در حال بارگذاری ...
احسان نیکبخت مطرح کرد:

قطار تئاتر باغملک بر ریل موفقیت

رئیس انجمن هنرهای نمایشی باغملک گفت: سال۱۴۰۰ با همه فراز و نشیب‌ها و رویدادهای تلخ و شیرینش گذشت. هرچند بیماری کرونا پس از گذشت دو سال از شیوع همچنان می‌تازد و این موضوع، کسب و کارها از جمله مشاغل و برنامه‌های حوزه فرهنگ را تحت الشعاع خود قرار داده است، اما شیوع بیماری کووید ۱۹ نتوانست قطار فرهنگ و هنر تئاتر باغ‌ملک را از حرکت باز دارد و رقم خوردن اتفاقات قابل‌توجه حداقل در یک سال گذشته بیان‌گر حرکت مستمر و بدون توقف این قطار بر ریل پویایی و پویندگی است.

به گزارش تئاتر خوزستان احسان نیکبخت مسئول دفتر انجمن هنرهای نمایشی در آغاز سال جدید در خصوص فعالیت های تئاتر باغملک در سال گذشته گفت: نگاهی به پشت سر شاید بتواند به ما هشدار دهد که چه کارهای نکرده‌ای داریم که باید در سال نو انجامش دهیم. این سال های اخیر کم کم شاهد آشتی دوباره مخاطب با تئاتر بودیم که بیماری کووید تا حدودی این روند را کند کرد. از آنجا که پس از حدود ۳۰ سال از شهرستان شدن باغ ملک هنوز سالن اختصاصی برای اجرا نداریم و یا در طی سال های گذشته ادارات و ارگان ها همکاری لازم با هنرمندان را نداشتند و باید گفت فرهنگ و هنر شهرستان به شدت نیازمند بازنگری و تغییر بوده و تئاتر این شهر نیاز به خونی تازه در رگ هایش است؛ هنرمندان این شهر خسته از مطالبه گری های بی نتیجه اند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی باغملک گفت:با وجود پیشینه قوی و قدیمی تئاتر در این شهر و هم چنین ظرفیت غنی از هنرمندان فعال و خلاق،همواره ضعف‌ها و کاستی هایی بر سر راه آن‌ها وجود داشته که یا موجب دلسردی،قهر و عدم فعالیت هنرمندان شده و یا موجب مهاجرت استعدادهای هنری آن. باغ ملک از حداقل‌ها برای هنرمندان خود بی بهره بوده،آن هم در دورانی که تمام دنیا و ایران از بیشترین امکانات بهره می‌برند. چرا که دنیا به این باور رسیده است که یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی و مدرنیسم در جوامع وجود فعالیت‌های هنری و به ویژه تئاتر بوده و تلاش می‌کنند تا شهروندان خود را با تئاتر مانوس کنند.

نیکبخت در خصوص یکی از دلایل دلسرد شدن هنرمندان از ادامه راه گفت:مطرح شدن دوباره بحث خصوصی‌سازی سالن‌ها و مکان‌های فرهنگی یکی از این دلایل است که نگرانی اهالی فرهنگ و هنر از واگذاری این اماکن به بخش خصوصی در حالی مطرح شد که برخی هنرمندان این اتفاق را تهدیدی برای فعالیت‌های هنری خود می‌دانستند و معتقد بودند باغ ملک سال هاست که از کمبود سالن نمایشی و نبود سالن مناسب و استاندارد برای انجام تمرینات و اجرا رنج می‌برد و با اجرایی شدن قانون واگذاری اماکن فرهنگی به بخش خصوصی مشکلات آنها دو چندان می‌شود،ولی با این حال هرچند ماه یکبار شاهد شنیدن خبر واگذاری تالار فردوسی به بخش خصوصی هستیم و یادمان نمی‌رود چگونه در یک اتفاق نادر تنها محل تجمع و تمرین گروه‌های نمایشی به ارگان دیگری هدیه شد ولی اگر تلاش‌ها و پی گیری‌ها و نامه نگاری برخی از هنرمندان شهرستان نبود که ساختمان تصاحب شده را پس بگیرند طی این یکی دو سال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌بایست به دنبال مکانی اجاره‌ای برای ساختمان اداری خود باشد.

احسان نیکبخت افزود:بی تعارف بگوییم متاسفانه بنیه اقتصادی تئاتر ما ضعیف است. حداقل قیمت بلیط اجراها در تهران و شهرهای بزرگ،چهل تا۱۰۰هزار تومان و گاهی ۲۰۰ هزار تومان است؛ اما در باغ ملک،هنوز با بلیط ده و ۱۵ هزار تومان است. می‌خواهیم اجرا داشته باشیم و با این قیمت هم آنطور که باید مخاطب و تماشاچی نداریم و قسمتی از درآمد را باید به حساب اداره بریزیم آن هم برای سالنی که نه نور درست و حسابی دارد نه سیستم صوتی استاندارد..... بر هیچکس پوشیده نیست که اگر هنرمند به لحاظ اقتصادی و تامین باشد،سالن و امکانات مناسب در اختیار داشته باشد،قطعا فعالیت می‌کند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی باغملک در ادامه تصریح کرد:ضلع دیگر این توسعه یافتگی مخاطب فهیم و علاقه مند است که قطعا باید یک فرهنگ سازی ایجاد کرد که خانواده‌ها پول بلیط تئاتر را جزو هزینه‌ای از سبد خانوار بدانند و با توجه به ذائقه اکثر شهروندان،هنرمندان به تولید و اجرای کارهای کمدی،طنز و کودک که بیشترین تماشاگر را دارند بپردازند تا شاهد رونق دوباره تئاتر در شهرمان باشیم و بحث دیگر در زمینه فعالیت‌های هنری و تئاتری موضوع تعامل نهادها و ارگان‌های مختلف با هنرمندان شهرستان است. در باغ ملکی که تجربه ۱۰ دوره برگزاری جشنواره داخلی تئاتر و ۹ دوره جشنواره استانی تئاتر خیابانی را دارد به دلیل مشکلات مالی قادر به برگزاری این رویداد و اتفاق مهم هنری نیست،چرا که هیچکدام از مسئولین و متولیان شهرستان دغدغه این فعالیت‌های فرهنگی را ندارند. مثلا در زمینه برگزاری جشنواره استانی تئاتر خیابانی اداره کل تنها ۲۰ در صد از هزینه‌های برگزاری جشنواره را متقبل می‌شود و ۸۰ درصد مابقی می‌بایست از درون شهرستان تامین شود که غیر از یکی دو دوره اول،هیچوقت اتفاق نیفتاد و هر دوره این خود هنرمندان بودند که با تلاش‌های خود و جمع آوری کمک‌های مردمی جشنواره را برپا کردند و در این راه انتظار داریم مردم و مسئولین حمایت بیشتری از این فعالیت‌ها داشته باشند چرا که جشنواره‌ای همچون جشنواره خیابانی می‌تواند به عنوان نمادی برای شناسایی باغ ملک در سطح کشور مطرح گردد.

نیکبخت در خصوص فعالیت‌های تئاتر در سال ۱۴۰۰ در شهرستان باغملک گفت:در طی یک سال گذشته مدیریت جدید انجمن هنرهای نمایشی باغملک که از فروردین ماه ۱۴۰۰ و به حکم ریاست انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان،این مسئولیت را عهده دار شد فعالیت‌های متنوعی را شروع و پای ریزی کرد. در اولین اقدام و در جلسه معارفه ضمن دعوت از مسئولین دو نهاد فرهنگی و تاثیر گذار همچون ناحیه مقاومت بسیج شهرستان و اداره آموزش پرورش به طور ضمنی و تلویحی آنها را به مشارکت و همکاری بیشتر با انجمن نمایش دعوت کرد و در مرحله بعد ضمن دعوت از انجمن شعرا و نویسندگان شهرستان جهت تشکیل کانون نمایشنامه نویسی و همکاری با انجمن هنرهای نمایشی سنگ بنای یک حرکت علمی و تاثیر گذار را رقم زد. در طی یک سال گذشته هنرمندان و رئیس انجمن هنرهای نمایشی جلساتی با مسئولین شهرستان داشتند که از آن جمله می‌توان به جلسات ذیل اشاره کرد:

۱)جلسه مشترک ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان با امام جمعه محترم حاج آقا بهمنی

۲)جلسه رییس انجمن هنرهای نمایشی و هنرمندان تئاتری با اعضای محترم شورای شهر و شهردار محترم در محل دفتر شهردار

۳)دیدار مسئول انجمن هنرهای نمایشی با مسئول فرهنگی سپاه ناحیه شهرستان

۴)دیدار مسئول انجمن هنرهای نمایشی با مسئول کنگره سرداران و شهدای شهرستان

۵)نشست تخصصی با مسئول روابط عمومی اداره آموزش و پرورش و مسئولین کانون فرهنگی شهید رجایی

۶)برگزاری ۳ نشست هم اندیشی و برنامه ریزی با هنرمندان تئاتری شهرستان

۷)تشکیل کانون‌های تخصصی از جمله کانون طنز،کانون تعزیه و نمایش‌های آیینی و سنتی،کانون نمایش‌های خیابانی،کانون نمایش کودک و نوجوان،کانون نمایش دفاع مقدس و مقاومت،کانون کارگردانان که هنرمندان کانون طنز با رای گیری از بین شرکت کنندگان در جلسه مسئول خود را مشخص کردند و در آینده نیز سایر کانون‌های تخصصی تعیین وتکلیف خواهند شد.

‌‍‌رئیس انجمن هنرهای نمایشی باغملک اجراهای تئاتر در سال ۱۴۰۰ در شهرستان باغملک را به شرح زیر برشمرد:

۱)اجرای نمایش «فریاد زیر خاک» به کارگردانی محمد نظری،شرکت کننده در رپرتوار تئاتر خیابانی استان در خرداد ماه ۱۴۰۰

۲)اجرای نمایش «ایرانه» به نویسندگی مصطفی براتی و کارگردانی صادق یوسفیان

۳)اجرای نمایش «خرس بازی به روایت کمین و جرین» به نویسندگی مجتبی مقدم و‌کارگردانی محمد رضا صفاران شرکت کننده در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره آیینی و سنتی تهران

۴)اجرای نمایش «پس از روز واقعه» به کارگردانی محسن یگانه و سمیه شهریاری اجرا شده در یادمان شهدای گمنام به مناسبت شهادت حضرت زهرا و ایام فاطمیه

۵)اجرای نمایش طنز به کارگردانی عادل علیزاده و محسن یگانه به مناسبت دهه فجر

۶)اجرای نمایش طنز به کارگردانی حسن سعادت در سطح شهر صیدون و روستاهای حومه به مناسبت دهه فجر

۷)اجرای نمایش «دیکتاتور» به نویسندگی و کارگردانی نوید پور باقری

۸)اجرای نمایش طنز «اختلاس» به کارگردانی حسن سعادت و گروه ریواس اجرا شده در شهر صیدون به مناسبت اعیاد شعبانیه

۹)اجرای مجالس تعزیه به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان توسط گروه منگشت و هیئت تعزیه علی اصغر(ع)

این تعداد نمایش بدون احتساب نمایش هایی است که توسط شورای محترم نظارت به دلیل ضعف هنری رد شده‌اند. هرچند نمایش‌های دیگری در طی سال ۱۴۰۰ نیز تمرین کرده یا درخواست تمرین داده و یا در حال تمرین می‌باشند از جمله نمایش «رز و میش» به نویسندگی مجتبی مقدم و کارگردانی محمدرضا صفاران،نمایش «بازمانده‌ای از دهه ۶۰» به کارگردانی مریم روزه‌ای،نمایش «عروس» به کارگردانی روزه‌ای سلمانوند،نمایش «عشق کرونایی» به نویسندگی کورش نیک پیام و‌کارگردانی محمود خلیلی،نمایش «گذرگاه یخی» به نویسندگی بهروز کمایی و کارگردانی صادق یوسفیان،نمایش «نجات لیلی از چنگال الازنگی» به نویسندگی مجتبی مقدم و کارگردانی محمدرضا صفاران،نمایش «اسبها» به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی جمشید خسروی(بنابر خواست کارگردان از ادامه تمرین منصرف شدند)،نمایش «تبر» به نویسندگی مجتبی مقدم و کارگردانی محمدرضا صفاران،نمایش «کاندیدا» به نویسندگی کورش نیک پیام و کارگردانی احمد صیدالی،نمایش «ققنوس» به کارگردانی محمد خزایی(انصراف)،نمایش «ششه دالو» به نویسندگی و کارگردانی محمد خزایی(انصراف از ادامه فعالیت)،نمایش «اتاق ورونیکا» بصورت کارگاهی از گروه عرفان،نمایش «فرکانس ۴۴۰» به نویسندگی جمشید خسروی و کارگردانی کارگاهی گروه عرفان،نمایش «گرگ شو» به نویسندگی و کارگردانی محمد نظری،نمایش خیابانی «آنها» به نویسندگی احسان نیکبخت و کارگردانی محمد زنگنه و نمایش «صدای انفجار» به نویسندگی کورش نیک پیام و کارگردانی دانیال عیوضی.

احسان نیکبخت برخی دیگر از فعالیت‌های دفتر انجمن هنرهای نمایشی باغملک در سال گذشته را بدین گونه ذکر کرد:

۱)انتشار فراخوان برگزاری مسابقه استعداد یابی استندآپ کمدی در سطح شهرستان،زیر نظر کانون طنز انجمن

۲)حضور ریاست انجمن به همراه مسئول کانون فرهنگی شهید رجایی و مسئول فرهنگی آموزش و پرورش در سطح مدارس شهرستان جهت استعداد یابی و کشف هنرمندان عرصه‌های مختلف و بویژه هنر نمایش

۳)برگزاری ۱۱ نشست دو هفتگی پخش و تحلیل نمایش‌های برتر کشور با حضور هنرمندان و متخصصین شهرستان شامل:

* مرگ فروشنده به نویسندگی آرتور میلر و کارگردانی نادر برهانی مرند

* نمایش P2 به نویسندگی  عباس  جمالی  و کارگردانی سید مرتضی میر منتظمی

* به خاطر یک مشت روبل به نویسندگی نیل سایمون و کارگردانی حسن معجونی

* نمایش آواز خوان تاس به نویسندگی مهدی کوشکی و کارگردانی صحرا فتحی

* عروسکها به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی

* نمایش نامه‌های عاشقانه از خاور میانه به نویسندگی کیومرث مرادی و پوریا آذربایجانی و کارگردانی کیومرث مرادی

* نمایش مضحکه‌ای شبیه قتل به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی

* نمایش ولپن به نویسندگی بن جانسون و به کارگردانی و طراحی مهدی کوشکی

* نمایش اتاق ورونیکا به نویسندگی آیرا لوین و کارگردانی رضا ثروتی

* نمایش اسم به نویسندگی ماتیر دولا پورت و کارگردانی لیلی رشیدی

* نمایش دو متر در دو متر جنگ به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی نیما دهقان

* معرفی تعداد زیادی از هنرمندان تئاتری جهت ثبت نام در سامانه صندوق اعتباری هنر و دریافت هنر کارت

* معرفی هنرمندان واجد شرایط جهت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی

۴)تجهیز و تعمیر ساختمان خانه فرهنگ و تبدیل قسمتی از سالن به پلاتو و به یاد سال‌ها هنرنمایی و تلاش‌های زنده یاد حاج فرهاد زنگنه به نام پلاتو فرهاد نامگزاری شد،هر چند تا رسیدن به ایده آل‌های پلاتو و سالن‌های بلک باکس فاصله داریم و از نظر جایگاه نشستن تماشاگران،سیستم آکوستیک واتاق فرمان در مضیغه هستیم ولی در آینده نیز این مشکلات را برطرف خواهیم کرد.

۵)کاشت نهال گل‌های زینتی پس از بازپس گیری سالن خانه فرهنگ به همت انجمن هنرهای نمایشی که در اقدامی زیبا تعداد ۱۱نهال گل زینتی به نیت یازده نفر از شهدای هنرمند و هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی که سالهای گذشته در عرصه هنرهای نمایشی فعالیت می‌کردند و اکنون چهره در نقاب خاک کشیده‌اند. در فضای سبز و باغچه خانه فرهنگ شهر باغ ملک کاشته شد. این نهال‌ها به نیت هنرمندان فقید و شهدای هنرمند:شهید خسرو هزاروند،شهید ابراهیم اسکندری،شهید امید فرجی زنگنه و زنده نام حاج فرهاد زنگنه،زنده یاد فرشید معتمدنیا،زنده یاد جعفر قنبری،زنده یاد محمد سیفی زنگنه،زنده نام ابراهیم زنگنه،زنده نام حجت رحیمی و زنده یاد عبدالله کیارسیکاشته شد تا همیشه یادشان در خاطرات زنده بماند.

احسان نیکبخت رئیس انجمن هنرهای نمایشی باغملک در ادامه اظهار کرد:این فعالیت‌ها تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های یکسال گذشته هنرمندان تئاتر شهرستان بود و در سال جدید که شروع قرن جدید نیز است با عزمی راسخ‌تر به فعالیت ادامه خواهیم داد که غیر از برنامه‌های معمول و اجرای نمایش به دنبال برنامه‌های دیگری نیز خواهیم بود از جمله:برگزاری جشنواره استانی تئاتر خیابانی،استقرار دبیرخانه دائمی تئاتر خیابانی در شهرستان،جلسه با مسئولین اداره کل انجمن هنرهای نمایشی استان در خصوص برگزاری جشنواره استانی تئاتر خیابانی،جلسه با مسئولین شهرستان به خصوص فرماندار،شهردار و شورای محترم شهر در خصوص برگزاری جشنواره استانی تئاتر خیابانی،انتشار فراخوان دریافت مقالات پژوهشی در زمینه نمایش خیابانی،برپایی همایش تئاتر شهدای باغ ملک،استعدادیابی در سطح شهرستان به ویژه در شهرهای قلعه تل،صیدون،میداوود،ابوالعباس و شهر باغ ملک،برگزاری جشن روز جهانی تئاتر و تجلیل از هنرمندان فعال یک سال گذشته،برپایی مسابقه استند آپ کمدی در سطح شهر،برپایی مسابقات نمایشنامه نویسی،برگزاری جشنواره نمایشنامه خوانی فراق فرهاد،اجرای نمایش‌های خیابانی در سطح شهر و شهرهای تابعه،برگزاری جشن و جنگ شادی در مناسبت‌های ملی و مذهبی و اعیاد،تشکیل کانون‌های تخصصی،برگزاری دوره‌های آموزشی کارگردانی،بازیگری و نویسندگی در قالب کلاس‌های تخصصی و ورک شاپ که امید پروردگار و تلاش همه هنرمندان و مسئولین انجمن نمایش استان این برنامه‌ها به اجرا خواهد رسید.

احسان نیکبخت در پایان گفت:بر خود واجب می‌دانم از تلاش‌های همه هنرمندان،پیشکسوتان شهرستان،شورای محترم نظارت،گروهای تئاتر شهرستان،ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان،مسئول محترم امور هنری و مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان و همچنین مسئول درگاه تئاتر استان که در انتشار گزارش فعالیت یکسال گذشته انجمن باغ ملک نهایت همکاری را داشته‌اند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.




مطالب مرتبط

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

نظرات کاربران