در حال بارگذاری ...
پیام رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به نهمین جشنواره تئاتر خیابانی استان خوزستان - باغملک:

در نمایش‌های خیابانی بازیگر و تماشاگر با هم یکی می‌شوند

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان : باید با نگاهی علمی این موضوع را مورد بررسی قرار داد که چگونه می توان توانایی و ظرفیت لازم را برای در برگیری و ارایه مسائل روز در نمایشهای خیابانی این روزهای تئاتر استان ایجاد کرد.

به گزارش تئاتر خوزستان، محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان به مناسبت آغاز نهمین جشنواره تئاتر خیابانی استان خوزستان در شهرستان باغملک پیامی را منتشر کرد.

در متن این پیام آماده است:

امروزه در جهان از تئاتر خیابانی برای دستیابی به تعالی سیاسی، فرهنگی  و آموزشی برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی و اخلاقی استفاده بهینه ای می شود، اما هنوز در تئاتر خیابانی ما  گاها خلاقیت کم است و پدیدارشناسی یا «فنومنولوژی» اش، ناقص و تعریف ناپذیراست. تئاتر خیابانی علمی ، تئاتری است که با توجه به محیط اجرا و عنایت به روحیه ای منتقد و معترض و توجه به شکل ارتباط مقبول با مخاطبان، موجودیت خود را کامل کند.

انواع تئاتر های فضای باز و محیطی به ویژه تئاتر خیابانی در نتیجه احساس نیاز به ارتباط هرچه بیشتر با مخاطب در معنا سازی، اجرا در مکان هایی که خود آن مکان بتواند به عنوان شخصیتی در نمایش حضوری پر رنگ داشته باشد و انتقال معنا به مخاطبانی که شاید هرگز برای تهیه بلیط در صف گیشه ها حضور پیدا نکنند به وجودآمدند.

تئاتر های خیابانی در برگیرنده مضامین اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی و ... هستند که به کمک تکنیک های خاصی به مخاطب ارائه می شوند . در نمایشهای خیابانی بازیگر و تماشاگر معنای دیگری می یابند ، با هم یکی می شوند و گاهی جایگاهشان با یکدیگر عوض می شود .

مضامین مطروحه در تئاتر خیابانی را موضوعات و معضلات روز جامعه تشکیل می دهند که یکی  از گونه های برجسته تئاتر خیابانی می تواند به تئاتر روزنامه ای اشاره داشته باشد که با جدیدترین مسایل و اتفاقات روز جامعه پیوند دارد .

حال باید با نگاهی علمی این موضوع را مورد بررسی قرار داد که چگونه می توان توانایی و ظرفیت لازم را برای در برگیری و ارایه مسائل روز در نمایشهای خیابانی این روزهای تئاتر استان ایجاد کرد که این مهم محقق نمی شود مگر به مدد نگاه ویژه دست اندرکاران برگزاری این رخداد فاخر استانی در مهد تئاتر خیابانی استان خوزستان در شهرستان باغملک که جا دارد بر حسب وظیفه از مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر محترم جشنواره نهم و تمامی ستاد اجرایی و هنرمندان عزیز باغملک کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

باشد که در زمان باقی مانده تا جشنواره دهم بتوانیم همایشهای پژوهشی را به مدد  کانون تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی استان در راستای بهره مندی بهتر از مفهموم و قالب اجرایی تئاتر خیابانی در ضرورت پرداختن به مسایل و دغدغه های روز جامعه برگزار کنیم. انشاالله

محمد یاقوت پور

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان

 

نهمین جشنواره تئاتر خیابانی استان خوزستان به دبیری محمد احمدی سرصحرا از 13 الی 15 شهریورماه 97 در شهرستان باغملک برگزار می شود.




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران