در حال بارگذاری ...
استاندار خوزستان در دیدار اعضای شورای اجرایی دومین جشنواره بین المللی تئاتر اهواز:

نگذارید جوانه جشنواره تئاتر بین المللی اهواز بخشکد

استاندار خوزستان گفت: اکنون که قرار است دوباره جشنواره ای بین المللی در حوزه تئاتر اهواز آغاز شود از هنرمندان انتظار می رود از گذشته درس بگیرید تا جوانه تئاتر اهواز که اکنون در حال رشد است نخشکد.

به گزارش تئاتر خوزستان، جلسه دکتر شریعتی استاندار خوزستان با اعضای شورای اجرایی دومین جشنواره بین المللی تئاتر اهواز با حضور محمد جوروند دبیر جشنواره و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ناصر آریایی نیا معاون هنری سینمایی اداره کل، حسین ذوالفقاری، حشمت الله قاسمی، مهرداد بهراد، ساسان شکوریان، محمد یاقوت پور، بهزاد خیرالهی، علی بنائیان، سعید نگراوی، حمیدرضا سالاروند و بهمن تقی پور اعضای شورای اجرایی دومین جشنواره بین المللی تئاتر اهواز روز چهارشنبه 15 آبان ماه 98 در محل استانداری خوزستان برگزار شد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره کوتاهی به سرنوشت جشنواره تئاتر بین المللی ایران زمین بیان کرد: معتقدم هر رشته مخاطبانی دارد که باید به آنها احترام بگذاریم بنا نیست آنچه مورد علاقه نیست تعطیل شود.

وی گفت: اگر جشنواره تئاتر ایران زمین ادامه پیدا می کرد اکنون جشنواره مهمی به شمار می رفت و هیچ جشنواره ای توان رقابت با آن را نداشت به طور قطع اگر این جشنواره ادامه پیدا می کرد ثمرات آن برای اهل هنر، جامعه و مخاطبان بود، البته در هر جشنواره ای اشتباهات و مشکلاتی هم وجود دارد اما می توان آنها را برطرف کرد.

استاندار خوزستان ادامه داد: تمام تلاش خود را برای این جشنواره به کار می گیرم و هنرمندان نیز تمام آن چیزی که لازم است را آماده و به ما اعلام کنند تا از طریق دستگاه های استان مختلف امکانات را برای هرچه برگزاری جشنواره بسیج کنیم.

وی گفت: امید است این جشنواره در دهه های آینده کاری ارزشمند و ماندگار و منشا خدمات فراوان برای حوزه فرهنگ استان و اهواز باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و دبیر دومین دوره جشنواره بین المللی تئاتر اهواز گفت: پس از تعطیلی جشنواره تئاتر بین المللی ایران زمین اهواز هیچ اتفاق و رویداد بین المللی در حوزه تئاتر در اهواز نداشتیم برای همین تصمیم بر این شد با توجه به وجود مخاطبان تئاتر یک جشنواره بین المللی به صورت فستیوال در استان شکل گیرد.

محمد جوروند بیان کرد: این برنامه با هدف و نگاه ایجاد نشاط و شادابی و همچنین ایجاد امید در بین مردم خوزستان برگزار می شود و برای آن برنامه ریزی خوبی شده است.

وی گفت: سال گذشته این برنامه به صورت آزمایشی در بهبهان برگزار شد و بیش از پنج هزار مخاطب در آن شرکت کرد لذا پیش بینی می کنیم بیش از ۱۵ هزار نفر در اهواز شرکت کند که لازم است با هماهنگی مدیران مسیر مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

رئیس شورای راهبردی استان خوزستان در ادامه این جلسه گفت: فراخوان دومین جشنواره بین المللی تئاتر اهواز از هفتم فرودین هم زمان با روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد و از سراسر کشور در این جشنواره نمایش داریم.

ذوالفقاری افزود: این دوره از جشنواره با شعار «آب طعم زندگی» برگزار می شود و از جمله محورهای این جشنواره می‌توان به توجه خلاقانه به مفهوم شعار سال رونق تولید با موضوع جشنواره، نقش آب بر زندگی انسان، پرداختن به تاریخ حیات انسان و تاثیر آب در زندگی جوامع دیروز تا امروز، تاثیر اقلیمی در کمبود و بحران بی‌آبی در آینده و رفتار جامعه ایران با مسئله مهمی به نام آب اشاره کرد.

حسین ذوالفقاری توضیح داد: سیره عملی پیشوایان در مصرف بهینه آب، سلسله چالش ها و مشکلات ناشی از کمبود آب، بررسی استفاده نادرست از منابع آب در کشور، بررسی پیامدهای زیست محیطی و اثرات روانی آن بر جامعه، ایجاد گفتمان فرهنگی با محوریت موضوع حیاتی و شرایط اقلیمی کشور با تاکید بر موضوع آب برای تولید آثار نمایشی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در میان مردم استان خوزستان به همراه ارتقای بینش فرهنگی جامعه از دیگر محورهای جشنواره است.
 
رئیس شورای راهبردی تئاتر خوزستان در ادامه گفت: این جشنواره در پنج بخش تئاتر صحنه ای ایران، تئاتر صحنه‌ای بین الملل، تئاتر خیابانی و محیطی، تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی، مسابقه طرح و ایده نمایشنامه برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره پنج بخش و برنامه های جنبی متعددی دارد که از جمله آنها می توان به شادپیمایی در روز ۳۰ آذر اشاره کرد؛ در این برنامه قرار است کودکان در کنار ۲۰ عروسک غول پیکر با عروسک های خود حضور داشته باشند.

ذوالفقاری ادامه داد: هنرمندان مطرحی چون مرضیه برومند، مجید قناد و همچنین عمو مهربان، خاله رویا و عموسعید که در حوزه کودک برنامه اجرا می کنند در شادپیمایی حضور دارند و در طول مسیر مشخص به اجرای برنامه می پردازند.

وی با اشاره به موضوع جشنواره گفت: موضوع جشنواره امسال آب و شعار آن «آب طعم زندگی» انتخاب شده است، در این رویداد نمایش حرکتی با موضوع سیل اخیر نیز اجرای می شود.

ذوالفقاری اجرای تئاتر خیابانی را از دیگر برنامه های جنبی جشنواره خواند و گفت: هر شب در هشت نقطه از اهواز تئاتر خیابانی اجرا می شود و در کنار آن تئاتر محیطی با موضوع شهدای غواص به نام «دریادلان» در کنار رودخانه کارون به اجرا در می آید.

وی گفت: امسال بخش مهم و کمتر دیده شده پژوهش نیز در این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده که بخش بسیار خوب و مهمی است و در حوزه تئاتر نخستین بار است که شکل می گیرد.

رییس شورای راهبردی خوزستان با بیان اینکه ۲۷ استان در این جشنواره شرکت می کند، گفت: بخش بازار تئاتر با توجه به اهمیت اقتصاد تئاتر امسال برای نخستین بار راه اندازی می شود، که برای این منظور چهار مدیر فستیوال خارجی شامل مدیران جشنواره آسیای میانه و جشنواره های ارمنستان، آذربایجان و گرجستان دعوت شده است.

وی افزود: چهار نمایش خارجی در این جشنواره حضور دارند که یک نمایش از اروپا و سه نمایش دیگر متقاضی از کشورهای ارمنستان، تاجیکستان، گرجستان، ترکیه و آذربایجان هستند در جشنواره حضور خواهند یافت.

ذوالفقاری بیان کرد: مدیران خارجی فستیوال هایی که در جشنواره حضور دارند نمایش های اجرا شده را می بینند و عقد قرارداد می شود و گروه ها در کشورهای خارجی اجرا می کنند که موجب ایجاد درآمد برای آنها می شود.

وی به بخش کودک و نوجوان و بخش عروسکی جشنواره اشاره کرد و گفت: تاکنون در این بخش ۷۰ اثر از کل کشور به دست ما رسیده است و در یک سالن برای تمامی مدارس اهواز نمایش ها اجرا می شود.

رییس شورای راهبردی استان خوزستان گفت: از صدا و سیمای استان درخواست می کنیم پلاتوی واقع در مرکز صدا و سیمای سابق استان را در اختیار ما قرار دهد تا برای اجرای نمایش از آن استفاده شود.

وی افزود: این جشنواره تلاش می کند طی هفت روز اهواز را تحت الشعاع تئاتر قرار دهد و سعی ما این است که بیشتر در محیط های عمومی و برای مردم باشد.

حشمت الله قاسمی دبیر اجرایی جشنواره در این نشست اظهار داشت: تئاتر را به نتیجه رساندن سخت اما لذت بخش است و نیاز دارد مسئولان متولی همیشه در این کار در کنار هنرمند باشند.

وی افزود: در حال حاضر ما نیاز به سالن برای اجرای تئاتر در اهواز داریم هر چند اداره کل ارشاد سالن هایی را در دست ساخت دارد اما به جشنواره بین المللی تئاتر اهواز نمی رسند لذا انتظار می رود تا اسفند و برای جشنواره های دیگر آماده شوند.

حشمت الله قاسمی گفت:  برای این دوره از جشنواره۳۵۰ مهمان تاکنون دعوت شده که تعدادی از آنها خارجی هستند و قطعا هزینه هایی از قبیل اسکان و ترابری برای آنها نیاز است، اگر مسئولان قول دهند امکانات لازم را در اختیار ما بگذارند جشنواره ای درخور تئاتر  برگزار می کنیم.

در پایان این نشست مقرر گردید جلسه بعدی شورای سیاست گذاری جشنواره با حضور استاندار، دبیر جشنواره، اعضای شورای اجرایی و مدیران دستگاه های استان برای برنامه ریزی جشنواره برگزار گردد.

 

دومین جشنواره بین المللی تئاتر اهواز در پنج بخش از 28 آذر الی 4 دیماه 98 به دبیری محمد جوروند در کلانشهر اهواز برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران