در حال بارگذاری ...
مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

اجرای نمایشنامه‌خوانی «بامداد سرخ» عرض ارادتی به پیشگاه سردار دل‌ها بود

بوعذار با اشاره به اجرای نمایشنامه خوانی «بامداد سرخ» گفت: اجرای این نمایشنامه خوانی عرض ارادتی به پیشگاه سردار دل‌ها بود، این حرکت خودجوش هنرمندان در این گروه بدون حمایت هیچ سازمان، نهاد و ارگانی شکل گرفت و هزینه‌های اجرا توسط گروه تئاتر آیین مردم تأمین شد.

به گزارش تئاتر خوزستان به نقل از دفاع پرس، بعد از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و تغییرات معادلات جهانی، این اتفاق بزرگ و تلخ دستمایه بخشی از هنرمندان متعهد کشور قرار گرفت که این روز‌ها همزمان با دومین سالگرد شهادت این سردار رشید اسلام به ظهور می‌رسد.

نمایشنامه بامداد سرخ با نگاهی به ابعاد شخصیت اجتماعی و انسانی این شهید بزرگوار با ساختاری موجه و فارغ از شعار‌های کلیشه‌ای در مواجهه با مخاطب، روایتگر قصه‌ای مستندگونه از روابط اجتماعی و مهربانی‌های این شهید است.

گروه تئاتر آیین مردم با سابقه درخشان در زمینه تهیه و تولیدات آثار نمایشیِ مبتنی بر هنر مقاومت، نمایشنامه بامداد سرخ را برای اولین بار در استان خوزستان به خوانش درآورد. خوانشی متفاوت همراه با فضاسازی مناسب و آکنده به عطر و بوی عود تماشاگر را در لحظات اولیه با خود همراه می‌کند.

پلاتو تالار آفتاب با فرسودگی هایش میزبان تماشاگران و مخاطبان این اثر بود که بعد از مدت‌ها برای تماشای آثاری از جنس هنر انقلابی و مقاومت بودند.

اجرای نمایشنامه خوانی این اثر برای تماشاگران به صورت رایگان و با ذکر صلوات وهدیه به ارواح طیبه شهدای گرانقدر مقاومت ره آوردی مناسب در ایام شهادت این سردار بزرگ بود و نشان داد که هنرمندان تئاتر اهواز همواره با بصیرتی خدا آگاه و بر اساس نیاز‌های جامعه گام بر می‌دارند، اما مظلومیت هنر انقلابی مشهود است.

اجرای این اثر با تکیه بر توانایی هنرمندان باتجربه‌ای همچون مهین گلگیری پیشکسوت تئاتر و رادیو خوزستان با صدای دلنشین ایشان همراه بود که در نقش مادر خانواده لحظات نابی را ایفا کرد.

وی در خصوص اجرای این نمایش و استقبال مخاطبین گفت: استقبال عموم مخاطبان و تماشاگران از این نمایش کم نظیر بود و من بعد از اوج‌گیری اپیدمی کرونا و علیرغم پیشنهاد‌های متعدد برای همکاری به نمایشنامه بامداد سرخ به کارگردانی مصطفی بوعذار علاقه‌مند شدم و تمام تلاش خود را برای ایفای این نقش و خوانش صحیح بکار بردم وی خاطر نشان کرد؛ با خوانش این نمایشنامه شخصیت سردار سلیمانی برای من و سایر اعضای گروه بیشتر شناخته شد وتوانستیم ارتباط خوبی با نقش‌ها و روایت این قصه برقرار کنیم.

محسن نوروزی پور دیگر بازیگر مرد در نقش محمد با گلایه از عملکرد مدیران فرهنگی و مسئولین ناکارآمد گفت: با توجه به حجم حضور تماشاگران جای خالی مسئولین و مدیرانی که مدام شعار حمایت می‌دهند خالی بود و نمی‌دانم که آن‌ها منتظر دعوت نامه هستند؟ یا خود باید پیشگام حضور در اجرا‌های هنرمندان تئاتر اهواز باشند؟

این بازیگر با تجربه تئاتراهواز ادامه داد: نقش محمد در این نمایشنامه از پیچیدگی خاصی برخوردار است به شکلی که به برادر خودش بخاطر نزدیکی ومحبت‌های سردار سلیمانی حسادت می‌کند و از طرفی برای حاج قاسم سلیمانی نگران است و نقش فرزند شهیدی را بازی می‌کند که پدرش در زمان جنگ همرزم این سردار بزرگ بوده است.

در حین تماشای این نمایش به راحتی حضور نسل‌های مختلف هنرمندان را در یک قاب می‌بینم مبینا شریفی دختری ۱۶ ساله که توضیح‌خوان این نمایشنامه بود با ابراز رضایت از حضور در این گروه با اشاره به تجربه‌های کسب کرده‌اش گفت: تئاتر به معنای عام را سرشار از فکر و اندیشه می‌دانم و بازی در کنار بزرگان تئاتر بزرگترین افتخار برای بنده است و در این ایام تمرینات فشرده مطالب بسیاری را هم یادداشت کرده‌ام و آموخته ام.

بعد از اجرای نمایشنامه خوانی بامداد سرخ در پلاتوی تالار آفتاب اهواز باتنی از تماشاگرانی که به این دیدن این نمایش آمده بودند به گفتگو نشستیم؛ خانمی میانسال که به همراه فرزندش به تماشای اجرا آمده بود، گفت: تئاتر بهترین تفریح فرهنگی برای ما می تواند باشد به شکلی که به مناسبت‌های مختلف ما شاهد اجرا‌های گوناگون باشیم و فضای تالار آفتاب برای حضور خانواده‌ها بهتر و آماده‌تر باشد، این شهروند اهوازی ادامه داد؛ برای اولین بار است که تئاتری با موضوع سردارسلیمانی را می‌بینم که از فضای جنگ و داعش و دفاع مقدس دور بود و در یک خانواده شهید اتفاق می‌افتد و اجرای هنرمندان عالی به نظر می‌رسید.

بعد از اتمام نمایشنامه خوانی بامداد سرخ با خاطراتی که از سردار سلیمانی در این نمایش روایت شد با ذکر صلوات و قرائت فاتحه‌ای نثار روح بزرگ این شهید به پایان می‌رسد، اما هنوز بوی عود و شمع‌هایی که در صحنه کنار تصویر حاج قاسم روشن بودند یادآور رشادت‌ها و جهاد‌های سرداران و شهیدان مقاومت را در ذهن تماشاگر زنده می‌کند، موسیقی‌های انتخاب شده به اوج می‌رسد، تماشاگران ناخواسته کف میزنند و تشویق پی در پی برای گروه اجرایی نشان از رضایت مخاطبان دارد، تماشاگرانی که با هر گرایشی وارد سالن شدند، اما در مواجه با روایتی از مهربانی‌ها حاج قاسم وعطوفت خانواده‌های شهدا گاهاً اشک ریختند.

مصطفی بوعذار کارگردان شناخته شده تئاتر خوزستان درباره هدف از اجرای این نمایش گفت: هنرمندان متعهد نیز همگام جامعه و بر اساس ارزش‌های جامعه قدم برمی دارند و اجرای این نمایشنامه خوانی عرض ارادتی به پیشگاه سردار دل‌ها بود، این حرکت خودجوش هنرمندان در این گروه بدون حمایت هیچ سازمان نهاد و ارگانی شکل گرفت وهزینه‌های اجرا توسط گروه تئاتر آیین مردم تأمین شد و انتظاری از مدیران ناکارآمد فرهنگی و مدعیان دروغینِ هنر انقلابی در خوزستان نداریم.

بوعذار خاطرنشان کرد: تئاتر مقاومت و هنر ارزشی فراتر از شعار‌های دروغین برخی مسئولین استان است و سالهاست که هیچ اقدام موثری در زمینه حمایت و هدایت گروه‌های نمایشی انقلابی در خوزستان صورت نگرفته است و هر اتفاق خوشایندی در این حیطه به صورت خودجوش توسط هنرمندان شکل می‌گیرد.

مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان تصریح کرد: تا زمانی که هیچ برنامه منسجمی برای حمایت و هدایت هنرمندان برای تولید آثار فاخر هنر انقلابی صورت نگیرد ما شاهد استعداد کشی جوانان علاقه‌مند در در این حوزه خواهیم بود. وی از همه کسانی که در امر این نمایش همراهی و همکاری کردند تقدیر و تشکر کرد و هنرمندان این اجرا را برای تماشاگران معرفی کرد.

در این نمایش بانویی دیگر در نقش سارا با خوانشی زیبا و اجرایی متفاوت در نقش فرزند شهیدی ظاهر شد که علاقه خاصی به حاج قاسم دارد، معصومه عموری بازیگر برگزیده جشنواره‌های ملی و استانی در رابطه با استقبال کم نظیر تماشاگران از این نمایش می‌گوید؛ با خوانش این نمایش ادای دینی نسبت به این شهید بزرگوار داشتیم و خوشحالیم که توانستیم لحظاتی را به رفتار و منش و خوبی‌های برجسته‌ترین سردار نزدیک شویم و ویژگی‌های مهربانی سردار آسمانی را با تماشاگران در میان بگذاریم.

این هنرمند متعهد تئاتر خوزستان که چندی پیش پس از دریافت جایزه برتر بازیگری زن در جشنواره ملی ارسباران جایزه خود را به شهدای مدافع سلامت و پرستاران خوزستان تقدیم کردادامه داد؛ تئاتر مقاومت و دفاع مقدس همواره از علایق بنده در انتخاب نقش هایم بوده است و بامداد سرخ را به به خاطر تازگی و طراوت این نمایشنامه و پرداختن به ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی برای اجرا انتخاب نمودم و از اعتماد گروه اجرایی سپاسگزارم.

نمایشنامه بامداد سرخ به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی مصطفی بوعذار از ۱۶ لغایت ۱۸ دی 1400 در پلاتو تالار آفتاب با بازی مهین گلگیری، معصومه عموری، محسن نوروزی پور، دانیال مسعودی زاده، مبینا شریفی و مصطفی بوعذار اجرا شد، دیگر عوامل این نمایش:اسحاق علیدادی؛ دستیار کارگردان، هاشم اهوازی مدیر هماهنگی و متصدی نور و صدا با طراحی پوستر بابک جاودانه وآهنگسازی؛ سید پیام صالحی به روی صحنه رفت و نشان داد که هنرمندان متعهد، با کمترین امکانات و حمایت‌ها پای انقلاب و ارزش‌های جامعه و بر اساس نگرش هنرانقلابی متعهدانه پای کار هستند.




نظرات کاربران