در حال بارگذاری ...
توسط گروه تئاتر شهر

روایتی از «شاماران» در تالار آفتاب اهواز

نمایش «شاماران» کاری از گروه تئاتر شهر اهواز بر اساس نمایشنامه‌ای نوشته ندا عزیزیه و متین مهناپور به کارگردانی ندا عزیزیه در تالار آفتاب اهواز به روی صحنه رفت.

به گزارش تئاتر خوزستان، نمایش «شاماران» بر اساس نمایشنامه‌ای نوشته ندا عزیزیه و متین مهناپور به کارگردانی ندا عزیزیه کاری از گروه تئاتر شهر اهواز از ۲۰ دی تا ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ در تالار آفتاب اهواز واقع در اتوبان لشکر، جنب پارک شهید سبحانی به روی صحنه رفت.

در این نمایش عباس سعیدی، نرگس مطلق، علی ماجدی، فروزان کلیاجابری، مریم مسعودی‌فر، کیانا کفایی، شکیلا کریمی، محمد اسدی، فردین هردانی، امیرحسین ترکاشوند، محمد صادقیان‌زاده، گندم سوادی‌پور، محمدرضا صادقی‌مدیسه و معصومه کعبی به عنوان بازیگر ایفای نقش می کنند.

ندا عزیزیه و متین مهناپور (نمایشنامه‌نویس)، لیلا کفاش‌زاده و منصورناصری (مشاور متن) و  منصورناصری، ستارپرموزه و ثناملاحسینی (سرایندگان شعر) گروه نویسندگی این نمایش را تشکیل می‌دهند.

گروه کارگردانی نیز عبارتند از: ندا عزیزیه (کارگردان)، عباس سعیدی (دستیار کارگردان و سرپرست گروه بازیگری) و فروغ کیماسی  (دستیار کارگردان و طراح حرکات و مربی بدن).

شاماران موجودی افسانه‌ای است که در اصل متعلق به فرهنگ کهن کردستان است. این موجود در تصاویری که هم‌اکنون بازنمایی‌هایی از آن در مناطق مختلف کردستان ایران، ترکیه، سوریه و عراق به صورت نقاشی، مجسمه، هنر روی پارچه و گلدوزی و غیره یافت می‌شود در هیبت نیم‌زن و نیم‌مار ترسیم شده است.

از دیگر عوامل «شاماران» می‌توان متین مهناپور (مدیر صحنه)، نادیا سعیدی (منشی صحنه)، حس موگویی (سرپرست بخش موسیقی)، معصومه رجب‌زاده (سازهای ضربی)، نوید جانفشان (افکت و صدا)، آزاده فروزان (اکسسوار)، مجتبی احزازی (طراح صحنه)، ستار پرموزه (نور)، شبانه باقری‌کودکانی (طراح گرافیک)، حسن محبی‌فر (روابط عمومی)، طیبه فایضی (بخش فروش) و جمال عبیات (حراست سالن) را برشمرد.

مجموعه فرهنگی اقامتی باغ معین اهواز، مهندس سعید حسین‌پور، کانون تبلیغاتی جوانه (مهندس مهدوی)، کانون تبلیغاتی پلاک ۳ (مهندس منشداوی)، شرکت لوح سبز جنوب (مهندس نورمحمدی)، فروشگاه تنکار (مهندس زعفرانی) و دکتر آزیتا صادقی حامیان این نمایش‌اند.

شاماران نماد زایایی، برکت و دانایی است. بعضی از مردمان کُرد بر این باورند که شاماران سبب موفقیت و بهروزی آنان می‌شود. بدین جهت با نقاشی‌هایی از شاماران دیوار خانه‌هایشان را تزیین کرده و تصویری از آن را در اتاق خواب دختران برای بخت‌گشایی و نگهبانی آویزان می‌کنند. کمابیش در اکثر مناطق کُردنشین، افسان شاماران چنان یک بن‌مایه‌ کهن فرهنگی در آثار متنوعی از هنرهای تصویری و تجسمی از نقاشی و مجسمه گرفته تا گلدوزی‌ها، حکاکی‌ها و نقش برجسته را دربرگرفته است.

از همکاری و همراهی حسن سلیمی‌فر، منصور ناصری، امین سپهریان، روزبه زعفرانی، حمید سالاروند، علی‌اکبر پشم‌فروش، رضا شیرازی، مهدی درویشی و کوروش عالی‌محمودی هم قدردانی شده است.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «آرش؛ روایتی دیگر» به کارگردانی سیدصادق فاضلی

پیوند میان اسطوره و نمایش و زندگی
نگاهی به نمایش «آرش؛ روایتی دیگر» به کارگردانی سیدصادق فاضلی

پیوند میان اسطوره و نمایش و زندگی

آرزو کهوازی* نمایشنامه آرش نوشته بهرام بیضایی با تمام متون و روایت هایی که تا کنون پیرامون اسطوره آرش کمانگیر نوشته و یا سروده شده، متفارت است. تفاوت به معنی واقعی واژه متفاوت!ما در این متن با موقعیت ...

|

نظرات کاربران