در حال بارگذاری ...
محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان:

مشکلات خوزستان تولید تئاترهای امیدبخش و نشاط‌آفرین را ضروری کرده است

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با اشاره به انواع چالش‌هایی که در این استان از آب تا گرد و غبار وجود دارد، گفت: مردم خوزستان بر این باورند که روی ذخایر طلای سیاه نشسته‌اند اما هیچ حمایتی از خودشان نمی‌شود. مردم در سال‌های اخیر دچار سرخوردگی شده‌اند و در این منطقه نیازمند نشاط‌آفرینی هستند. برای تحقق این امر، چه بهتر از تئاتر است که هنری زنده بوده و می‌تواند هر لحظه با توجه به نیاز آن روز مردمش دست به تولیدات تازه بزند؟

به گزارش تئاتر خوزستان، محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در گفت و گو با تئاتر خوزستان گفت: استان خوزستان با ۲6 دفتر فعال، پرشمارترین دفاتر فعال انجمن‌های هنرهای نمایشی در شهرستان‌ها را دارد که دو یا سه برابر سایر استان‌هاست و همچنین در استان خوزستان 66 گروه نمایشی ثبت شده داریم که سه برابر بیشتر از برخی استان‌هاست. از نظر برگزاری رویدادها نیز، 18 رویداد بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای و استانی تئاتر در استان خوزستان داریم که از این نظر هم جزو برترین‌های کشور هستیم.

یاقوت‌پور با اشاره به اینکه «با توجه به این شاخصه‌ها و پهناوری و همچنین کثرت بوم و فرهنگ‌های مختلف در استان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور باید نگاه حمایتی ویژه‌ای به خوزستان داشته باشند» گفت: بعضی از استان‌ها از نظر فرهنگی یک‌دست هستند مثلا استان‌های ترک زبان، قوم و فرهنگ‌شان از نظر باورها همه یکپارچه هستند اما ما در استان خوزستان پنج، شش بوم و فرهنگ داریم که همه در مجاورت همدیگر زندگی می‌کنند؛ بختیاری‌ها، عرب‌زبان‌ها، لرزبان‌ها، شوشتری‌ها، بهبهانی‌ها و دزفولی ها و... هرکدام صاحب سبک و ویژگی‌های خاص بوم و فرهنگ خودشان هستند که اگر بخواهیم از هر کدام حمایتی انجام دهیم نیازمند بودجه بیشتری هستیم تا این گروه‌ها را فعال کنیم و از این بابت حمایت ویژه مالی را انتظار داریم که بتوانیم حرکت پویاتری را نسبت به گذشته داشته باشیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در ادامه افزود: ما شش فرهنگ غنی را در استان خوزستان در مجاورت هم داریم. در برخی استان‌ها یک زبان و یک فرهنگ بر کل استان غالب است و  یک تولید نمایش بومی می‌تواند خوراک کل استان باشد اما در خوزستان باید شش اثر فاخر هنری درقالب بومی و سنتی تولید کنید تا بتوانید این شش فرهنگ و زبان را پوشش دهید. بنابراین شش برابر سایر استان‌ها نیازمند حمایت مالی و معنوی هستیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان همچنین با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که تئاتر این استان با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: ما در چند زمینه دچار چالش هستیم؛ با رایزنی‌هایی که با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم  توسط شورای راهبردی تئاتر استان در ۱۷ شهر هزینه تجهیز و تعمیر سالن‌ها و تالارهایی که قدمت زیادی داشته و بیست سال از عمرشان می‌گذشت را برآورد کردیم و طی دستور مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان  تجهیز و تعمیرشان در دستور کار قرار گرفت که جا دارد از اهتمام ویژه ایشان و معاونت هنری ایشان به مقوله تئاتر کمال امتنان را داشته باشیم. تفاهم‌نامه خوبی هم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی  با استاندار خوزستان داشتند که طی آن توافق شد ۱۰ پلاتوی تئاتر در ۱۰ نقطه استان توسط استانداری خوزستان ساخته و توسط مجموعه وزارت ارشاد از نظر امکانات صوتی و نوری تجهیز شود. این تفاهم‌نامه امضا شده اما هنوز عملیاتی نشده است. خواستار این هستیم که این تفاهم‌نامه که موارد قانونی در آن رعایت شده زودتر عملیاتی شود.

یاقوت‌پور با اشاره به اینکه «اهواز یکی از شهرهای استان خوزستان است که با توجه به کثرت جمعیت و گروه‌های فعال، دچار کمبود سالن بود» گفت: چندی پیش مجوز ساخت چهار پلاتو  با حمایت شهرداری اهواز و دوندگی پیشکسوتان تئاتر اهواز در مجاورت تالارهای آفتاب گرفته شد که سازه‌هایشان ساخته شده و منتظر حمایت ارشاد برای بهره‌برداری است. اگر این اتفاق بیفتد تئاترکلان شهر اهواز جزو معدود استان‌های کشور خواهد بود که مرکز آن دارای مجموعه تئاتری با هفت سالن کنار هم است. امتیاز خوبی است که ۷۰ درصد ابنیه پیش رفته و فقط اقدام نهایی مانده است.

محمد یاقوت پور بیان کرد: بیش از ۳۰ برابر مبلغی که از طریق مرکزبه انجمن استان خوزستان تعلق می‌گیرد را  از طریق منابع استانی تامین کرده‌ایم که همدلی میان انجمن هنرهای نمایشی با اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان و به طبع آن ادارات شهرستانی و انجمن های شهرستانی زمینه ساز این اتفاق فرخنده بود.

یاقوت پور در ادامه گفت: فکر می‌کنم اکنون تئاتر در استان خوزستان به دغدغه مسئولان تبدیل شده و این خیلی خوب است و در این راه خیلی تلاش کردیم. به‌طوری‌که بیشترین حضور استاندار خوزستان در ان‌جی‌اوها و انجمن‌های فرهنگی، ورزشی و هنری در جمع تئاتری‌ها بوده است. ایشان در شش رخدادهنری تئاتری از سال گذشته تاکنون حضور داشته است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان افزود: تمام تلاش هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی خوزستان از روز اول با این نگاه بوده که تئاتر به دغدغه مردم تبدیل شود. به‌طوری‌که شعار انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان با تیتر «گسترش گستره جامعه هدف و مخاطبان خاص تئاترهای فاخر» بود که با این شعار سال ۹۷ را شروع کردیم و تا حدی هم محقق شد؛ که حاصل همکاری خوب با رسانه‌ها و استفاده از فرصت فضای مجازی بوده است.

محمد یاقوت پور در پایان گفت: مردم خوزستان بر این باورند که روی ذخایر طلای سیاه نشسته‌اند اما هیچ حمایتی از خودشان نمی‌شود. مردم در سال‌های اخیر دچار سرخوردگی شده‌اند و در این منطقه نیازمند نشاط‌آفرینی هستند. برای تحقق این امر، چه بهتر از تئاتر است که هنری زنده بوده و می‌تواند هر لحظه با توجه به نیاز آن روز مردمش دست به تولیدات تازه بزند؟




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران