در حال بارگذاری ...
هیئت داوران اولین جشنواره نمایشنامه خوانی خوان شش

جشنواره نمایشنامه خوانی «خوان شش» رویدادی مثبت و رو به جلو بود

بیانیه هیئت داوران اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «خوان شش» در آیین اختتامیه جشنواره قرائت شد.

به گزارش تئاتر خوزستان بیانیه هیئت‌داوران اولین جشنواره نمایشنامه خوانی خوان شش توسط امیررضا پرویزی مقدم نماینده هیئت‌داوران در آیین اختتامیه جشنواره که روز شنبه 18 تیرماه 1401 در سالن باران امیدیه برگزار شد قرائت شد.

در متن این بیانیه آمده است: خرسندیم که امروز در به سرانجام رساندن این جشنواره نوپا گرد هم آمدیم و این رویداد مهم و نوظهور با همه کمی و کاستی‌ها به سرانجام مقصود رسید و شهود این مطلب همین جشنواره ایست که اینک در اختتام آن به سر می‌بریم.

هیئت‌داوران ضمن تقدیر و سپاس از عوامل اجرائی جشنواره اعم از متولیان این مهم و عوامل اجرایی و نیز تمامی گروه‌های حاضر در بخش مسابقه، ارزیابی خود را از جشنواره در قیاس با آثار پیشین ارائه‌شده در منطقه، مثبت و حرکتی روبه‌جلو ارزیابی کرد.

هرچند در جزئیات و نحوه ارائه آثار و تنوع شیوه‌های اجرایی، انتخاب متن و ... ایرادهایی جزئی به آثار ارائه‌شده وارد می‌داند که هیئت‌داوران بر خود واجب دانسته به‌منظور ارتقاء سطح کیفی آثار به آن‌ها اشاره نماید.

1 نگاه ویژه به استعدادهای نوظهور و نیاز به یک هم‌افزایی در کنار هنرمندان باتجربه به‌منظور دستیابی به بهترین شکل اجرای نمایش از دستاوردهای مهم این آیین نمایشی به شمار می‌رود.

2 با توجه به محدودیت‌ها و ملزومات ایجابی در نمایشنامه خوانی، انتخاب صحیح، دقیق و هوشمندانه متن یک ضرورت اساسی به شمار می‌رود و انتظار هیئت‌داوران در انتخاب متون مناسب نمایشنامه‌خوانی و نیز حضور پررنگ نویسندگان حاضر در منطقه حاصل نشد.

3 با توجه به نوظهور بودن نمایشنامه خوانی و عدم دستیابی به یک تعریف مشترک و تدوین آن از سوی اساتید و اهل‌فن و همچنین عدم مرزبندی حدود مشخص در فراخوان جشنواره، هیئت‌داوران ازلحاظ نمودن هرگونه تعریف نسبی ارائه‌شده در خصوص نمایشنامه خوانی اجتناب ورزیده و نگاه خود را در ارزیابی آثار حاضر به قواعد مدون نمایشی و اصول زیبایی‌شناسی معطوف نموده است.

4 نمایش یک هنر گروهی بوده و اجرای آن محصول یک کار تیمی است. بروشور شناسنامه یک اثر به شمار می‌رود و تک‌تک عوامل اجرایی بانیان هویتی اثر به شمار می‌روند که ذکر نام آن‌ها در بروشور الزامی است. هیئت‌داوران ضمن انتقاد از جدی نگرفتن بروشور و عدم توجه به اجزای نمایش و عدم ذکر جزئیات در بروشور اعلام می‌دارد این سهل‌انگاری را در ارزیابی خود لحاظ کرده و امید به اصلاح رویه و رفع این نقیصه در آینده دارد.

5 جشنواره به آخر رسید، هرچند همه‌چیز در اجرا ساده، زیبا، موجز و مختصر بود، اما در ارزیابی پیچیده، پر چالش و طاقت‌فرسا بود. بی‌شک تلاش یکایک عزیزان حاضر در بخش مسابقه ارزشمند و ستودنی ست و انتخاب هیئت‌داوران نسبی و بر پایه اجرای در جشنواره بود که این خود گواه بر این موضوع است که انتخاب برگزیدگان به معنی برتری بر سایرین ناست.

در پایان هیئت‌داوران ضمن ابراز خرسندی از ظهور استعدادهای بالقوه در این جشنواره، انتظار خود را از مسئولین بر حمایت همه‌جانبه و مستمر در برگزاری آیین‌های این‌چنینی و حضور هر چه پرثمرتر هنر دوستان و هنرجویان در عرصه این هنر صادق و مردمی اعلام می‌دارد.

هیئت‌داوران اولین جشنواره نمایشنامه خوانی «خوان شش»

احمدمیرنام – امیررضا پرویزی مقدم – فرشید قنبری

 

اولین جشنواره نمایشنامه خوانی «خوان شش» یادواره زنده‌یاد بهروز صانعی پیشکسوت فقید تئاتر استان خوزستان به دبیری علی‌اصغر همتیان از 15 تا 18 تیرماه 1401 با حضور 9 گروه نمایشی در شهرستان امیدیه برگزار شد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران