در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در رویداد نمایشی «اربعین؛ فراتر از کلام»

بهمن شیرمردی: چراغ تعزیه را در اربعین روشن نگه‌ می‌داریم

بهمن شیرمردی معتقد است: یکی از مهم‌ترین اثرات اجرای کارهای آیینی و نمایشی در پیاده‌روی اربعین، روشن نگه‌ داشتن چراغ کهن تعزیه‌خوانی در فضایی است که مردم از سراسر کشور حضور دارند؛ این‌گونه سنت تعزیه‌خوانی بیش‌تر در بین عموم مردم حفظ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خوزستان، ویژه‌برنامه اجراهای نمایشی در قالب رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» در استان‌های خوزستان، ایلام، منطقه آزاد اروند، کرمانشاه و کردستان توسط اداره کل هنرهای نمایشی طی روزهای 24 تا 26 شهریورماه 1401 برگزار می‌شود که در این ویژه‌برنامه نمایشی چهار گروه نمایشی به همراه پنج سیلورمن به اجرای نمایش‌های مذهبی در مسیر زوار اربعین حسینی می‌پردازند.

گروه تعزیه‌خوانی خادمین بین‌الحرمین اندیمشک با ۴۸ بازیگر و عوامل اجرایی در ایام محرم و صفر اجراهای مختلف مجالس تعزیه‌خوانی خیابانی و صحنه‌ای داشته است و هم‌اکنون با نمایش «کمان سیه‌روی» به کارگردانی بهمن شیرمردی در رویداد نمایشی اربعین «فراتر از کلام» حضور دارد و آماده اجرا در ایام اربعین می‌شود.

به همین بهانه با این معین‌البکا و شبیه‌خوان باسابقه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

بهمن شیرمردی از سال 1390 تا امسال هرساله در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور داشته است. او در این‌باره می‌گوید: «این سیل خروشان را بارها از نزدیک تجربه کرده‌ام و به چشم دیده‌ام. از خادمی مردم برای زوار اباعبدالله (ع) تا پیاده‌روی عموم مردم، از معلول تا سالم، از پیر تا جوان و نوجوان. عشق به اباعبدالله الحسین و اهل‌بیت و اربعین حسینی حد و مرزی ندارد و سن و سال هم در این راه اصلاً مهم نیست. همه مردم خالص و با عشق به اربعین حسینی به این پیاده‌روی می‌آیند. از شیعه تا سنی از ارمنی تا یهودی از سرتاسر جهان.»

کارگردان نمایش «کمان سیه‌روی»، اجرای نمایش‌های تعزیه‌خوانی به‌ویژه تعزیه‌های کلاسیک خیابانی و صحنه‌ای در مسیر پیاده‌روی کربلا را دارای خروجی‌های بسیار مثبتی ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: «یکی از مهم‌ترین آثار آن می‌تواند روشن نگه‌ داشتن چراغ کهن تعزیه‌خوانی در جایی باشد که مردم از سراسر کشور حضور دارند و افرادی که شاید در شهر محل سکونت آن‌ها که اجرای نمایش تعزیه‌خوانی کم‌رنگ هست هم امکان تماشای تعزیه را پیدا کنند و با این حرکت و رویکرد سنت تعزیه‌خوانی بیش‌تر در بین عموم مردم حفظ خواهد شد. یکی دیگر از خروجی‌های مثبت، این است که ما واقعه دردناک کربلا را برای مردم به تصویر می‌کشیم و مردم بیشتر این واقعه خونین را درک می‌کنند.»

شیرمردی درباره حضورش در این رویداد توضیح می‌گوید: «ما یک گروه با تعداد زیادی بازیگر و عوامل هستیم که به‌صورت خودجوش کار می‌کنیم و با مشکلات زیادی از لحاظ مالی روبه‌رو هستیم، ولی به دلیل عشق به اباعبدالله (ع) و اهل‌بیت(ع) و این‌که خود را نوکر این وادی می‌دانیم همواره با تمام سختی‌ها در این رویدادها شرکت می‌کنیم و خواهیم کرد.»

این هنرمند با توجه به بی‌کلام بودن اجراها در رویداد نمایشی «اربعین؛ فراتر از کلام» توضیح می‌دهد: «نمایش «کمان سیه‌روی» در نقش‌های موافق خوانی به‌صورت بی‌کلام و پانتومیم خواهد بود و در نقش‌های مخالف‌خوانی به‌صورت بازی دونفره و پانتومیم با نماهنگ‌های بی‌کلام و دمام و سنج اجرا می‌شود.»

بهمن شیرمردی در پایان می‌گوید: «در نمایش «کمان سیه‌روی» پوریا سوباط، وحید جودکی، محمد کرکی، میلاد کرم‌زاده، مهرداد پیرمردی، علیرضا دریکوند، رضا رشنو، نازنین پاپی، نرگس دوستی، مونا دوستی، نسا گلستانی، بهمن شیرمردی، سنا هکی و حنانه هکی به‌عنوان بازیگر حضور دارند و این نمایش در قالب برنامه «اربعین فراتر از کلام» اداره کل هنرهای نمایشی کشور طی روزهای 24 تا 26 شهریورماه 1401 در شهرستان اندیمشک (مدخل ورودی زوار اربعین به خوزستان) اجرا خواهد داشت.»




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

نظرات کاربران