در حال بارگذاری ...
مدیر هنری پروژه عروسک‌های غول‌پیکر:

راه اندازی کمپانی عروسک‌های غول‌پیکر در آبادان

مدیر هنری پروژه عروسک‌های غول‌پیکر در آبادان از راه‌اندازی کمپانی عروسک‌های غول‌پیکر در آبادان خبر داد.

به گزارش تئاتر خوزستان، فرناز بهزادی گفت: ساخت پروژه عروسک‌های غول‌پیکر با همکاری گروه فرانسوی گراند پرسون و منطقه آزاد اروند چند سالی است که در آبادان آغاز شده و تاکنون دو ترم آموزشی این پروژه برگزار و شش عروسک غول‌پیکر ساخته شده است. در حال حاضر کارگاه این پروژه در آبادان فعال است و گروهی از هنرجویان که در این کارگاه شرکت کرده‌اند در این مجموعه مشغول به کار هستند.

او افزود: چند سال پیش به دعوت من، خانم فلورمای فونتس، یکی از اعضای گروه گرند پرسون، به ایران آمد و ضمن شرکت در "جشنواره تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک" عروسک غول‌پیکر مبارک در این جشنواره ساخته شد که با استقبال روبه‌رو شد و پس از آن امکانی فراهم شد که با همکاری دکتر اردلان مدیر منطقه آزاد اروند، از گروه گراند پرسون برای برپایی ورکشاپی دعوت کنیم.

به گفته بهزادی: گراند پرسون یک گروه معروف در جهان است که فعالیت خود را از سال 1998 با ساخت عروسک‌های غول‌پیکر در فرانسه آغاز کرده است و هدف این گروه ساخت عروسک‌های غول‌پیکر برای راه‌اندازی نمایش‌های شاد و فرهنگی در جای‌جای جهان است. این گروه تاکنون در کشورهای مختلفی کارگاه عروسک‌سازی برپا کرده‌اند و در کنار آن زمینه ساخت عروسک‌های بومی هر کشور را فراهم کرده‌اند.

بهزادی افزود: پس از آن‌ که زمینه برپایی کارگاه آموزشی گروه گراند پرسون در آبادان فراهم شد کارگاه‌های یک ماهه عروسک‌سازی با حضور 16 هنرجو برپا شد و در جریان این کارگاه هنرجویان با شیوه‌های ساخت عروسک‌های غول‌پیکر آشنا شدند و در نخستین دوره این کارگاه آموزشی سه عروسک ساخته شد. بر اساس قراردادی که با این گروه بسته شده است در جریان این کارگاه‌ها باید 10 عروسک غول‌پیکر ساخته شود که تاکنون شش عروسک این مجموعه ساخته شده و باقی عروسک‌ها نیز در ترم سوم که پاییز سال آینده برگزار می‌شود، ساخته خواهد شد.

به گفته این کارگردان نمایش عروسکی: عروسک‌های غول‌پیکر از جمله عروسک‌هایی هستند که ساخت آن‌ها تنها با کار گروهی میسر می‌شود. برای ساخت هر عروسک در ابتدا نشستی برپا می‌کنیم و در این نشست بررسی می‌کنیم که ساخت این عروسک نیاز به چه کارگاه‌هایی دارد.

بهزادی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی که کرده‌ایم در این کارگاه‌ها بنا را بر این گذاشتیم که عروسک‌های اسطوره‌ای و شخصیت‌های شاهنامه را بسازیم و احتمال این وجود دارد که تمام شخصیت‌های شاهنامه را در این کارگاه بسازیم. این پروژه  در چند مرحله  اجرا می‌شود  و در دو مرحله نخست آن سه استاد مجسمه‌سازی به ایران سفر کرده‌اند. روند آموزش‌ها به گونه‌ای است که هنرجویانی که در این پروژه شرکت کرده‌اند خودشان بتوانند بدون حضور استاد عروسک بسازند.

او افزود: در دوره نخست شرکت‌کنندگان این پروژه از جای‌جای ایران بودند و زمینه اسکان آن‌ها نیز در آبادان فراهم شده بود و در نهایت مبلغی نیز در پایان دوره به آن‌ها پرداخت می‌شد. اما در ترم دوم چون امکان اسکان هنرجویان را نداشتیم هنرجویان بومی جذب کردیم و در این کارگاه تنها دو هنرجوی غیر بومی از رشت و یزد داشتیم که خودشان مشکل اسکان را برطرف کردند.

به گفته بهزادی: در حال حاضر کارگاه عروسک‌های غول‌پیکر با سرپرستی سهیلا باجلان در آبادان برپا است و 16 هنرجو که در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند مشغول ساخت عروسک هستند.

او ادامه داد: در آینده نزدیک قرار است این کارگاه از سوی منطقه آزاد اروند تبدیل به کمپانی ساخت عروسک‌های غول‌پیکر شود و در کنار ساخت عروسک‌ها گروه‌های تئاتری در این کمپانی فعالیت و نمایش‌هایی را اجرا کنند.

این عروسک‌ساز پیشکسوت با بیان این مطلب که هنوز اثرات جنگ در آبادان مشهود است گفت: امیدواریم که با برپایی این کارگاه در آبادان و راه‌اندازی کمپانی عروسک‌های غول‌پیکر در این شهر حال و هوای ساکنان این شهر تغییر کند و در آینده نزدیک زمینه‌ای فراهم کنیم که در جای‌جای جهان همه این شهر را با این کمپانی و عروسک‌های غول‌پیکرش بشناسند.

بهزادی خاطرنشان کرد: عروسک‌سازی غول‌پیکر تاریخ طولانی ندارد و این هنر از فرانسه شروع شده و تکنیک عروسک‌گردانی آن نسبت به سایر عروسک‌ها آسان‌تر است. با این که یک عروسک پنج تا شش متر طول دارد اما یک دختر جوان می‌تواند آن را به حرکت در آورد.

 او درباره تکنیک و متریالی که برای ساخت این عروسک‌ها استفاده می‌شود توضیح داد: پیام این گروه محیط زیستی است. از این رو برای ساخت عروسک‌ها از مواد بازیافتی و موادی که به طبیعت آسیب نمی‌رسانند استفاده می‌کنیم. بخش عمده مواد تشکیل‌دهنده این مجسمه‌ها بطری‌های پلاستیکی است. بخشی از تکنیک این مجسمه‌ها پاپه ماشه است. این مجسمه‌ها چهار تا هفت متر طول دارند و شیوه سر هم کردن آن‌ها به گونه‌ای است که با تغییر سر یا بخش‌های دیگر بدنشان می‌توانند به عروسک و شخصیت دیگری تبدیل شوند.

بهزادی درباره عمر این عروسک‌ها گفت: شیوه ساخت این مجسمه‌ها به گونه‌ای است که قابل تعمیر هستند. به همین دلیل این عروسک‌ها عمر طولانی دارند و با توجه به این جای ویژه‌ای به همراه جعبه‌هایی برای این عروسک‌ها در موزه هنرهای معاصر اهواز ساخته شده است. از این مجسمه‌ها به خوبی نگه‌داری می‌شود و در آینده امیدوارم بتوانیم مکانی مختص به نگه‌داری این مجسمه‌ها داشته باشیم. در حال حاضر عروسک مبارک، آرش کمانگیر، دیو سفید، سیمرغ، زال و رودابه ساخته شده است و در ترم سوم هم عروسک سهراب، تهمینه و اکوان دیو ساخته خواهد شد.

او درباره برنامه اجرای نمایش‌های خیابانی با این عروسک‌های غول‌پیکر اظهار داشت: آخرین اجرایی که با عروسک‌های غول‌پیکر داشتیم اجرای نمایش در روز 21 بهمن و آیین اختتامیه برنامه‌های منطقه آزاد اروند بود. اما در حال حاضر هنرجویان کارگاه مشغول تمرین با عروسک‌ها هستند و هر زمان که به ما پیشنهاد شرکت در جشنواره یا رویداد فرهنگی داده شود حتماً در آن شرکت می‌کنیم.

به گفته بهزادی: با این عروسک‌ها می‌توان نمایش‌های بدون کلام اجرا کرد اما اگر ضرورت داشته باشد می‌توان متن کوتاهی هم نوشت و هنگام اجرا از آن استفاده کرد.

 او گفت: مدتی است که من از تهران به انزلی مهاجرت کرده‌ام و قصد دارم که از این پس فعالیتم را در این شهر و با بچه‌های گیلان متمرکز کنم. به تازگی یک نمایشنامه هم نوشته‌ام که امیدوارم بتوانم برای آن اجرای عموم بگیرم.




نظرات کاربران