در حال بارگذاری ...
توسط گروه تئاتر منگشت؛

نمایش خیابانی «هار هار هارونکی» در باغملک اجرا می شود

نمایش خیابانی «هار هار هارونکی» توسط گروه تئاتر منگشت به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا صفاران در باغملک اجرا می شود.

به گزارش تئاتر خوزستان، نمایش خبابانی «هار هار هارونکی» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا صفاران کاری از گروه تئاتر منگشت باغملک از تاریخ 28 تیرماه الی 6 مردادماه 1397 ساعت 20:30 در تالار فردوسی و پارک تلاش باغملک اجرا می شود.

در این نمایش حجت الله صفاران، یونس مرادی هزاروند، رسول خواجه امیری، محمد سیفی زنگنه، سمیه شهریاری، زینب سیفی زنگنه ، مهدیه عبدالی، زهرا امیری، رضا ممبینی، امیرحسین شهریاری، حسام الدین شهریاری، مائده بارانی، شیدا جاویدان، زهرا صفاران، مریم صفری، الهام دشتکی، رضا صفاران، محمد مرادی هزاروند، رقیه مرادی هزاروند، حسین امیری، هاجر گراوند، زهرا کاظمی، مبینا صفری، ابوالفضل صفاران و ثنا خواجه امیری به عنوان بازیگر ایفای نقش می کنند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: شیرخان و نازگل که پسر عمو دختر عمو هستند و مدتی ست نامزد هم شده اند برای گرفتن مراسم عروسی با مخالفت پدر نازگل روبرو هستند. شرط پدر نازگل ( مش خیرگرد) که از داماد مهریه و عروسی آنچنانی نخواسته، آباد کردن زمین های آبا اجدادی توسط شیر خان و زیر کشت بردن آنهاست. آن هم در سالی که خشکسالی چند ساله شده و بارانی برای کاشتن نیست و آب چاه ها و قنات ها خشکیده. با وجود این شیرخان که دل در گروی عشق نازگل دارد با توکل و همت و غیرت شروع به کشت می کند. کشتی که حاصلی در پی ندارد. شیرخان با راهنمایی کربلایی پیر فرزانه ی روستا مراسم «هار هار هارونکی، خدا بزن بارونکی» را که دعای باران است و رسمی دیرینه و هزار ساله را برگزار می کند. در این رسم اهالی روستا با آوردن آب توسط زنان و آرد توسط مردان چانه های خمیر آرد گرفته و در چانه ای ریگی قرار داده و چانه ی ریگ دار نصیب هر کس شد کتک می خورد تا کسی ضامن وی شود و زمان آمدن باران را خبر بدهد. ریگ در چانه ی شیرخان پیدا می شود و نازگل ضامن وی می شود. نازگل که سنت شکنی کرده و اولین زنی ست که ضمانت گناهکار را بر عهده گرفته وعده بارش باران به وقت بانگ اذان در سپیده دم را می دهد. در سپیده دم پس از چند سال باران می بارد و پس از مدتی عروسی شیرخان و نازگل بر پا می شود.

نمایش «هار هار هارونکی» به دو شیوه ی صحنه ای و محیطی اجرا می گردد. در شیوه ی صحنه ای این اثر در تالار فردوسی اجرا می گردد و در شیوه ی محیطی جهت حضور در بخش آیینی سنتی سیزدهمین جشنواره بین المللی مریوان در پارک تلاش و در فضای باز اجرا می شود.

سایر عوامل نمایش خیابانی «هار هار هارونکی» عبارتند از: حشمت الله برازجانی، امیر حسین شیخ منگشتی و حسین حسن زاده (موسیقی)، فرهاد بیژن پور (خواننده)، محمدرضا صفاران (طراح نور، صحنه و دکور)، مهوش صفاران و ناهید ملایی (طراح لباس)، مهوش صفاران، ناهید ملایی و مریم روزه ای (دوخت لباس)، هومن آقایی (افکت)، مریم روزه ای، صغری خرم روز، محمد امین محمدی شیخی، دانیال صفاران و حسین صفاران (تدارکات و هماهنگی)،  محمدرضا صفاران و مجتبی مقدم (بخش رسانه ای و تبلیغات).

نمایش خیابانی «هار هار هارونکی» در مرحله بازخوانی طرح و ایده بخش آئینی و سنتی سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان پذیرفته شده است.

نمایش خیابانی «هار هار هارونکی» توسط گروه تئاتر منگشت، انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ  وارشاد اسلامی باغملک و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان تولید و آماده اجرای عمومی شده است.




مطالب مرتبط

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

نظرات کاربران