در حال بارگذاری ...
با حضور مسئولین

جلسه هماهنگی ستاد برگزاری سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی برگزار شد

جلسه هماهنگی ستاد برگزاری سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با حضور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و دستگاه های اجرایی در محل استانداری خوزستان تشکیل شد.

به گزارش تئاتر خوزستان، جلسه هماهنگی ستاد برگزاری سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با حضور محمدصادق کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ناصر آریایی نیا معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، مصطفی بوعذار دبیر اجرایی سوگواره و نمایندگاه دستگاه های اجرایی روز سه شنبه 16 مهرماه 98 در محل استانداری خوزستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ضمن خیرمقدم که حاضرین وعرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ایام اربعین حسینی برنامه های مختف فرهنگی هنری را در سطح استان اجرا خواهد کرد که اهم این برنامه ها عبارتند از: برگزاری شب شعر «حب الحسین(ع)» به زبان فارسی و عربی با حضور شاعران ایرانی و عراقی در شهرستان هویزه، برگزاری سوگواره ملی «دلنوشته های عاشورایی» در شهرستان لالی، برگزاری همایش ملی شعر «ناله های فرات» در شهرستان شوش، برگزاری دومین سوگواره مطبوعاتی اربعین حسینی در چهار بخش، برگزاری همایش شعر عاشورایی «خط و خون» در شهرستان رامهرمز، برگزاری همایش شعر عاشورایی «72 پروانه» در شهرستان هفتکل، برپایی موکب در پایانه مرزی چذابه و اجرای برنامه های فرهنگی هنری به طور روزانه در موکب، اعزام خبرنگاران به مرز چذابه برای پوشش خبری برنامه های فرهنگی هنری ویژه پیاده روی اربعین حسینی، برگزاری نمایشگاه عکس امام حسین(ع) در پایانه مرزی چذابه و برگزاری سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه و یادمان شهدای گمنام اندیمشک که جلسه حاضر به خاطر برگزاری فاخر این سوگواره در استان خوزستان خواهد بود.

جوروند در ادامه افزود: سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با حضور هنرمندان استان های لرستان، تهران، اصفهان، مازنداران، بوشهر و خوزستان و دبیر اجرایی مصطفی بوعذار از هنرمندان متعهد و نجیب تئاتر استان خوزستان در پایانه مرزی چذابه و یادمان شهدای گمنام اندیمشک برگزار خواهد شد.

محمد جوروند در پایان با توجه به اجرای برنامه های متعدد توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در مناطق مختلف استان ویژه اربعین حسینی گفت: اجرای برنامه های متعدد فرهنگی هنری فشار زیادی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان وارد کرده و به همین منظور خواستار تشکیل جلسه و مشارکت استانداری و سایر دستگاه های مرتبط استان در برگزاری این سوگواره مهم هستیم.

در ادامه این نشست مصطفی بوعذار دبیر اجرایی سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی گفت: سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به عنوان یک خوراک فرهنگی و با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی روز 22 مهرماه در پایانه مرزی چذابه افتتاح و روز 27 مهرماه در یادمان شهدای گمنام اندیمشک به عنوان مبداء ورودی خوزستان خاتمه می یابد.

بوعذار افزود: با توجه حجم کثیر خدمات به صورت اسکان و غذا در موکب های چذابه و نیازسنجی صورت گرفته توسط مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، تلاش کردیم که خوراک فرهنگی مناسب برای زائرین طراحی شود که هنرمندان بسیار خوبی از سراسر کشور برای اجرا به این مناطق می آیند و ما به عنوان میزبان این رویداد فاخر در استان خوزستان هستیم و این رویداد بازتاب بسیار خوبی در فضای رسانه های کشور خواهد داشت.

دبیر اجرایی سوگواره گفت: اهمیت برگزاری سوگواره در این است که در این نمایش ها به وقایع حادثه عاشورا، شهدای مدافع حرم و معرفی شهدای حرم استان خوزستان پرداخته خواهد شد و در دو دوره گذشته بازتاب و استقبال بسیار خوبی از سوی زائرین در محل های برگزاری شده است.

مصطفی بوعذار در پایان گفت: انتظار داریم برای برگزاری سومین دوره سوگواره یک هم افزایی و همکاری خوبی صورت بگیرد تا این سوگواره ملی در شان و منزلت استان خوزستان برگزار شود.

در بخش بعدی این جلسه ناصر آریایی نیا معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ضمن تشکر از جناب آقای کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: برگزاری برنامه های فرهنگی هنری از وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان است و تلاش ما بر این است که به نحوه احسنت این برنامه ها اجرا شوند و به حمداله از زمانی که دکتر جوروند سکان هدایت فرهنگ و هنر استان خوزستان را به دست گرفته اند برنامه های فرهنگی هنری بسیاری برای اولین بار در استان برگزار می شوند و طبق نیازسنجی که انجام می شود ضرورت های فرهنگی باعث می شود که یه سری برنامه ها برای اولین بار طراحی شوند که از جمله آنها برگزاری سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی است.

ناصر آریایی نیا افزود: در این سوگواره موضوعاتی توسط گروه های نمایشی و تعزیه مطرح می شوند که جامعه ما مبتلا به این موضوعات است و با توجه به هجمه های صورت گرفته در جامعه، ضورورت دارد که این موضوعات توسط گروه های هنری مطرح شوند.

آریایی نیا در پایان اظهار کرد: پیشنهاد می دهم گروه های نمایشی که برای این اجرا در این سوگواره به مرز چذابه می آیند با هماهنگی استانداری در بعضی از موکب های برپا شده اجرای نمایش و تعزیه داشته باشند تا موکب ها علاوه بر پذیرایی برنامه های فرهنگی هنری مرتبط برای زائرین امام حسین(ع) داشته باشند.

در بخش بعدی جلسه محمدصادق کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: این جلسه برای هماهنگی و همبستگی بیشتر تحت لوای پرچم ابا عبداله الحسین (ع) برای برگزاری سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در استان خوزستان برگزار شده است.

کریمی کیا افزود: همان طور که می دانیم موکب های زیادی در مرز چذابه به کار مهمان نوازی و تغذیه زائرین می پردازند که کار بسیار حسنه ای است، اما اگر بتوانیم در کنار این موکب ها کار فرهنگی، دینی و ارزشی انجام دهیم حرکت بسیار ارزشمندی خواهد بود.

کریمی کیا در پایان اظهار کرد: دستگاه های اجرایی موکب هایی را در مرز چذابه اختیار دارند و ما می خواهیم این همکاری اتفاق بیافتد تا در کنار خدمات رفاهی بتوانیم برای زائرین خدمات فرهنگی و هنری هم ارائه دهیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران