در حال بارگذاری ...
در دیدار مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان مطرح شد؛

توجه ویژه به آسیب های اجتماعی توسط هنرمندان تئاتر استان خوزستان

در دیدار مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، توجه ویژه به آسیب های اجتماعی توسط هنرمندان تئاتر استان خوزستان در تولیدات نمایشی برای اجرا در مناطق مختلف استان خوزستان مطرح شد.

به گزارش تئاتر خوزستان، در دیدار حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با محمدصادق کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری خوزستان که با حضور سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی کشور، ناصر آریایی نیا معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، وحید کیانی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، رضا کیانی مشاور فرهنگی هنری استاندار خوزستان، محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، ساسان شکوریان نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و حمیدرضا سالاروند عضو هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در محل استانداری خوزستان برگزار شد، توجه جدی به آسیب های اجتماعی توسط هنرمندان تئاتر استان خوزستان با تولیدات نمایشی برای اجرا در مناطق مختلف استان خوزستان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این دیدار محمدصادق کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ضمن خیرمقدم و ابراز خرسند از این دیدار گفت: در راهپیمایی اربعین و حضور زائرین امام حسین(ع)، خوزستان با دو مرز باز و فعال یک فرصت بزرگ است برای ارائه برنامه های مختلف فرهنگی و هنری وباید از این ظرفیت و فرصت به خوبی استفاده نمود.

کریمی کیا در ادامه اظهار کرد: با توجه به وجود آسیب های اجتماعی مختلف در استان خوزستان، باید از حضور هنرمندان و به خصوص هنرمندان تئاتر استان برای نشان دادن این معضلات بیشتر استفاده کنیم و به تازگی با گروه های هنری برای این معضلات اجتماعی وارد تولید شده ایم که امیدواریم در این دیدار این مسئله روند بهتری به خود بگیرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با بیان اینکه یکی از آسیب های مهم مسئله خشونت است تصریح کرد: باید با ایجاد بستر مناسب بتوانیم از ظرفیت تئاتر خیابانی برای معرفی و حل دغدغه های اجتماعی و به خصوص مسئله خشونت در جامعه استفاده کرد.

در ادامه این دیدار حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با اشاره به ظرفیت های وسیع خوزستان گفت: پیاده روی اربعین و کاروان های راهیان نور دو اتفاق بسیار خوب و ظرفیت بسیار بزرگ برای ارائه آثار هنری در استان خوزستان است که باید از این ظرفیت ها به خوبی بهره برداری کرد.

نیلی در ادامه افزود: انجمن هنرهای نمایشی ایران و شعبه خوزستان همواره در رویدادهای خوزستان حضور فعال داشته اند و در حادثه سیل اخیر خوزستان با تمرکز بر اثرات روحی و روانی سیل بر کودکان و زنان، با نگاهی نو طرح ارائه عروسک های انگشتی برای کودکان در مناطق سیل زده خوزستان توسط هنرمندان تئاتر این استان را اجرا کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در خصوص همکاری با استانداری خوزستان به جهت معرفی و رفع آسیب های اجتماعی اظهار کرد: انجمن هنرهای نمایشی در استان خوزستان با وجود شعبه استانی و  28 دفتر فعال شهرستانی به عنوان یک نهاد هنری می تواند بستری مناسب و قابل اطمینان برای اجرای برنامه ها و دغدغه های اجتماعی از سوی نهادهای دولتی و ارگان ها باشد و این اعلام آمادگی به صورت کامل برای همکاری با مجموعه استانداری خوزستان جهت معرفی و رفع آسیب های اجتماعی با تولیدات تئاتر خیابانی و اجرا در هر نقطه استان خوزستان وجود دارد.

در ادامه این دیدار سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی کشور با اشاره به ظرفیت تئاتر خیابانی به سبب حضور در بطن مردم و جامعه گفت: یکی از بهترین قالب ها برای بیان معظلات اجتماعی، تئاتر خیابانی است و در حال حاضر چهار استان کشور در سطح ملی و منطقه ای جشنواره های تئاتر خیابانی با معضلات اجتماعی را برگزار می کنند.

خلیلیان با توجه به برگزاری جشنواره های مختلف در استان خوزستان اظهار کرد: پیشنهاد می دهم در ذیل همکاری استناداری خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی خوزستان می توان اجراهای عمومی فصلی با موضوعات و دغدغه های اجتماعی از جمله خشونت را در استان خوزستان انجام داد و با رصد پژوهشگران حوزه اجتماعی، می توان تاثیر اجراهای عمومی تئاتر خیابانی را در مناطق اجرا شده به خوبی دریافت کرد.

سامان خلیلیان با اشاره به تجربه های مشابه انجام گرفته در این حوزه گفت: به لحاظ درگیر کردن مخاطب در خصوص مسائل و آسیب های اجتماعی، شیوه اجرایی هنری این گونه اجراهای تئاتر خیابانی باید به صورت تئاتر شورایی باشد تا از حوزه تئاتر درمانی و آسیب شناسی بتوان نتیجه و تاثیر مثبت را دریافت کرد.

رضا کیانی مشاور فرهنگی هنری استاندار خوزستان ددر این دیدار گفت: تحقق شعار تئاتر برای همه نیاز به عزم جدی، هم افزایی، جد مستمر و خلاقانه دارد.
وی تصریح کرد: دغدغه جناب آقای نیلی و طرح های مشارکت جویانه ایشان قابل تاملو تحسین است و می بایست در سایه خردجمعی و کار کارشناسی دقیق بر اساس موقعیت هر استان به راهکارهای اجرایی سازنده رسید و شایسته است که با یک نگاه جامع به ظرفیت های مختلف استان توجه کنیم و با 
درایت و پیگیری های لازم امکانات را در مسیر توسعه هنر نمایش به کار گیریم.

کیانی اظهار کرد: گام نخست تنظیم تفاهمنامه های مکتوب میان انجمن هنرهای نمایشی با دستگاه های مختلف اجرایی استان و جلب اعتماد متقابل و سپس انتخاب محتوی آثار تولیدی براساس نیازها و الویت های استان خوزستان است. 

مشاور هنری استاندار خوزستان با اشاره به نگاه مثبت مسئولان فرهنگی هنری خوزستان نسبت به توسعه هنر نمایش گفت : در کنار مجموعه انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجواناندر استان خوزستان نهادی چون اداره کتابخانه ها نیز در مسیر توسعه هنر نمایش برنامه هایی دارند که می توان به برنامه نمایشنامه خوانی و تحلیل نمایشنامه اشاره کرد.

در بخش پایانی این نشست وحید کیانی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان با توجه به ظرفیت های بزرگ کانون گفت: متاسفانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سال ها دچار رکود و رخوت بود و در طی این مدت درهای کانون به روی اتفاقات و رویدادهای جدید در استان خوزستان بازشده است و از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خوبی استفاده می شود.

وحید کیانی با اشاره به حمایت کانون از بعضی تولیدات تئاتر کودک در کلانشهر اهواز گفت: تلاش داریم از تولیدات تئاتر کودک و نوجوان حمایت کنیم تا تمامی کودکان بتوانند از این آثار نمایشی استفاده نمایند و با توجه به برنامه ریزی انجام گرفته با کانون پرورش فکری کشور، جشنواره هنرهای نمایشی کانون های پرورش فکری کشور از 24 تا 29 فروردین 99 در کلانشهر اهواز برگزار می شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران