در حال بارگذاری ...
سیدصادق فاضلی دبیر اولین جشنواره ملی تئاتر نفت:

از استاندار خوزستان می خواهیم به صورت ویژه به فکر رفع مشکلات جشنواره ملی تئاتر نفت باشند

نفت از دیرباز با زندگی مردم جنوب گره خورده و جزئی از تاریخ آنها شده است. اما با این حال تاکنون حرکت در خور شأنی که اهمیت نفت را بشناساند صورت نگرفته بود. حال هنرمندان تئاتر خوزستان دست به کار شده اند تا در این مسیر پرچمدار باشند و اولین جشنواره ملی تئاتر نفت را در شهرستان اهواز برگزار نمایند.

به گزارش تئاتر خوزستان، «سید صادق فاضلی» هنرمند پیشکسوت تئاتر استان خوزستان به عنوان دبیر اولین جشنواره ملی تئاتر نفت انتخاب شده است و به همین مناسبت خبرنگار تئاتر خوزستان گفت‌وگویی با او درباره جزئیات برگزاری این جشنواره انجام داده است.

 

تئاترخوزستان: چرا موضوع نفت را برای این جشنواره انتخاب کرده‌اید؟

فاضلی: خلأ وجودی یک اجتماع و رویداد فرهنگی و هنری سالانه در کشور ما و به خصوص در سرزمین طلای سیاه، ما را بر آن داشت تا در اندیشه گامی نو و حرکتی موثر و ماندگار جهت ثبت و ضبط آثار هنرمندان و کاوشگران ادبی و فرهنگی باشیم و اهمیت این موضوع حیاتی، اقتصادی و سیاسی را برای نسل‌‌های موجود و آینده بشری بیان کنیم.
به نظر می‌رسد که اجرای طرح حاضر با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی و نیز نگرانی‌‌های بیان شده توسط رهبر انقلاب، مبنی بر حفظ سرمایه‌‌های انرژی برای نسل‌های آینده بسیار حائز اهمیت است و وجود برگزاری یک جشنواره هنری ملی و حتی بین‌المللی را دوچندان می‌کند.

 

تئاترخوزستان: اهداف اصلی شما از برگزاری این جشنواره آن هم در سطح ملی چیست؟

فاضلی: مهم‌ترین هدف از برگزاری جشنواره نفت بازگویی اهمیت این ماده حیاتی برای رشد و سازندگی کشور است. وجود بیش از 80 درصد معادن نفت کشور در خوزستان، وجود شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌‌های استخراج و تولید نفت منطقه، وجود پالایشگاه آبادان به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پالایشگاه‌‌های نفت در خاورمیانه، حضور میلیونی و مسالمت‌آمیز خانواده‌‌های شاغل یا مرتبط با موضوع نفت در استان خوزستان و ده‌ها موضوع مهم دیگر ما را بر آن داشت تا در پی بزنگاه‌‌های مهم ادبی - هنری در منطقه باشیم و به زبانی هنری و نافذ موجودیت این غول اقتصادی کشور در خوزستان را بیش از پیش تشریح و بیان کنیم و از این طریق زمینه آشنایی بهتر و بیشتر مردم کشور و منطقه را با استان زرخیز خوزستان و مردم سخت‌کوش خطه جنوب را فراهم آوریم.

 

تئاترخوزستان: فواید و مزایای برگزاری این جشنواره چیست؟

فاضلی: بی‌شک خواست مردم و مدیران استان ایجاد فضایی شاد، آموزشی، سرگرم کننده و نشاط‌‌آمیز برای خانواده‌ها و مردم سختکوش این استان بوده و هست. در این جشنواره ضمن ایجاد رقابتی سالم، موثر و پویا در میان هنرمندان جوان و پیشکسوت تئاتر به بیان و تشریح ابعاد پنهان و آشکار پدیده نفت در خوزستان پرداخته می‌شود و در عین کمک و همیاری به رشد و اعتلای فرهنگ تئاتر در استان و کشور باعث ارتقای سطح کیفی و عملی هنر والای تئاتر می‌شود و از طریق برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی و دیدن آثار برتر تئاتر در ایام برگزاری جشنواره موجبات جذب جوانان به عنوان سرمایه‌‌های آینده کشور و استان را فراهم می‌کند و با معرفی بیش از پیش اهمیت نفت و حدود تاریخی و جغرافیایی استان خوزستان در سطح ملی و بین‌المللی خدمت بزرگی به فرهنگ و هنر این اقلیم خواهد کرد.
حضور چهره‌‌های آشنا، مردمی و هنرمندان شاخص کشور در ایام برگزاری جشنواره، انعکاس خبری، گزارشی و مستند‌‌های هنری با موضوع نفت و خوزستان‌شناسی بانی تعمیم و گسترش فرهنگ و هنر به عنوان ابزاری قدرتمند در انتقال مفاهیم اخلاقی و انسانی خواهد بود.

 

تئاترخوزستان: مسئولان برگزاری این جشنواره چه انتظاراتی دارند؟

  • این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و با ایده ی مدیرکل محترم ارشاد جناب آقای جوروند و با استدلال نفت ملی و مسئولیت همگانی در قبال این موضوع حیاتی کلید خورده است ، به قول دکتر جوروند ما وظیفه مان فرهنگ و هنر است و این جشنواره را برگزار میکنیم. آنها هم وظیفه شان تولید و استخراج نفت است که به خوبی از عهده اش بر آمده اند مگر تشریح و تبیین اهمیت تولید روزانه نزدیک به سه میلیون بشکه نفت در خوزستان که اتفاقاً با درایت و مدیریت مهندس عالیپور این مهم اتفاق افتاده، موضوع کمی است؟ خب این مسئله باید در کشور دیده شود یا نه؟ دیده شده این اتفاق نادر توسط ما اهل فرهنگ و رسانه انجام می شود و  ما برای برگزاری بهتر این جشنواره و در شان و منزلت خوزستان البته به کمک شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و همچنین شرکت ملی حفاری نیاز داریم اما وظیفه ی ذاتی و مدیریتی ارشاد برگزاری جشنواره است، ارشاد با بضاعت کمی که دارد این مهم را آغاز کرده است و مطمئنم که صنعت نفت دست یاری ارشاد را میفشارد و این رویداد بزرگ فرهنگی به بهترین شکل اجرا میشود .

 

تئاترخوزستان: آیا تاکنون قول مساعدت و همیاری از شرکت‌ها و سازمان‌‌های ذیربط گرفته‌اید؟

فاضلی: اخیراً  استاندار خوزستان در جمع هنرمندان قول همکاری داد و قرار شد یک پلاتو 200 نفره در محوطه تالار آفتاب برای این جشنواره بسازند و مبلغ مشخصی را هم تامین کنند. البته استاندار قول دادند که صفر تا صد نیازها را تامین کنند که تا این لحظه هنوز نشده، اما امیدوار هستیم و فکر می‌کنیم با توجه به مشغله‌ها و شلوغی اداری کمی وعده‌ها به تاخیر افتاده است. هنوز چشم به راه و امیدوار هستیم.
البته از نفت انتظار مالی نداریم و بیشتر چشم امیدمان به پشتیبانی‌‌های خدماتی، تبلیغاتی و لجستیک است که مطمئن هستم در حد توانشان همکاری خواهند کرد. اما نگران زمان هستیم که به سرعت پیش می‌رود و از استاندار انتظار داریم به صورت ویژه و خاص به فکر رفع مشکلات جشنواره ملی تئاتر نفت باشند.

 

تئاترخوزستان: استقبال هنرمندان کشور از این جشنواره چگونه بوده و چشم‌انداز شما برای برگزاری جشنواره چیست؟

فاضلی: استقبال بسیار خوب بوده است. ما در مرحله پایانی 20 نمایش انتخاب و در اهواز  و برخی از شهرهای نفت‌خیز خوزستان نمایش می‌دهیم. در کنار اینها در حال رایزنی هستیم تا از ترکیه، آذربایجان و عراق نیز دعوت کنیم و جشنواره کم کم به سمت رویدادی بین‌المللی پیش برود. قصد داریم ترکیبی از هنرمندان برتر علمی و چهره‌‌های معروف سینما و تئاتر را برای داوری و حضور در ایام جشنواره دعوت کنیم تا ضمن افزایش بار علمی و تخصصی جشنواره با استقبال عمومی مردم نیز مواجه شویم. یک جایزه ویژه انتخاب نمایش مردمی هم پیش‌بینی کرده‌ایم تا براساس انتخاب مستقیم مردم به بهترین اثر منتخب مردم هم جایزه ویژه‌ای تعلق بگیرد.

 

تئاترخوزستان: در مورد روزشمار جشنواره هم توضیح بدهید؟

فاضلی: تا اول آذر، متون نمایشی را می‌پذیریم و تا 20 بهمن منتظر ارسال فیلم نمایش‌ها از سراسر کشور می‌مانیم. پس از آن فیلم‌ها داوری می‌شوند و تعداد 40 تئاتر از میان فیلم‌‌های ارسالی انتخاب می‌شوند و به شکل حضوری داوری می‌شوند. در نهایت تعداد 20 اثر را از تاریخ 15 تا 20 اسفند نزدیک به سالروز ملی شدن نفت در اهواز و چند شهر دیگر نمایش می‌دهیم و در روز 20 اسفند اختتامیه جشنواره را برگزار می‌کنیم و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران ارشد وزارت نفت، به برگزیدگان جایزه و تندیس نفت هدیه می‌دهیم.

 

تئاترخوزستان: چه تضمینی برای بقای این جشنواره در سال‌‌های بعد وجود دارد و چه باید کرد تا این جشنواره در همین ایستگاه اول متوقف نشود؟

فاضلی: واقعا هیچ تضمینی نیست و فقط با درایت، روشن‌بینی و آینده‌نگری مدیران اداره فرهنگ و ارشاد و نفت می‌توان این نهال فرهنگی را قوام بخشید و رشد داد. عزیزانی که امروز در راس تصمیمات امور نشسته‌اند - از استاندار گرفته تا مدیران ارشاد و صنعت نفت - همه فرهیخته و فرهنگی هستند و اگر لزوم تداوم این رویداد را احساس کنند، می‌توانند با عقد تفاهم‌نامه‌ای مثلا برای مدت 5 سال متعهد برگزاری این جشنواره شوند و اگر جشنواره‌ای پس از 5 دوره برگزاری بتواند روی پای خودش بایستد و از موجودیت فنی و حرفه‌ای خود دفاع کند، باید کمک کرد تا ادامه‌دار شود. بسیار خوشبینم که در همین دوره اول، همه شاهد خیر و برکت وجودی این رویداد خواهند بود و حتما راهکاری قانونی و مستحکم برای تداوم و گسترش این جشنواره پیدا می‌شود. و در پایان از همه ی هنرمندان اهواز و استان خوزستان با تمام سلایق و نگاه ها درخواست می کنم دست یاری ما را بفشارند و دست در دست یکدیگر کمک حال یکدیگر در برگزاری جشنواره ملی تئاتر نفت باشیم.

 

اولین جشنواره ملی تئاتر نفت به دبیری سیدصادق فاضلی از 15 الی 20 اسفندماه 1396 در استان خوزستان برگزار می شود.

 

گفت‌وگو از: هادی عبیاوی




مطالب مرتبط

با آیینه‌ای در برابرش منوچهر بهارلویی ...

با آیینه‌ای در برابرش منوچهر بهارلویی ...

سیدصادق فاضلی: چمچیر نه منوچهر، شمشیر. چون شمشیرم شکست نه چون چمچیرم چکست ...! اینقدر نخند سر تمرین ... آیینه‌ای مقابلم گذاشتم و به جای خودم تو رو تو آینه می‌بینم، چقدر تیک داره گردنت، ...

|

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران