در حال بارگذاری ...

مرتضی شاه کرم هنرمند خوزستانی با نمایش «نوبت یعنی بعدی» به مشهد رفت

نمایشنامه « نوبت یعنی بعدی» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه‌کرم هنرمند خرمشهری که در بخش مرور سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سه استان البرز، مشهد و یزد به روی صحنه رفت، از دهم مرداد ماه در مشهد اجرای عمومی خود را آغاز نمود.

به گزارش «تئاتر خوزستان» مرتضی شاه کرم نمایشنامه نویس و کارگردان خوزستانی نمایش« نوبت یعنی بعدی» در گفت وگو با خبرنگار تئاتر خوزستان گفت: نمایشنامه نوبت یعنی بعدی یکی از نمایشنامه هایی است که من برای نگارش آن وقت و تمرکز خوبی گذاشتم و به این نمایشنامه احساس تعلق خاطر خاصی دارم. شیوه کار من به گونه ای است که حداقل چهار ماه برای نگارش یک نمایشنامه وقت می گذارم و بارها متنم را بازنویسی می کنم تا به آن چیزی که می خواهم برسم و بعد برای روی صحنه بردن آن را نیز حداقل شش ماه وقت می گذارم و همین امر موجب می شود که در نهایت از کاری که یک سال و نیم زمان برده احساس رضایت کنم و به آن تعلق خاطر خاصی داشته باشم.

او افزود: این نمایشنامه با این که هنوز در تهران اجرای عموم نرفته و در تهران تنها در جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا داشته با اقبال خوب مخاطبان روبرو شده و برای نخستین بار یزدی ها بودند که از گروه ما برای اجرای عموم این نمایش دعوت کردند و ما چندین اجرا در مشهد داشتیم و پس از آن از دهم مردادماه اجرای عموم این نمایش در مشهد آغاز شد.

 

مرتضی شاه‌کرم در نشست خبری نمایش در مشهد: این تئاتر حدود یک سال و نیم زمان برد و بیشترین زمان صرف نوشتن نمایش‌نامه شد

مرتضی شاه کرم در نشست خبری نمایش «نوبت یعنی بعدی» در حوزه هنری خراسان رضوی اظهار کرد: نمایش‌نامه‌نویسان حقشان ادا نمی‌شود و باید خانواده تئاتر از آنان حمایت کند و پیشنهاد من این است که موسسه‌ای تاسیس شود که تمام نوشته‌های نمایش‌نامه‌نویسان در آنجا جمع شود و کارگردانان نمایش‌نامه‌های خود را از آنجا خریداری کنند که این عمل باعث نجات تئاتر و در قدم بعدی باعث نجات فرهنگ می‌شود.
وی ادامه داد: بیشتر فکر یک تئاتر مربوط به نویسنده است ولی بیشترشان در تامین هزینه‌های معمول خود دچار مشکل‌اند و کاری که باید صورت بگیرد این است که کارگردان در اول کار مجبور باشد با نویسنده قرارداد امضاء کند که در صورت اجرایی شدن ما دیگر تئاتر بد نخواهیم داشت.
شاه کرم ادامه داد: باید تجدید نظرهایی درباره تئاتر داشته باشیم افراد جوان به شدت احتیاج به حمایت دارند و مشکل اینجاست که خود تئاتری‌ها حمایت نمی‌کنند، با هم رابطه ندارند و به خوبی هم را نمی‌شناسند و همیشه این گونه بوده است که بهترین‌های شهرستان‌ها به تهران می‌روند و آنجا اجرا می‌کنند، در حالی که باید بهترین‌ها به شهرستان‌ها بیایند و آنجا نمایش داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر جشنواره‌ها هستند و معمولا کسانی که موفق به کسب یک یا دو دیپلم افتخار می‌شوند دیگر فکر می‌کنند که همه چیز را می‌دانند ولی باید برای تئاتر زحمت کشید و متاسفانه طوری شده است که برای جشنواره‌ها کار می‌کنند نه برای مردم که این انتقاد به جشنواره‌ها وارد است.
شاه کرم افزود: این تئاتر حدود یک سال و نیم زمان برد و بیشترین زمان صرف نوشتن نمایش‌نامه شد چون از نظر من مهمترین قسمت کار نوشتن است.
وی عنوان کرد: حدود ۶ ماه تمرین کردیم و در جشنواره ایثار برگزیده شدیم و به سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردیم ولی در بخش مسابقه شرکت نداشتیم ولی کار من به سه استان البرز، یزد و خراسان برای نمایش ارسال شد و اکنون در خراسان آخرین اجرای این تئاتر انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: اجرای این نمایش‌نامه در شهر مشهد اهمیت بالایی دارد و کارشناسان برجسته تئاتر مشهد این کار را تحسین کردند که نشان دهنده این است که کار خود را به خوبی انجام داده‌ایم. تئاتر مشهد از قطب‌های تئاتر کشور است چون در شهر فرهنگی هستند و شاید چهره خاصی در کار ما وجود نداشته باشد اما به خوبی از عهده آن برآمده‌ایم.
وی ادامه داد: یک گروه جوان هستیم و بسیار برای این تئاتر زحمت کشیدیم ولی چون مخاطب راضی از سالن بیرون می‌آید احساس خستگی نمی‌کنیم.

نمایش « نوبت یعنی بعدی» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه کرم از دهم تا ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۵ (ساعت ۲۰:۳۰) در خیابان هاشمیه ، حوزه هنری ، تماشاخانه اشراق روی صحنه می رود.

علی غابشی، حامد نساج بخارایی، هما پارسایی (پریسان)، مهناز میرزایی، پروا آقاجانی و ترانه کوهستانی در این نمایش نقش آفرینی می کنند و سرپرست گروه ابراهیم گله‌دارزاده، مدیرتولید و دستیارکارگردان و برنامه ریز: مسعود شامی، مجری طرح مشهد: مجتبی فرزانه است.
دیگر عوامل این گروه عبارتند از: طراح صحنه : میلاد خرمن بیز، مرتضی شاه کرم ، طراح نور : مرتضی شاه کرم ، آهنگساز: احمد صمیمی، مشاور رسانه ای: میترا رضایی، طراح پوستر: محمد شیدایی، رضا ادیبی ، تیزر:حسن مهدوی ، طراح لباس : پروا آقاجانی ، عکاس: پویا حقی و روابط عمومی مشهد: محمد جواد عبدی است.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران