در حال بارگذاری ...
با اعلام هیئت انتخاب بخش صحنه‌ای

چهار اثر از خوزستان به مرحله بازبینی جشنواره تئاتر مقاومت راه‌یافت

اسامی ۸۵ متن راه‌یافته به بخش بازبینی صحنه‌ای هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت به دبیری سیدوحید فخر موسوی اعلام شد که در این میان چهار نمایش از استان خوزستان در میان آثار معرفی شده قرار دارند.

به گزارش تئاتر خوزستان، متون 4 مایش صحنه‌ای از استان خوزستان برای حضور در بخش بازبینی هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت انتخاب شدند.

1) نمایش «سمفونی آواز جغد شوم روی بوم سید عباس» به نویسندگی و کارگردانی اتابک انوری از اهواز

2) نمایش «خطی پشت خط نبرد» به کارگردانی مصطفی بوعذار و نویسندگی سید محمد محمدی و مصطفی بوعذار از اهواز

3) نمایش «مسلسل اسباب بازی» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش عالی پور از اهواز

4) نمایش «بچه ام خرمشهر» به کارگردانی محمد نجار دزفولی و نویسندگی امیر خردمند از دزفول

در همین راستا، دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت، نکات ذیل را در رابطه با آثار انتخابی اعلام کرد: 

به لطف خدا و با همراهی همکاران دبیرخانه جشنواره، مرحله‌ بازخوانی متون نمایشی بخش صحنه‌‌ای در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به پایان رسید.

چند نکته درباره آثار رسیده قابل تامل است:

۱خوشبختانه گستره‌ جغرافیایی محل حضور درخواست‌کنندگان، وسیع و تقریبا به پهنای ایران عزیز است و تا این لحظه تلاش دبیرخانه جشنواره برای در بر گیری آثار نمایشی در گستره ایران اسلامی محقق شده است.

مایه‌ افتخار و امید است که نویسندگانی از نسل‌های گوناگون در جای‌جای کشور با وجود همه‌ مشکلاتی که این روزها برای تولید تئاتر وجود دارد، با دغدغه‌ مقاومت به نگارش و اجرا مشغولند.

۲آموزش صحیح نگارش متون نمایشی در مراکز آموزشی مربوط باید جدی گرفته شود. متاسفانه در بسیاری از متون رسیده کمبود آموزش صحیح مشهود است و حتی برخی نویسندگان جوان‌تر با شیوه‌ نگارش یک نمایشنامه در حد چگونگی تایپ گفت‌و‌گوها و تمایز آن با توضیح صحنه آشنا نیستند.

شتاب‌زدگی و تعجیل در پرداخت آثار و حتی گاه ناآشنایی با موضوع و بستر تاریخی داستان نمایش‌ها در بیشتر متون دیده‌ می‌شود.

۳آن‌چه اهمیت دارد و متولیان امر باید به آن اهتمام ورزند ایجاد فضای کار و تجربه برای علاقه‌مندان مستعد در این حوزه است. تا جایی برای تجربه و امکان کار و بروز نباشد، استعدادها ورزیده و بالفعل نمی‌شوند و رشد نمی‌کنند.

جشنواره می‌تواند تا حدودی در شناسایی و معرفی این استعدادها مؤثر باشد اما باید رویکردی هدفمند در آموزش و تولید در بدنه مدیریتی هنرهای نمایشی کشور شکل بگیرد تا نتیجه‌ دلخواه به بار آید.

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اغلب متون رسیده ناشی از همین نبود مجال بروز و عرصه‌ ظهور آثار تولیدی و دوری از بوته‌ نقد و نظر مخاطبان است. این متن‌ها انگار برای کسی نگاشته نشده‌اند. نویسنده مخاطبش را نمی‌شناسد و از مکانیسم‌های ارتباط با آن آگاه نیست.

۴دبیرخانه جشنواره با بررسی دقیق از میان 480 متن رسیده، 85 نمایشنامه را واجد شرایط تولید و بازبینی می‌داند.

۵مهلت ارسال آثار رسیده که باید در فرمت ویدیوی mp4 و بر روی لوح فشرده به این دبیرخانه ارسال شود، 30 مهر 1401 خواهد بود.

هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری سیدوحید فخرموسوی در بازه زمانی شهریور لغایت آذر ۱۴۰۱ و در گستره ایران و کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران