در حال بارگذاری ...
توسط گروه تئاتر منگشت

اجرای نمایش خیابانی «رَز و میش» در باغملک

گروه نمایش منگشت باغملک با نمایش میدانی-خیابانی «رز و میش» به استقبال جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان و دیگر جشنواره های تئاتر خیابانی امسال می رود.

به گزارش تئاتر خوزستان نمایش خیابانی «رز و میش» به نویسندگی مجتبی مقدم و کارگردانی محمدرضا صفاران کاری از گروه تئاتر منگشت باغملک از تاریخ 17 تا 23 تیرماه ۱۴۰۱ ساعت  ۲۱ در پارک ها و میدان های شهر باغملک در اجرا می شود.

در این نمایش حجت الله صفاران، یونس مرادی هزاروند، مجتبی مقدم، رسول خواجه امیری، علی پورباقری، داوود زنگنه، محمد صدرا زنگنه، محمد طاها مرادی هزاروند و رضا صفاران به عنوان بازیگر ایفای نقش می کنند.

این نمایش برگرفته از منظومه ی «رز و میش» است. منظومه ای چند هزار ساله، که مناظره و گفتگویی بین درخت رز (انگور) و میش را روایت می کند. این منظومه برای اولین بار در سال ۱۳۵۵ توسط دکتر ابراهیم قیصری در شهر باغملک، دهستان منگشت (ابوالعباس)، روستای چلچلک و در مکتب خانه ی زنده یاد ملارمضان شهریاری ثبت و ضبط گردیده و به جامعه ی ادبی و هنری شناسانده شد.

 این منظومه (رز و میش) به منظومه ی کهن تری با نام درخت آسوریگ، که در آن مناظره ای بین درخت نخل و بز صورت می گیرد شباهت دارد. در هر دو منظومه درخت های رز و نخل نماد زندگی یک جا نشینی (روستایی) و میش و بز نماد زندگی کوچ نشینی هستند. همچنین رز و میش، نماد دو دین و فرهنگ مختلف و کهن هستند.

گروه تئاتر منگشت در راستای حفظ و احیای آیین ها و سنت های نمایشی و ادبی و با نگاهی امروزی به این آثار کهن و جاودانه، بازخوانی ای از این منظومه جهت نمایش آماده نموده است. نمایشی که در کنار آیین ها و نمایش های شادی آوری چون هارهارهارونکی، خرس بازی، کمین جرین، برد شیر (شیر سنگی)، عروسک لیلی و...جهت ثبت در پروژه ی کتاب تاریخ نمایش باغملک تالیف محمدرضا صفاران تهیه و تولید شده است.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: امیر امیری و سلیمه ممبینی (مشاور کارگردان)، محمد برفی نژاد و علی مرادیان و حشمت برازجانی (موسیقی)، سعید زنگنه (طرح سیاه قلم)، دانیال صفاران (عکس و فیلم)، حسین صفاران (پوستر و بروشور و کلیپ)، ناهید ملایی و معصومه ممبینی و مهوش صفاران و نسترن مرادی بندانی (طراحی و دوخت لباس)، عادل علیزاده و هوشنگ مردوسی و رقیه مرادی هزاروند و فاطمه زهرا صفاران و ابوالفضل صفاران (عوامل احرایی).

نمایش میدانی- خیابانی «رز و میش» توسط گروه تئاتر منگشت، انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باغملک تولید و اجرای عمومی می شود.




مطالب مرتبط

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان لازمه اثرگذاری جریان‌های فرهنگی را پیوست رسانه‌ای آن جریان عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب می‌شود علاوه بر اینکه آن جریان به مردم شناسانده و معرفی شود از تاثیرگذاری بیشتری نیز برخوردار باشد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

نظرات کاربران