این عرصه. این جشنواره در سه بخش تئاتر صحنه ای، تئاتر خیابانی و تئاتر مینی مال ها از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ با حضور ۲۴ گروه نمایشی برگزار و با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه رو شد.

به گزارش تئاتر خوزستان، در واپسین ساعات از آخرین روز دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان، اعضای هیات داوران بخش‌های رقابتی این جشنواره درباره کیفیت و ماهیت داوری آثار، نظرات خود را بیان کردند.

بی شک برگزاری این جشنواره و قرار دادن عرصه رقابت برای هنرمندان؛ خصوصا  هنرمندان جوان می تواند در ارتقاء جایگاه هنر تئاتر آبادان و بطور کلی، استان نقش موثر و بی بدیلی داشته باشد.

 

طیبه نیک آزاد داور بخش تئاتر خیابانی دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان:

برای انتخاب سوژه هنرمند باید شناخت کافی از جامعه داشته باشد

 به نظر من گروه های اجرایی باید نگاهشان به تئاتر خیابانی را کمی عوض کنند و صرفا به منظورحضور درجشنواره و با تصور اینکه تئاتر خیابانی نسبت به کار صحنه ای کم هزینه تر است و تمرین کمتری نیاز دارد سراغ این گونه هنرنمایشی نروند؛ چراکه تاثیری که تئاتر خیابانی بر مردم دارد می تواند بیش از نمایش صحنه ای باشد. بنابراین در انتخاب سوژه و ایده می بایست هنرمند به روز بوده و شناخت کافی از جامعه و اطرافش داشته باشد تا بتواند مسائل و مشکلات مردم را بیان و صدای آنها باشد. در این جشنواره جوانان پرشور و علاقه مندی را دیدیم که با دید وسیع تر و شناخت بهتر از نمایش خیابانی و تلاش و دلسوزی بیشتر و صداقت در کلام، قطعا می توانند اجراهای موفق تری داشته باشند.

 

شبنم زیرک قشقایی داور بخش تئاتر صحنه ای دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان:

حضور قدیمی ها در کنار جوان ها نقطه قوت جشنواره بود

انتظار بیشتری از جوان ها می رفت. انتظار دغدغه های ناب تر. اما همینقدر که در این شرایط که هیچ پشتیبانی ندارند همت کرده اند و کار ارائه داده اند  باعث دلگرمی و بسیار ارزشمند است. نقطه قوت  این جشنواره حضور قدیمی ها در کنار جوان ها بود که وارد گود شدند و اثر به جشنواره ارائه دادند.  اما در بخش داوری برای من مهم کار خوب و با کیفیت  مهم است اما تلاش می کنم در کنارش جوان گرا نیز باشم.

 

ندا اعتمادی کیا داور بخش تئاتر صحنه ای دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان:

 

جشنواره محل تبادل تجربه ها، ایده ها وتفکرات است

از نظر من  اختلاف سطح در میان آثار حاضر در دومین جشنواره تئاتر شهر آبادان مشهود بود. دلیل اصلی هم حضور دوستان پیشکسوت در کنار جوان تر ها بود که این امر ضمن داشتن نکات مثبت و منفی نمی توانست در امر قضاوت تاثیری داشته باشد. به هر حال همه ی شرکت کنندگان وارد عرصه ی رقابت شده و امکان برد و باخت برای هر دو گروه مجرب و تازه نفس وجود دارد.  جشنواره محل تبادل تجربه ها، ایده ها وتفکرات است . امیدوارم که گردهمایی دوستان جوان و پیشکسوت در کنار یکدیگر بیشتر سبب تبادل تجربه و ایجاد عمق دوستی گردد.

 

ساسان شکوریان داور بخش تئاتر مینی مال دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان:

 مینی مال ها  می تواند به عنوان یکی از بخش های اصلی جشنواره مورد حمایت ویژه قرار بگیرد

 افتخار این را داشتم که شش نمایش این بخش را به همراه دیگر همکارانم قضاوت کنم. اتقاق خوبی که در این دوره از جشنواره در کنار دیگر اتفاقات خوب رقم خورد؛ برگزاری بخش مینی مال بود. بخش که می تواند با یک ساز و کار درست و برنامه ریزی صحیح در دوره های بعدی به عنوان یکی از بخش های اصلی این جشنواره مورد حمایت ویژه قرار بگیرد. قطعا این بخشی است که هنرمندان جوان با خلاقیت و نوآوری و استفاده از فکرها و ایده های ناب، می توانند حرف های زیادی را در آن داشته باشند. اما کلیت جشنواره تئاتر شهر آبادان توجه و پرداختن به هنرمندان جوان تئاتر استان خوزستان بود. یکی از ریشه ای ترین و اساسی ترین کارهایی که باید در این استان انجام شود بحث حمایت از هنرمندان جوان و خلاق است که خوشبختانه این جشنواره و یکی دو جشنواره دیگر در استان خوزستان به این مقوله می پردازند. در پایان خسته نباشید عرض می کنم به دبیر محترم و ستاد برگزاری جشنواره برای حمایت از قشر جوان و دیده شدن آنها که حرکت بسیار ارزشمندی بود.

 

کامران مالکیان داور بخش تئاتر مینی مال دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان:

نوید ظهور استعدادهایی نو در عرصه نمایش

در خصوص آثار ارائه شده در بخش تئاتر مینی مال جشنواره تئاتر استانی آبادان به عنوان داور این بخش، شاهد اجراهای بعضا خوبی از جوانان مستعد و خلاق آبادان و دیگر شهرستان ها بودیم که نوید ظهور استعدادهایی نو در عرصه نمایش را می داد. بی شک در آینده ای نزدیک شاهد خلق آثاری قابل و بزرگ در تئاتر از این عزیزان خواهیم بود، البته شرط آن است که این حرکت با برنامه ریزی استمرار یابد و هدف های بلندمدت در آن نشانه گذاری شود. استعدادهای موجود در تمامی بخش ها اعم از بازیگری، کارگردانی،  نویسندگی و طراحی صحنه قابل دید و شهود بودنند و این موضوع خبر از اتفاقات خوب در هنر نمایش در آینده نزدیک را می دهد. برگزاری چنین جشنواره هایی را باید به فال نیک گرفت چرا که عاملی مهمی در کشف استعدادهای جوان هنر تئاتر منطقه را به همراه دارد. جا دارد از برگزار کنندگان این جشنواره نهایت تقدیر و سپاس را به جا آوریم.

 

حمیدرضا قطبی داور بخش تئاتر خیابانی دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان:

در این جشنواره روابط صمیمانه همراه با احترام بین دو نسل شکل گرفت

خوشحالم که در برگزاری این جشنواره حضور داشتم و پیشکسوتان و هنرجویان استان خوزستان را کنار هم دیدم.  در این جشنواره روابط صمیمانه همراه با احترام بین دو نسل شکل گرفت. گروه های تئاتری همه با عشق آمده بودند. من نتوانستم همه کارها را ببینم اما در بخش تئاتر خیابانی می شد ایده های خوب را بین گروه های نمایشی دید ولی عدم شناخت از ماهیت تئاتر خیابانی در کارها مشاهد می شد.ک ارکردها و اثربخشی آنها مورد توجه نبود. به نظر من اگر این عزیزان مطالعه بیشتری درباره کارناوال ها، نمایش های انقلابی یا گروه های خیابانی که در مقاطع مختلف تاریخی تأثیرگذار بودند داشته باشند؛ می توانند اجراهای بهتری در آینده به نمایش بگذارند. در نهایت خوشحالم که کنار اهالی تئاتر بودم و برایشان آرزوی سلامتی دارم.

 

قاسم صیادی داور بخش تئاتر مینی مال دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان:

کیفیت بالای آثار داوری را سخت کرد

ابتدا به لحاظ اینکه اکثر گروه ها جوان بودند، امید زیادی به دیدن کارهای خوب نداشتم اما بعد از مشاهده آثار و کیفیت بالای اجراها در جایگاه داوری کار برای ما حتی سخت هم شد. خوشحالم که بچه های آبادان، خرمشهر و استان انقدر حرفه ای ظاهر شدند و توانستند به سالن تئاتر شهر شور و هیجان بدهند.

دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان به دبیری مهدی پرویش از 23 الی 28 بهمن ماه 1398 در مجموعه تئاتر شهر آبادان برگزار شد.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران