در حال بارگذاری ...
علی قاضی کارگردان حاضر در برنامه نوروزی روز ملی هنرهای نمایشی 1400

هدف مهم نمایش‌های آئینی احیای سنن فراموش شده است

علی قاضی کارگردان خوزستای گفت: یکی از اهداف مهم و اساسی برگزاری روز ملی تئاتر احیا و نگهداری از فرهنگ و سنن فراموش شده است.

به گزارش تئاتر خوزستان علی قاضی هنرمند با سابقه تئاتر مسجدسلیمان با نمایش «شال اندازی» در برنامه‌های نوروزی روز ملی هنرهای نمایشی حضور داشت و در گفت‌وگو با تئاتر خوزستان درباره ویژگی‌های نمایش‌های آئینی و رویکرد اداره کل هنرهای ‌نمایشی در جهت برگزاری  روز ملی هنرهای نمایشی گفت: هدف مهم نمایش‌های آئینی احیای فرهنگ و سنن فراموش شده است و باید از آن‌ها نگهداری کرد. من اجرای نمایش «شال‌اندازی» را بر همین اساس انجام دادم. همه ما کارگردان‌هایی که در برنامه روز ملی تئاتر حضور داشتیم یک تشکر ویژه از اداره کل هنرهای نمایشی و آقایان عابدینی و بصیریت و انجمن هنرهای نمایشی  برای برگزاری چنین کار ارزشمندی که انجام دادند،داریم. از طرفی با اجرای این برنامه تاکیدی شده که تئاتر همچنان زنده و پویا است .

این کارگردان در بخش دیگر سخنانش در باره مضمون نمایش شال اندازی گفت: نمایش آئینی شال انداری را با تعدادی بازیگر جوان و با انگیزه و تعدادی بازیگر با تجربه که در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی حضور داشتند اجرا کردم و کار ما یک جور مستند بازسازی و مختص ایل بختیاری مسجد سلیمان است. مراسم شال اندازی در فرهنگ بختیاری ریشه کهنی دارد و قبل از تحویل سال مردم ایل دور هم جمع  می‌شوند و ضمن جشن و پایکوبی و خواندن آوازهای بومی و فولکلور شالی را به کمر جوانی می‌بندند و همراه او با شعر و آواز به درخانه‌ها و سیاه چادرها می روند و صاحبخانه با دادن اجناس مختلف و یا پول نقد از آن‌ها تشکر می کنند. در روزهای شروع سال جدید با پول و مواد جمع آوری شده مردم ایل دورهم جمع می‌شوند و غدایی می‌پزند و می‌خورند و به شادی مشغول می‌شوند .

گفتنی است ۱۰ مستند مربوط به آیین‌های نمایشی نوروزی اقوام ایرانی از ۳ تا ۷ فروردین هر روز ساعت ۱۴ در دو پلتفرم روبیکا و تلویزیون تئاتر ایران عرضه شده و قابل مشاهده بود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران