در حال بارگذاری ...
در آستانه دومین سالگرد درگذشت هنرمند خوزستانی

نمایشنامه‌های عبدالرضا حیاتی کتاب شدند

مجموعه «پهلوون برمی‌گردد» در برگیرنده نمایشنامه‌هایی از زنده‌یاد عبدالرضا حیاتی در انتشارات مهر و دل چاپ و منتشر شد.

به گزارش تئاتر خوزستان به نقل از ایسنا، این مجموعه شامل پنج نمایشنامه با نام‌های «سه دیدار در فلق»، «قاب خاطره»، «قیصر در غبار»، «تارنواز» و «پهلوون برمی‌گردد» است.

این کتاب به مناسبت دومین سالگرد درگذشت عبدالرضا حیاتی به همت خانواده‌ او گردآوری شده است.

دکتر فرهاد مهندس‌پور نیز مقدمه‌ای بر این مجموعه نوشته که در بخشی از آن می‌خوانیم:

... شب‌ها نمایشنامه می‌نوشت. او هیچگاه فرصت نداشت تا نمایشنامه‌ای را دوباره بنویسد. کاغذ پاره‌هایی که عبدالرضا نمایشنامه‌هایش را روی آن می‌نوشت معمولا خط‌خوردگی نداشت و پیدا بود نمایشنامه بی‌مهابا و زنده، از جان او به کاغذ آمده است. شاید از همین رو بود که عبدالرضا هرگز «نمایشنامه بدون کشمکش» نمی‌نوشت. در دوره‌ای که بیشترین نمایشنامه‌ها بی‌مسئله بودند، شعاری بودند، دراماتیک نبودند و بی‌مایه و بی‌مسئله و صرفا شعاری نوشته می‌شدند؛ نمایشنامه‌های عبدالرضا زنده و پر کشمکش بودند، زیرا خاستگاه نمایشنامه‌های عبدالرضا زندگی خودش بودند. عبدالرضا همیشه زندگی دم‌دستی و ساده و روزمره و مردمی خودش را می‌نوشت. این زندگی برای او ایمان به جهانی بود که او خودش را ذره‌ذره فدای آن می‌کرد؛ ذره‌ذره، بی‌نیاز از این که کسی دریابدش. اشک‌ها مجال نمی‌دهد. از این‌رو نمایشنامه‌های عبدالرضا حیاتی سندهایی برای بازشناسی ایمانی هستند که عبدالرضا یکی از تجلیات آن بود؛ هنجارهایی که امروز فراموش شده‌اند.

 

عبدالرضا حیاتی کارگردان و بازیگر تئاتر و از چهره های ماندگار هنر خوزستان در عرصه نمایشنامه نویسی، نویسندگی، شعر به خصوص در حوزه دفاع مقدس و از بنیانگذارن حوزه هنری استان خوزستان، روز سه شنبه 3 دی ماه 1398 در سن 66 سالگی به دیار حق شتافت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران