در حال بارگذاری ...
در اهمیت اندیشه سید شهیدان اهل قلم

مکتب شهید آوینی؛ الگویی موفق برای هنرمند انقلابی

ایران تئاتر، خوزستان- مصطفی بوعذار*: فرارسیدن ۲۰ فروردین سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی، فرصتی برای بازشناسی هنر انقلاب است. هنرمندی متعهد و ارزشمند که همواره روح تعهد در هنر او متجلی بود و در آثارش به ظهور رسید.

باید جهانبینی و نگاه شهید آوینی به هنرمندان ارائه شود؛ شهید آوینی خود را وقف فرهنگ و هنر انقلاب کرد و لازم است هنرمندان در عرصه هنر ارزشی و آرمان‌گرا، از شهید آوینی الگو بگیرند.

شهید آوینی در مناطق و عملیات‌های فراوان دفاع مقدس فیلم ساخته است اما همواره منطقه عملیاتی فکه برای او از ویژگی خاصی برخوردار بود. آوینی همواره می‌گفت: «آنچه در منطقه فکه دیدم در هیچ جای دیگر ندیدم». 

منطقه «فکه» دارای فضایی جانسوز است و در آن زمین به انسان شور و حال خاصی دست می‌دهد؛ و شهید آوینی در 20 فروردین‌ سال 72 در حال ساخت «فیلم شهری در آسمان» در منطقه فکه به شهادت رسید و آسمانی شد. آخرین جملات او این بود «خدایا مرا ببخش و شهیدم کن» .

آنچه امروز وظیفه هر هنرمند است که باید بیش از پیش به آن توجه داشته و بپردازد، تعهد و وفاداری به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی است که باید این رسالت را به‌ عنوان وظیفه خود ادا کند.

موضوع مهمی را که دراین میان مورد غفلت دستگاه‌های متولی فرهنگی و هنری واقع شده است، تربیت و پرورش نیروهای هنرمند ارزشی و ولایت‌مدار است. در حالی که امروز بیش از هر دورانی نیازمند حضور هنرمندان ارزشی در عرصه‌های مختلف هنری هستیم.

هنرمندی متعهد است که بر اساس وظیفه ذاتی هنر بتواند در جهت آرمان‌های جامعه خود گام بردارد. بی شک نگاه اعتقادی هنرمندان باعث می‌شود آثار هنری متعهد و بر اساس ارزش های جامعه تولید شود.

هنرمند متعهد، هنر را قالبی برای ارائه دیدگاه خدامحور، نه ایدئولوژی پوسیده خودمحور یا غیر خدامحور می‌داند، بنابراین یأس در این میان جایگاهی ندارد. در این صورت جمعیت و امکانات گسترده حریف مهم نیست، بدین معنا که به‌عنوان مثال سینمای غرب به‌عنوان یک سینمای پرقدرت و حجیم نباید دلیلی بر یأس و ناامیدی هنرمندان ارزشی شود.

متاسفانه نگاه‌های مسمومی در سینماگران شیفته هالیوودیسم وجود دارد که رؤیای پیوستن سینمای ایران به غرب را در سر می‌پرورانند، در این میان نیازمند ایجاد اندیشه خدامحور در نگرش هنرمندان ایرانی هستیم.

شکل‌های مختلف هنر، راه‌ها و جریان‌هایی هستند که می‌توانند در خدمت فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن آرمان‌ها و ارزش‌های هر جامعه باشند.

در این میان اندیشه و نگرش شهید آوینی راهگشاست ولی متاسفانه این نگرش به نسل جدید هنرمندان شناسانده نشده است، نگاه منحصر به فرد شهید آوینی به‌عنوان یک روزنامه‎نگار، منتقد و تحلیلگر  دفاع مقدس و ارزش‎های انقلاب، توانایی و ظرفیت آن را دارد که به‌عنوان الگویی موفق به هنرمندان جوان ارائه شود.

سید مرتضی آوینی با تاسیس دفتر مطالعات هنر دینی در حوزه هنری که نشان از نیازسنجی دقیق وی در پُر نمودن خلأ‎های فرهنگی کشور بود افق جدیدی را پیش روی هنرمندان  گذاشت.

در حقیقت نیاز مبرم به تربیت نیروهای متعهد و آشنا با ارزش ها جهت نهادینه کردن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی  داریم . نیازی با وجود  سازمان بسیج هنرمندان ، حوزه هنری  و ... همچنان تامین نشده در حالی که این نهادها باید در این جهت پیشگام باشند.

بدون شک در سطح کلان موضوع پرورش نیروی هنرمند متخصص و متعهد باید در دستور کار مدیران فرهنگی دولت سیزدهم قرار گیرد.

برخی مواقع نگاه‌های مسموم ضد جنگ از سوی برخی هنرمندان و همچنین عدم آگاهی از حوزه مقاومت سبب شده است که فاصله میان خالقان آثار هنری با واقعیات موجود در ای عرصه ایجاد شود، در حوزه دفاع مقدس اغلب دچار شعارزدگی و تحریف شده‌ایم.

 لذا با توجه به این‎که خوزستان پایتخت دفاع مقدس به‌شمار می‌رود، هنرمندان خوزستانی در صورت حمایت و هدایت می‌توانند نقش قابل ملاحظه‌ای در این عرصه ایفا کنند، چراکه آنان با لطمات، آسیب‌ها و واقعیات جنگ قرابت دارند؛ لذا می‌توانند در بازآفرینی و خلق گوشه‌هایی از عرصه مهم دفاع مقدس نقش کلیدی ایفا کنند.

در جای‌جای استان خوزستان می‌توان سوژه‌های ناب دراماتیکی را یافت که پس از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی به آن‌ها پرداخته نشده است انتظار می‌رود نهاد‎های مربوط خود را مسئول و پاسخگو بدانند و از ظرفیت استان خوزستان جهت بازگویی نقاط پنهان و ناگفته‌های دفاع مقدس در قالب‌های هنری وگردآوری تاریخ شفاهی، بهره‌برداری مناسب را انجام دهند.

 

*نویسنده و کارگردان تئاتر خوزستان




مطالب مرتبط

نظرات کاربران