در حال بارگذاری ...

هنرمندان خوزستانی از بخش خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می‌گویند

هنرمندان خوزستانی تئاتر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر خیابانی از لزوم اجرای مستمر نمایش‌های خیابانی گفتند.
به گزارش تئاتر خوزستان و به نقل از ایسنا، سامان خلیلیان، مدیر بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر، با اشاره به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال با توجه به رویکرد اداره کل هنرهای نمایشی و کمبودی که طی چند سال گذشته در زمینه تئا‌تر خیابانی احساس می‌شد، تلاش کردیم تا روند متفاوتی در بخش خیابانی شکل بگیرد.
به گفته او برخلاف دوره‌های پیش که بیش‌تر نمایش‌های خیابانی دیالوگ‌محور بودند، در داوری امسال تلاش شده آثاری که دیالوگ در آن‌ها سهم کم‌تری دارند انتخاب شوند؛ آثاری که تصویر در آن‌ها در اولویت است.

رقابت هشت نمایش در بخش مسابقه خیابانی
 در بخش مسابقه خیابانی از میان 32 اثر، با تصمیم هیأت انتخاب متشکل از اصغر همت، حسن معجونی و حمید پورآذری، هشت اثر به مرحله نهایی راه یافتند که در ایام جشنواره این نمایش‌ها توسط امیر دژاکام، حسین مسافرآستانه و جواد عزتی داوری شدند. داوری این بخش در روزهای هفتم، هشتم و نهم بهمن انجام شد.
 14 نمایش در بخش بین‌الملل که چهار نمایش آن‌ها آیینی است و دو اثر در بخش بین‌الملل از کشورهای لهستان و مجارستان اجرا شدند. همچنین در بخش خیابانی دو نمایش «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» کاری از پانته‌آ میرفصیحی در باغ موزه قصر و «سال ثانیه» کار حمید پورآذری در زمین تنیس کاخ سعدآباد اجرا شدند.
خلیلیان با اشاره به استقبال از بخش خیابانی نسبت به دوره‌های پیش گفت:  قصد داریم در دبیرخانه تئاتر خیابانی در طول سال برنامه‌های متنوع و متعددی داشته باشیم، از این رو از اسفند ماه شنبه‌های تئاتر را در محوطه تئاتر شهر برگزار خواهیم کرد و هر هفته میزبان یک نمایش خیابانی خواهیم بود.

مبانی بصری نمایش‌های خیابانی افزایش پیدا کرده است
ابراهیم گله‌دارزاده هم با اشاره به اهمیت تئاتر خیابانی گفت: تئاتر خیابانی در طول سال‌های اخیر با رشد روبه‌رو بوده است و مبانی بصری نمایش‌ها نسبت به دوره‌های گذشته بیش‌تر شده که این موضوع را باید به فال نیک بگیریم. نمایش‌های این دوره، از پرگویی‌های مرسوم تئاتر خیابانی فاصله گرفته‌اند و جنبه‌های زیبایی‌شناسی آن‌ها افزایش پیدا کرده است.
به گفته این کارشناس تئاتر: با افزایش تعداد نمایش‌های خیابانی، زمینه‌ای فراهم می‌شود که سواد دراماتیک و زیبایی‌شناسی مردم افزایش پیدا کند.
او ادامه داد: بخش خیابانی سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر فجر نسبت به دوره‌های پیش با رشد و تغییر روبه‌رو شده است و از این نظر باید به مدیر بخش خیابانی و همکارانش خسته نباشید گفت.

کیفیت بخش خیابانی جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته بهتر است
بهنام کاوه، کارگردان نمایش خیابانی «موضوع انشا: تابستان جنگ کجا بوده‌اید؟»، گفت: من در عرصه تئاتر تمرکزم را تنها بر اجراهای خیابانی گذاشته‌ام و امسال برای نخستین بار است که نمایش‌ام به جشنواره راه پیدا کرده است اما در سال‌های گذشته نیز همواره برای تماشای نمایش‌های شرکت‌کننده در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر می‌آمدم.
او درباره دلایل علاقه‌مندی‌اش به بخش خیابانی گفت: به نظر من تئاتر خیابانی تریبون آزادی است که به راحتی می‌توانیم با مردم ارتباط برقرار کنیم. این برای سومین بار است که روی موضوعات مرتبط با دفاع مقدس کار می‌کنم اما معتقدم در تئاتر خیابانی باید بیش‌تر روی موضوعات اجتماعی روز کار کرد تا از این طریق با مردم ارتباط بی‌واسطه برقرار و فضایی برای فکر کردن به موضوعات روز فراهم شود. با توجه به این‌ که در دوره‌های پیش نیز مخاطب جشنواره تئاتر فجر بوده‌ام به نظرم کیفیت آثاری که در جشنواره چه در بخش صحنه‌ای و چه در بخش خیابانی اجرا شده‌اند بسیار بالا است.




نظرات کاربران